Rekreasi atau riadah adalah kegiatan masa lapang yang menjadi masa budi bicara.[1] "Keperluan melakukan sesuatu untuk rekreasi" ialah unsur penting dalam biologi dan psikologi manusia.[2] Kegiatan rekreasi sering dilakukan untuk keseronokan, hiburan atau kepuasan yang dianggap "menyeronokkan".

Meluncur, satu bentuk rekreasi
Pelbagai jenis rekreasi

Etimologi sunting

Istilah "rekreasi" dipinjam daripada kata Belanda: recreatie "perehatan" serapan kata Perancis Lama récréation "keselesaan, kelegaan" turunan lanjut kata Latin recreatio "pemulihan" lakuran re- "sekali lagi" dan creāre "mencipta, menjadikan, melahirkan".[3] Istilah "riadah" serapan Arab: رِيَاضَة, rumi: riyādhah bererti "sukan" atau "latihan" bentuk ism terbitan kata kerja رَوَّضَrawwadha "melatih".[4]

Prasyarat untuk masa lapang sunting

Manusia menghabiskan masa mereka dalam kegiatan kehidupan seharian, kerja, tidur, tugas sosial, dan masa lapang, dengan masa lapang itu bebas dari komitmen sebelumnya terhadap keperluan fisiologi atau sosial,[5] satu prasyarat rekreasi. Santai meningkat dengan peningkatan masa yang panjang dan, bagi banyak orang, dengan masa yang semakin sedikit yang dibelanjakan untuk kelangsungan hidup fizikal dan ekonomi, namun yang lain berpendapat bahawa tekanan masa telah meningkat untuk orang moden, kerana mereka komited untuk terlalu banyak tugas.[6] Faktor lain yang merangkumi peranan rekreasi yang meningkat adalah kemewahan, trend penduduk, dan peningkatan pengkomersialan persembahan rekreasi.[7] Walaupun satu persepsi adalah santai itu adalah "masa lapang", masa yang tidak dihabiskan oleh keperluan hidup, yang lain berpendapat bahawa santai adalah kekuatan yang membolehkan individu mempertimbangkan dan merenungkan nilai-nilai dan realiti yang tidak terjawab dalam kegiatan kehidupan seharian, dengan itu menjadi unsur penting dalam pembangunan peribadi dan tamadun.[1] Arah pemikiran ini telah diperluaskan kepada pandangan bahawa santai adalah matlamat sesuatu kerja, dan menjadi ganjarannya sendiri,[1] dan "kehidupan santai" mencerminkan nilai-nilai dan watak sesebuah bangsa.[7] Santai juga dianggap sebagai hak asasi manusia di bawah Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat.[8]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting


  1. ^ a b c Thomas S. Yukic. Fundamentals of Recreation, 2nd edition. Harpers & Row, 1970, Library of Congress 70-88646. m/s. 1f.
  2. ^ Bruce C. Daniels (1995). Puritans at Play. Leisure and Recreation in Colonial New England. St. Martin's Press, New York. m/s. xi. ISBN 0-312-12500-3.
  3. ^ M. Philippa, F. Debrabandere, A. Quak, T. Schoonheim & N. van der Sijs, penyunting (2009). "recreatie (ontspanning, vrijetijdsbesteding)". Etymologisch Woordenboek van het Nederlands. Amsterdam – melalui EtymologieBank. Ontleend aan Oudfrans récréation, eerst in de verouderde betekenis ‘troost, soelaas’ [1215; Rey], later ‘prettige (werk)onderbreking, ontspanning’ [1282; Rey], dat ontleend is aan middeleeuws Latijn recreatio (genitief -ionis) ‘herstel (van een ziekbed)’, een afleiding van klassiek Latijn recreāre ‘opnieuw scheppen, weer doen opleven, verkwikken’, dat is gevormd met → re- ‘opnieuw’ bij creāre ‘scheppen, voortbrengen’,...CS1 maint: multiple names: editors list (link)
  4. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 169. ISBN 967-65-7321-3.
  5. ^ Yurkic TS (1970) page 2
  6. ^ Claudia Wallis (1983-06-06), "Stress: Can We Cope?", Time, diarkibkan daripada yang asal pada 2013-05-27, dicapai pada October 31, 2010
  7. ^ a b McLean DD, Hurd AR, Rogers NB (2005). Kraus' Recreation and Leisure in Modern Society, 7th Edition. Jones and Bartlett. m/s. 1ff. ISBN 0-7637-0756-2.
  8. ^ Universal Declaration of Human Rights, Article 24 (Text of Resolution), adopted by the United Nations General Assembly (A/RES/217, 10 December 1948 at Palais de Chaillot, Paris) Admos Adventure