Rave Master, bertajuk sebagai Rave (Jepun: レイヴ, Hepburn: Reivu, dirumikan sebagai RAVE) di Jepun juga dikenali sebagai The Groove Adventure Rave, ialah siri manga Jepun ditulis dan dilukiskan oleh Hiro Mashima. Siri ini mengikuti Haru Glory, seorang remaja dalam usaha untuk mencari lima biji batu Rave suci untuk membawa keamanan kepada dunia dengan mengalahkan kumpulan jenayah Kad Demon. Mashima mencipta siri ini dengan idea perjalanan di seluruh dunia dan telah dibentangkan dengan kesukaran dalam penerbitan disebabkan oleh terlalu panjang itu.

Rave Master
Jilid pertama Rave, dikeluarkan di Jepun pada November 17, 1999
レイヴ
(Rave)
GenreAksi, Pengembaraan, Komedi, Fantasi sains, Romantik
Manga
PengarangHiro Mashima
PenerbitKodansha
Penerbit LainKodansha Comics USA (NA)
DemografikManga shōnen
Majalah AsalMajalah Shōnen Mingguan
Tarikh Pengeluaran19992005
Jilid35 (Senarai jilid)
Siri televisyen anime
PengarahTakashi Watanabe
StudioStudio Deen
Dilesenkan oleh
Penyiaran AsalTBS
Penyiaran bahasa Inggeris
Tarikh tayanganOktober 13, 2001September 28, 2002
Episod51 (Senarai episod)
Permainan
PembangunKonami
PengeluarKonami
GenreAksi, tempur
PelantarGameCube
Tarikh dikeluarkan
    Permainan
    Rave Master: Special Attack Force
    PembangunKCEJ
    PengeluarKonami
    GenreAksi, tempur
    PelantarGame Boy Advance
    Tarikh dikeluarkan
      Portal Anime dan Manga

      Manga ini diterbitkan dalam Majalah Shōnen Mingguan dari Julai 1999 hingga Julai 2005, dan diterbitkan dalam tiga puluh lima jilid tankōbon oleh Kodansha. Siri manga telah dilesenkan untuk keluaran Bahasa Inggeris di Amerika Utara oleh Tokyopop sehingga Kodansha dibenarkan kontrak mereka tamat tempoh. Ia juga telah disesuaikan ke dalam episod lima puluh satu siri anime oleh Studio Deen. Anime ini ditayangkan pada TBS pada 13 Oktober 2001 dan bersiaran sehingga 28 September, 2002. Tokyopop juga dilesenkan adaptasi anime yang ditayangkan pada Cartoon Network di Amerika Syarikat pada 5 Jun 2004 sebagai sebahagian daripada blok pengaturcaraan Toonami, dan disiarkan semula di Syfy pada tahun 2009.

      Siri manga telah mendapat sambutan yang kritikal umumnya positif dengan pujian biasanya bertujuan ke arah jalan cerita dan karya seni. Sebaliknya, adaptasi anime telah menyerlahkan untuk perubahan berganda Tokyopop dibuat untuk versi asal menyebabkan dialog tidak menarik dan mengelirukan dan juga muzik tidak menarik.



      Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.