Ratna Moetoe Manikam

Ratna Moetoe Manikam (Ejaan yang Disempurnakan: Ratna Mutu Manikam), juga dikenali dengan gelaran Djoela Djoeli Bintang Tiga (Jula Juli Bintang Tiga), adalah sebuah filem dari Hindia Timur Belanda (kini Indonesia).

Iklan majalah, Poestaka Timoer

Plot sunting

Sultan Darsjah Alam (Astaman) merupakan pemimpin yang dikasihi kerajaan timur yang sejahtera. Sultan-sultan kerajaan-kerajaan jiran, dengki kepada kemakmuran ini, bersekongkol dan bersubahat menyebabkan kejatuhannya. Walau bagaimanapun, Darsjah Alam kekal menumpukan kepada kerajaannya sendiri dan dilindungi oleh cincin ajaib. Walau bagaimanapun, nubuatan menubuatkan bahawa, jika cincin itu hilang, bencana akan terjadi.

Di langit hidup tiga dewi, adik-beradik Laila Kesoema, Koemala Djoewita dan Ratna Moetoe Manikam (Ratna Asmara). Walaupun Ratna dan Laila bergaul dengan baik dan mahu hanya untuk membawa rahmat kepada bumi, Koemala kurang ajar mempunyai niat yang berbeza. Ratna dan Koemala tidak lama lagi datang ke konflik lebih Darsjah Alam. Koemala cuba untuk menarik Darsjah Alam, yang - merasakan bahawa dia tidak suka dia - menolak kemajuan beliau. Sebagai tindak balas, plot Koemala untuk menghantar syaitan dan jin untuk memusnahkan kerajaannya. Laila terdengar cacian Koemala dan memberitahu Ratna, yang kemudiannya berunding dewa tua Batara Guru. Beliau enggan untuk campur tangan, sebaliknya menyatakan bahawa serangan Koemala akan menjadi ujian iman Darsjah Alam.

Di Bumi, Darsjah Alam sedang bermain sepak raga di halamannya; maka apabila cincin beliau ditarik off jarinya oleh satu kuasa ghaib. Terkejut dengan kejadian ini, Darsjah Alam pergi ke tepi tasik untuk bermeditasi manakala menteri dan istana kakitangan mengejar cincinnya. Apabila tiba, Darsjah Alam melihat angsa dan mendengar suara yang berasingan dari memberitahu dia untuk mengambilnya dengan mulut. Apabila dia berbuat demikian, angsa berubah menjadi Ratna, yang kembali cincin sultan dan menawarkan dirinya sebagai pengantin perempuan, dia perlu menerima tiga syarat dia: dia tidak boleh meminta namanya, asal-usul, atau keturunan. Darsjah Alam bersetuju, dan kedua-dua adalah berkahwin.

Setahun berlalu, dan Darsjah Alam dan Ratna mempunyai anak pertama mereka, Bahroel Alam. Sebagai kerajaan yang menyediakan untuk perayaan besar, Koemala - cemburu hidup bahagia kakaknya - merancang untuk mengganggu perayaan. Dia mengubah salah seorang hamba itu ke dalam sultan manusia bernama Indraboemi, yang bergerak ke istana dengan rombongannya. Beliau merebak perbalahan antara tetamu diraja dan kakitangan istana; sebagai anak sultan dan seorang wanita yang tidak diketahui, dia berkata, Bahroel Alam tidak mempunyai warisan yang menjadi sultan yang sepatutnya.

Selepas meninggalkan para tetamu, Darsjah Alam pergi ke Ratna dan bertanya siapa dia dan di mana dia datang. Ratna membawanya ke tepi tasik, di mana dia menjawab soalan-soalan itu kemudian hilang. Darsjah Alam tidak lama lagi dibawa ke tanah jin, di mana Koemala mengambil dia dan membuang dia ke dalam api, menjadikan dia ke dalam seekor kambing. Indraboemi, sementara itu, dihantar pulang ke istana raja di tempat Darsjah Alam. Sebagai tindakan pertama, dia mempunyai seorang menteri mengambil Bahroel Alam jauh.

Dalam perjalanan luar negara, beliau bertemu Laila, yang lulus sebagai seorang wanita manusia. Mereka hidup di dalam hutan selama lapan belas tahun, menaikkan Bahroel Alam seolah-olah dia adalah seorang budak miskin. Pada suatu hari, ketika mencari buah-buahan, Bahroel Alam mendapati sebuah istana terlalu besar, di mana dia bertemu seorang perempuan tua. Dia memberitahu bahawa dia adalah anak kepada sultan yang benar dan menghantar dia dalam perjalanan, memberinya anak panah dalam perpisahan. Apabila tiba di rumah, Bahroel Alam melemparkan anak panah pada domba yang berlalu, telah diatasi dengan keinginan secara tiba-tiba. domba berubah menjadi mati Darsjah Alam. Perempuan tua yang Bahroel Alam telah bertemu sebelum ini datang dan taburan kelopak bunga seluruh badan, membawa dia kembali dalam hidup. Perempuan tua kemudian mendedahkan dirinya sebagai Ratna dan mengatakan bahawa rakyat lagi memerlukan Darsjah Alam.

Laila, setelah kembali ke langit, hujan turun tentera untuk membantu Bahroel Alam mengawal istana. Setibanya mereka, Indraboemi terbang ke langit untuk melarikan diri, lebih tinggi daripada Bahroel Alam boleh menembak anak panah. Ratna dengan itu memberikan orang muda kuasa penerbangan, membenarkan beliau untuk mengejar Indraboemi dan membunuh dia. Sementara itu, di langit, Laila pergaduhan dan kekalahan Koemala. Darsjah Alam semula sebagai sultan untuk lebih bergembira.[1][2]

Penerbitan sunting

   
Astaman (kanan) dan Ratna Asmara, peranan utama Ratna Moetoe Manikam

Ratna Moetoe Manikam telah diarahkan oleh Sutan Usman Karim, di bawah nama samaran Suska.[1] Beliau pernah bekerja sebagai editor untuk harian Persamaan yang berpangkalan di Padang, dan telah mengarahkan Panggilan Darah (1941) untuk Oriental Filem sebelum menyertai New Java Industrial Film (JIF) milik The Teng Chun. Syarikat itu juga telah menghasilkan filem Ratna Moetoe Manikam. Diilhamkan oleh kejayaan The Thief of Bagdad (1940), Suska menyedari bahawa versi moden daripada kisah klasik boleh berjaya.[3] Oleh itu, beliau menyesuaikan plot untuk Ratna Moetoe Manikam dari drama pentas bertajuk Djoela Djoeli Bintang Tiga, ruji persembahan pentas stamboel.[3]

Filem ini dibintangi Ratna Asmara, Astaman, Ali Joego dan Inoe Perbatasari.[1] Ratna Asmara dan Astaman memfilemkan peranan mereka filem serentak dengan filem arahan Andjar Asmara, Noesa Penida.[4] Hajopan Bajo Angin mengendalikan arah seni.[5]

Keluaran sunting

Menurut pengarah Tan Tjoei Hock, penggambaran telah diganggu oleh pendudukan Jepun pada awal 1942; [1] tentera Jepun menutup semua syarikat produksi tempatan, termasuk New Jif [6]. Tan dilaporkan selesai penggambaran kerja dengan perintah tuan Jepun.[7] Sejarawan filem Indonesia Misbach Yusa Biran menulis bahawa ia telah dikeluarkan semasa pendudukan, yang berlangsung hingga tahun 1945, tetapi dia tidak menyatakan setahun.[7]

Filem ini mungkin hilang. Ahli antropologi visual Amerika Karl G. Heider menulis bahawa semua filem Indonesia dari sebelum tahun 1950 hilang [8]. Walau bagaimanapun, JB Kristanto dari Katalog Film Indonesia merekodkan beberapa sebagai telah terselamat di arkib Sinematek Indonesia, dan Biran menulis bahawa beberapa filempropaganda Jepun terselamat di Perkhidmatan Maklumat Kerajaan Belanda [9]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Filmindonesia.or.id, Ratna Moetoe Manikam.
  2. ^ Asmara 1941, m/s. 34–36.
  3. ^ a b Biran 2009, m/s. 216, 276–277.
  4. ^ Biran 2009, m/s. 278.
  5. ^ Filmindonesia.or.id, Kredit.
  6. ^ Biran 2009, m/s. 284.
  7. ^ a b Biran 2009, m/s. 218.
  8. ^ Heider 1991, m/s. 14.
  9. ^ Biran 2009, m/s. 351.

Sumber petikan sunting

  • Asmara, Andjar (15 October 1941). "Ratna Moetoe Manikam". Poestaka Timoer. Yogyakarta (66): 34–36.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Jakarta: Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Ratna Moetoe Manikam (Djoela Djoeli Bintang Tiga)". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-27. Dicapai pada 27 July 2012.
  • "Ratna Moetoe Manikam (Djoela Djoeli Bintang Tiga) | Kredit". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfiden Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-27. Dicapai pada 27 January 2013.