Sir Ratanji Jamsetji Tata (20 Januari 1871 Mumbai – 5 September 1918 St Ives, Cornwall) merupakan ahli perniagaan dan dermawan India.

Ratanji Tata
Kelahiran
Ratanji Jamsetji Tata

(1871-01-20)20 Januari 1871
Meninggal dunia5 September 1918(1918-09-05) (umur 47)
Pusat pendidikanUniversiti Bombay
PasanganNavajbai Sett
Anak-anakNaval Tata (anak angkat)
Ibu bapaJamsetji and Hirabai
SaudaraDorabji Tata (abang) Ratan Tata (cucu)

Biografi sunting

Beliau merupakan anak lelaki pedagang Parsi yang terkenal Jamsetji Tata. Ratan Tata berpendidikan di St Xavier's College di mana kemudiannya Bombay, Maharashtra, dan kemudian memasuki firma bapanya. Apabila kematian Tata penatua pada tahun 1904, Ratan Tata dan abangnya Dorabji Tata mewarisi kekayaan yang sangat besar, kebanyakannya mereka mengabdikan diri untuk kerja-kerja dermawan yang praktikal dan menubuhkan pelbagai perusahaan industri untuk membangunkan sumber-sumber India.

Institut penyelidikan saintifik dan perubatan India (Indian Institute of Science, IISc) ditubuhkan di Bangalore pada tahun 1905, dan pada tahun 1912 Tata Steel mula bekerja di Sakchi, di Wilayah Tengah, dengan kejayaan yang ketara. Walau bagaimanapun, yang paling penting dalam perusahaan Tata ialah penyimpanan kuasa air Ghats Barat (1915), yang memberikan Mumbai dengan jumlah kuasa elektrik yang sangat besar, dan dengan itu meningkatkan kapasiti produktif industrinya.

Sir Ratan Tata, yang dianguerahkan kesatria pada tahun 1916, tidak membatasi manfaatnya ke India. Di England, di mana beliau mempunyai kediaman tetap di York House, Twickenham, beliau ditubuhkan pada tahun 1912 di Ratan Tata jurusan sains sosial dan pentadbiran di London School of Economics, dan juga menubuhkan Ratan Tata Fund di Universiti London untuk mengkaji keadaan kelas miskin.

Beliau ialah ahli seni hebat. Chhatrapati Shivaji Maharaj Vastu Sangrahalaya (dahulunya Prince of Wales Museum) mempunyai bahagian yang memaparkan koleksi Sir Ratanji Tata (diperoleh pada tahun 1923) bersama dengan dua bahagian lain iaitu Sir Dorab Tata (diperoleh pada tahun 1933) dan Sir Purushottam Mavji (diperolehi dalam 1915).[1]

Rujukan sunting

Pautan luar sunting