Ratchet merupakan nama beberapa watak fiksyen dalam animasi Transformers. Menurut pencipta asal nama Transformers, Bob Budiansky, Ratchet di namakan sempena watak Nurse Ratched dari filem "One Flew Over the Cuckoo's Nest". [1] Nama Ratchet hampir sentiasa digambarkan sebagai paramedik Autobot yang berubah menjadi ambulans. Ratchet kadang kala dirujuk dengan nama cap dagang "Autobot Ratchet" atau "Rescue Ratchet." [2]

Ratchet
Animasi Ratchet dalam Transformers Generasi 1
Informasi Penerbit
PenerbitHasbro
Kemunculan pertamaTransformers The Movie
SpesisRobot

Transformers: Generasi 1 sunting

Templat:Transformers character Ratchet (rach-it) (Ratchet/Mécano di Kanada, Racsni di Hungary dan Doc di Itali) merupakan ketua perubatan bagi Autobots dalam siri Transformers, The Transformers (G1) 1984-1987, U.S. (98 episod talivisen) dan siri komik Transformers berdasarkan baris permainan popular Transformers yang dihasilkan oleh Takara dan Hasbro. Mod kenderaannya adalah ambulans. Dinamakan sempena Nurse Ratched oleh Bob Budiansky, Ratchet diingati ramai oleh peminat siri komik asal, dalam mana dia memainkan peranan utama.

Ratchet akan bertukar menjadi ambulan (jenis van kargo) dan bewarna putih dengan belang merah dan lampu kecermasan. Ratchet memiliki dua mod robot, sungguhpun biasanya hanya satu di lihat dalam cetakan komik dan karton televisen. Permainan Ratchet bertukar menjadi bentuk kedua. Ratchet merupakan salah satu yang asal dan paling lama hidup dalam kesemua Transformers dalam siri komik Marvel Transformers. Sering kali kegemaran peminat, dia merupakan perawat dahulu, tetapi masih seorang tentera. Keberanian dan kesetiaannya dibuktikan berkali-kali.

Permainan sunting

Sunggiuhpun tiada mainan dihasilkan menyerupai Ratchet, bentuk badannya kelihatan menurut Energon Roadblock, tetapi dengan bentuk kepala baru dan warna hijau pucat (sama seperti Ratchet dari filem 2007).

Rujukan sunting

  1. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-11-18. Dicapai pada 2007-11-18.
  2. ^ http://www.transformertoys.co.uk/content.php?/transformers-trademarks/USPTO/76598643/autobot-ratchet/autobot-ratchet.html

Pautan luar sunting