Rasuk (filem 2018)

filem Indonesia

Rasuk ialah filem hantu thriller Indonesia yang mula ditayangkan pada 28 Jun 2018 diarahkan oleh Ubay Fox. Filem ini berdasarkan pada novel bertajuk sama karya Risa Saraswati. Filem ini dibintangi oleh Shandy Aulia, Miller Khan, Denira Wiraguna, Gabriella Desta, Josephine Firmstone, Baron Hermanto, dan Ninok Wiryono sebagai pelakon utama.

Rasuk
PengarahUbay Fox
PenulisAlim Sudio
BerdasarkanRasuk oleh
Risa Saraswati
Dihasilkan olehDheeraj Kalwani
Dibintangi
SinematografiAsep Kalila
Disunting oleh
  • Firdauzi Trizkiyanto
  • Denny Rihardie
Muzik olehRicky Lionardi
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
Indonesia 28 Jun 2018
Masa tayangan
90 minit
Negara Indonesia
BahasaBahasa Indonesia

Sinopsis sunting

Langgir Janaka adalah seorang wanita muda yang mempunyai banyak kebencian terhadap orang lain. Sejak Aba, ayah Langgir, meninggal dunia semasa dia kecil, Langgir merasakan Ambu, ibunya, membencinya, walaupun selepas dia berkahwin semula dengan Om Udin dan memberikan Langgir seorang adik bernama Bakula Borneo. Langgir cemburu dengan tiga rakannya, Lintang Kasih, Sekar Tanjung, dan Francisca Inggrid, kesemuanya dalam geng Putri Sejagat, yang dianggapnya menjalani kehidupan yang sempurna. Satu-satunya orang yang dicintai Langgir ialah Abimanyu, seorang pemuda yang telah lama diminatinya, tetapi Langgir tidak berani untuk meluahkan apa yang terbuku di hatinya.

Sebelum Lintang ke Singapura, dia menjemput Putri Sejagat tinggal di vila bapa saudaranya, Karma Rinjani. Apabila kereta mereka dihalang oleh jambatan yang rosak, mereka terpaksa berjalan beberapa ratus meter untuk sampai ke vila. Selepas terkurung di sebuah pondok, seorang wanita bernama Kumalasari muncul dan membimbing mereka ke destinasi mereka, di mana mereka bertemu dengan penjaga vila, Cecep. Abimanyu sedang menunggu di situ. Ingrid kemudian mengumumkan bahawa dia dan Abimanyu sedang berpacaran. Sakit hati, Langgir meluahkan rasa bencinya terhadap mereka sebelum bergegas pulang.

Langgir mendapati dirinya tersesat lagi dan menemui kubur Kumalasari, yang nampaknya telah meninggal dunia dua tahun lalu. Langgir jatuh ke dalam kubur dan menjadi kerasukan. Abimanyu mengekori Langgir, tetapi dia mengalami kemalangan kerana dikejutkan oleh hantu Kumalasari. Manakala Lintang, Sekar, dan Ingrid masing-masing dihantui atau dirasuk oleh Kumalasari. Mereka mengetahui, selain Inggrid, Sekar dan Lintang juga mempunyai rahsia: Sekar adalah anak angkat, manakala Lintang menghidap barah otak dan akan menjalani pembedahan di Singapura. Selepas Cecep menyelamatkan mereka, Sekar memutuskan bahawa mereka semua harus pulang dan mengikut Cecep untuk meminjam kereta.

Abimanyu sedarkan diri di rumah Ustaz desa dan segera diberi amaran olehnya agar segera meninggalkan Karma Rinjani, kerana tempat itu menyimpan sejarah kelam: Kumalasari, anak Rudi, seorang dukun yang tinggal di pondok hutan bersama isterinya, Rosita, berkomitmen membunuh diri dengan terjun dari jambatan selepas dia dirogol oleh pekerja yang bekerja di vila itu. Rudi yang dilanda kesedihan bercadang mengorbankan seorang wanita untuk dirasuk roh anak perempuannya. Rancangan pertamanya telah digagalkan oleh Cecep, yang kemudiannya dibunuhnya. Abimanyu mendapat tahu bahawa "Cecep" yang ditemuinya tadi sebenarnya Rudi.

Sekar menangkap Rudi sedang menjalani ritual supaya Kumalasari dapat masuk ke dalam tubuh Langgir dan mendengar bahawa Rudi memilih Langgir kerana terlalu banyak kebencian di dalam hatinya. Dia bertemu Rosita yang sedang ditawan supaya tidak mengganggu rancangan Rudi. Mereka berhadapan dengan Rudi dan, selepas pergaduhan sengit, Sekar berjaya membunuh Rudi. Bagaimanapun, Langgir yang dirasuk itu melarikan diri ke bandar dan membunuh pembeli tanah yang akan membeli rumah warisan daripada Aba. Dia terus ke rumahnya dan berniat untuk membunuh Bakula. Sebelum sempat, Pak Ustaz tiba bersama Lintang, Inggrid, Abimanyu, Sekar, dan Rosita dan dibantu oleh Ambu dan Om Udin berjaya membebaskan Langgir daripada roh Kumalasari.

Beberapa ketika kemudian, Langgir, Sekar, Ingrid, dan Abimanyu mengucapkan selamat tinggal kepada Lintang yang hendak berlepas ke Singapura untuk menjalani pembedahan.

Pelakon sunting


Pautan luar sunting