Ratu Ungu

ratu Kerajaan Pattani

Ratu Ungu atau Raja Ungu (Thai: รายาอูงู) memerintah Kesultanan Patani (1624 - 1635), menggantikan kakaknya Ratu Biru. Dia adalah pengganti ketiga dan anak perempuan terakhir Sultan Mansur Shah Patani untuk memerintah negara dan telah digantikan oleh anak perempuannya Ratu Kuning. Berikutnya perampasan takhta Ayudhya oleh Raja Prasartthong pada 1629, dia menolak mengirim bunga mas yang lazimnya dikirimkan sebagai suatu tanda kedudukan bayaran ufti Patani kepada Siam. Oleh itu, Ayudhya mengirimkan satu bala tentera ke arah selatan pada 1632 untuk menghapuskan pemberontakannya, tetapi serangan itu telah ditangkis. Suatu serangan berikut oleh Siam pada 1634 sepatutnya diikuti oleh Belanda tetapi kapal-kapal Belanda tiba terlalu lambat dan sekali lagi serangan gagal. Akhirnya pada 1636, hanya selepas kematian Ratu Ungu, suatu penyelesaian akhirnya tercapai untuk mengembalikan hubungan di antara kedua-dua negara.

Ratu Ungu
Ratu Kerajaan Melayu Patani
راتو اوڠو بنت المرحوم سلطان منصور شه، سباڬاي راج اڬوڠ ڤتاني كدلاڤن
Raja Agong Patani Ke-8
Pemerintahantahun 1624 - 1635 (11 tahun)
Didahului olehRaja Biru
Diikuti olehRaja Kuning
Raja MudaRaja Kuning
BendaharaBendahara Ayah Datok Ternam
Permaisuri Agong Kesultanan Pahang
ڤرماءيسوري اڬوڠ كسولتانن ڤهڠ
Pertabalantahun 1585 - 1614 (29 tahun)
PasanganSultan Abdul Ghafur Muhiuddin Shah Pahang
Ratu Kerajaan Konfederasi Patani
Patani, Pahang, Kelantan, Terengganu, Singora, Merdelang, dan Johor
Pemasyhurantahun 1629 - 1635 (6 tahun)
BendaharaBendahara datuk Cerak Kin (Datok Besar)
Kemangkatantahun 1635
Keresik
AnakandaPuteri Raja Kuning
DinastiSri Wangsa
AyahandaSultan Mansur Shah
AgamaIslam

Kehidupan Awal sunting

Apabila Raja Ungu dewasa, Raja Hijau yang merupakan kakandanya, ketika itu baru sahaja menaiki takhta pada tahun 1584, sebagai Ratu pertama di Kerajaan Patani. dan pada tahun 1585, Raja Hijau bersetuju bahawa Raja Ugu berkahwin dengan Putera Abdul-ghafur, anak kepada Sultan Abdulqadir Alauddin Shah dengan ibunya seorang gundik. demi menjalinkan hubungan dengan negeri jiran bahagian selatan yang bersempadan dengan Patani, seperti negeri Pahang.

Namun, kemudian Putera Abdulghafur mendapat sokongan daripada Raja Ugu dan kakandanya Raja Hijau, dalam merampas kuasa daripada adinda tirinya nama Sultan Ahmad Shah II Pahang, yang dilahirkan oleh Permaisuri tetapi belum matang. Akibatnya, Putera Abdulghafur sedang memutus untuk melakukan rampasan kuasa terhadap adindanya pada tahun 1592, dan ditabalkan sebagai Raja ke-12, memberikan gelaran "Sultan Abdulghafur Muhiyuddin Shah Pahang" dan melantik Raja Ugu sebagai Permaisuri Agong. Maka Sultan mempunyai Raja Ungu sebagai pemberian pelbagai nasihat semasa menjalankan tugas rasminya di hadapan pembesar-pembesar dalam balairong.

Bacaan lanjut sunting

  • A. Teeuw & D. K. Wyatt. Hikayat Patani: The Story of Patani. Bibliotheca Indonesica, 5. The Hague: Martinus Nijhoff, 1970.
  • Ahmad Fathy al-Fatani. Pengantar Sejarah Patani. Alor Setar: Pustaka Darussalam, 1994.
  • Wayne A. Bougas. The Kingdom of Patani: Between Thai and Malay Mandalas. Occasional Paper on the Malay World, no. 12. Selangor: Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1994.

Pautan luar sunting