Remus John Lupin (lahir 10 Mac kk.1958), gelaran Moony, merupakan watak rekaan dalam Harry Potter yang dikarang J. K. Rowling. Kemunculan pertamanya adalah dalam Harry Potter dengan Banduan Azkaban sebagai guru baru bagi subjek Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam. Dalam filem watak tersebut dilakonkan oleh David Thewlis.

Watak Harry Potter
Remus Lupin
David Thewlis sebagai Remus Lupin dalam Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Remus John Lupin
Jantina Lelaki
Warna rambut Perang terang (semakin beruban)
Rumah Gryffindor
Sekolah Hogwarts
Keturunan Campuran / Serigala jadian
Dilakonkan oleh David Thewlis
James Utechin sebagai Remus remaja
Kemunculan pertama Harry Potter dengan Banduan Azkaban

Biografi sunting

Templat:Spoiler Terdapat bukti yang menunjukkan yang Lupin merupakan ahli sihir yang hebat berbanding penampilannya. Dalam Banduan Azkaban, beliau menghasilkan api di tangannya, yang menunjukkan kebolehannya menggunakan sihir tanpa tongkat sakti. Dalam Kumpulan Phoenix, dialah satu-satunya selain Dumbledore yang tidak cedera, terbunuh ataupun pengsan ketika pertarungan di Jabatan Misteri.

Lupin telah digigit oleh serigala jadian yang jahat iaitu Fenrir Greyback ketika masih kanak-kanak (ada yang percaya ketika beliau berusia sekitar 6 tahun), yang menyebabkan beliau turut menjadi serigala jadian. Ibu bapanya telah mencuba perlbagai cara tetapi tiada pengubatnya. Beliau dan ibu bapanya risau yang dia tidak akan dibenarkan bersekolah tetapi pengetua Albus Dumbledore membenarkannya belajar di Hogwarts – selagi langkah keselamatan diambil. Sebuah rumah dibina di Hogsmeade dengan laluan rahsia yang menuju ke sana di bawah Whomping Willow. Lupin diseludup ke rumah tersebut setiap bulan untuk berubah rupa supaya keadaan di sekolah selamat. Penukaran dari rupa manusia ke serigala jadian amat sukar dan menyakitkan, dan apabila disishkan daripada manusia atau tanpa haiwan yang mengiringinya, serigala jadian akan menyakiti dirinya dengan gigi dan cakarnya kerana tidak dapat menyerang sesiapa. Orang kampung sering menyalah anggap yang raungan Lupin merupakan raungan hantu, Kerana itu, rumah tersebut digelar "Gubuk Menjerit" dan dikenali sebagai antara rumah yang paling berhantu di Britain. Walaupun rumah tersebut bukanlah berhantu, Dumbledore menggalakkan khabar angina tersebut untuk mengelakkan orang kampung yang berminat untuk mengambil tahu daripada menggeledahnya. Kemudian, tempat tersebut menjadi tempat lepak rahsia buat para Penjarah apabila mereka sudah mampu bertukar kepada Animagi.

Remus menjadikan penukarannya suatu rahsia hinggalah rakannya (James Potter, Sirius Black, dan Peter Pettigrew) mendapat tahu akan kebenarannya pada tahun kedua mereka. Pada tahun kelima mereka, mereka sudah tahu bertukar kepada Animagi untuk menemaninya ketika bertukar. (Serigala jadian ihanya berbahaya kepada manusia). Dia diberi nama jolokan "Moony" oleh rakannya kerana keadaan tersebut. Pada tahun keenam, Sirius Black mempermainkan Severus Snape (walaupun Sirius Black, James Potter dan Peter Pettigrew membenci Snape, Lupin mendakwa yang dia tidak mempunyai sebab untuk membencinya hingga ke tahun tersebut). Sirius memberitahu Snape ke mana Remus pergi setiap bulan, dengan mengetahui yang Snape akan terbunuh apabila mendekati Lupin ketika menjadi serigala jadian. Snape, yang ingin membuatkan mereka bermasalah mengikut petunjuk Sirius. James menahan Snape ketika pertengahan jalan, menyelamatkan nyawanya, tetapi Snape sempat melihat Remus dalam bentuk serigala jadian dan kemudian bersumpah dengan Dumbledore untuk merahsiakannya. Snape tidak pernah memaafkan Sirius bagi tindakannya itu dan percaya yang motif James menggagalkan rancangan tersebut adalah untuk kepentingan diri sendiri supaya tidak dibuang dari Hogwarts. Walaupun Remus tidak tahu apa-apa tentang rancangan Sirius tersebut, Snape tetap menyalahkannya dan membencinya. Ini membuatkan Snape memberitahu pelajarnya yang Remus adalah makhluk jadian dan supaya dia terpaksa meninggalkan sekolah itu.

Remus merupakan pengawas, walaupun dia mempunyai masalah untuk mengawal disiplin kawan baiknya sendiri. Sirius mengatakan yang Remus seorang "budak yang baik" dalam Kumpulan Phoenix, dan Rowling mengatakan yang dialah yang paling "matang ". Sirius mengatakan yang Lupin tidak turut serta dalam pembulian James (terhadap Snape, selalunya), tetapi Lupin menyesal yang dia tidak menyuruh mereka berhenti. Dia juga merupakan salah seorang pembuat Peta Penjarah yang kemudian dimiliki oleh Fred dan George Weasley dan seterusnya dimiliki Harry Potter. Beliau juga merupakan ahli Kumpulan Phoenix sejak mula ditubuhkan.

Banduan Azkaban sunting

Profesor Lupin muncul buat kali pertama dalam Harry Potter dengan Banduan Azkaban, dan mengajar Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam di Sekolah Sihir Hogwarts. Pada penghujung penggal, Severus Snape memberitahu orang ramai yang dia merupakan serigala jadian yang menyebabkan Lupin meletakkan jawatan sebelum orang awam menentang akan kewujudan serigala jadian sebagai pengajar di Hogwarts. Ketika di sana, dia mengajar Harry pelajaran Mantera Patronus, satu-satunya pertahanan terhadapa Dementor. Pelajarnya, kecualli beberapa pelajar dari Slytherin, sangat menghormatinya dan suka cara dia menguruskan kelasnya. Dia telah dianggap oleh Harry dan rakannya sebagai guru Pertahanan terbaik walaupun yang lain sukar menandinginya: sebelumnya merupakan Quirinus Quirrell, yang dirasuki Voldemort, dan Gilderoy Lockhart, seorang penipu; dan kemudiannya Barty Crouch Jr., yang menyamar sebagai Alastor Moody, dan pegawai Kementerian Sihir yang angkuh dan kejam, Dolores Umbridge. Yang terbaru, gurunya merupakan bekas guru posyennya yang paling tidak disukai iaitu, Severus Snape.

Sebelum kemuncak cerita Banduan Azkaban, Lupin sendiri percaya yang Sirius Black bersalah mengkhianati Lily dan James Potter dan membunuh Peter Pettigrew. Dia kemudiannya mengetahui hal yang sebenar yang Sirius tidak bersalah dan Peter masih hidup yang juga pengkhianat sebenar. Dia membantu Sirius menerangkan kebenaran kepada Harry, Ron dan Hermione di Gubuk Menjerit dan berhadapan dengan Peter. Walau bagaimanapun, Remus lupa untuk mengambil posyen Wolfsbane, yang menghalang keadaan ganas apabila berubah menjadi serigala jadian. Oleh kerana Harry, Ron, dan Hermione terpegun dengan keadaan Lupin, Peter berhaya meloloskan diri sebagai Animagus dan lesap dari pandangan.

Dengan posyen Wolfsbane yang disediakan Snape ketika di Hogwarts, dia masih mampu mengekalkan minda manusianya ketika berubah. Oleh kerana dia ialah serigala jadian dan tidak menyukai penukarannya, boggart mengambil bentuk bulan mengambang apabila berhadapan dengannya. Walau bagaimanapun, dia sudah biasa akannya dan tidak takutkannya lagi malah dengan malasnya menghapuskan boggart apabila berhadapan dengannya.

Kemunculan kemudian sunting

Lupin muncul semula dalam Kumpulan Phoenix dalam Harry Potter dalam Kumpulan Phoenix dan buku seterusnya tetapi peranannya lebih kecil berbanding dalam Banduan Azkaban.

Dalam Banduan Azkaban, dia diterangkan mempunyai "rambut perang terang" yang semakin beruban. Dalam Kumpulan Phoenix, dia semakin pucat dengan kedut-kedut penuaan. he has a pale face with premature lines. Jubahnya semakin teruk dan bertampal. Tidak ramai di dunia sihir yang ingin menggaji serigala jadian dan hampir semua bersikap prejudis menentang golongan ini. Dengan lebih banyak tambahan undang-undang anti-serigala jadian yang baru yang diluluskan oleh Kementerian Sihir dengan sokongan Dolores Umbridge, mencari kerja adalah hampir mustahil dan seolah-olah haram.

Beliau turut mengambil bahagian dalam Kumpulan Phoenix apabila ditubuhkan semula dan antara Barisan Penghadapan yang membawa Harry dari rumah Dursley pada permulaan buku. Dinyatakan yang Lupin tinggal di Grimmauld Place, ibu pejabat atau markas Kumpulan Phoenix bersama Sirius Black, tetapi tidak sering tinggal di sana kerana sering melakukan misi rahsianya untuk Kumpulan. Kemudian, dia turut bersama bertarung di Jabatan Misteri.

Dalam buku keenam, beliau menjadi perisik di kalangan serigala jadian yang berada bawah pimpinan serigala jadian yang menggigitnya dahulu. Fenrir Greyback kini berkhidmat untuk Voldemort. Remus berkata kepada Harry kaum serigala jadian menyebelahi Voldemort kerana dia menawarkan kebebasan berbanding apa yang diperolehi mereka kini.

Pada penghujung buku tersebut, didedahkan yang Nymphadora Tonks jatuh cinta pada Remus tetapi dia mengelak kerana bimbang akan risiko dia sebagai serigala jadian, dan dia amat miskin, tua dan berbahaya buatnya. Walau bagaimanapun, kedua-duanya kelihatan berpegangan tangan pada babak terakhir buku tersebut.

Penampilan buku dan filem sunting

  • Dalam Harry Potter and the Prisoner of Azkaban, serigala jadian Lupin kelihatan sebagai serigala anthropomorfik, walaupun dalam buku menyatakan yang hanya perbezaan kecil antara serigala sebenar dan serigala jadian dalam dunia Harry Potter.
  • Dalam filem, Lupin kelihatan mempunyai misaim nipis, begitu juga dengan parut walapun tidak dinyatakan dalam buku. Dia kelihatan lebih ceria berbanding dalam buku dan kelasnya mempunyai projektor yang tidak dinyatakan juga di dalam buku. Bajunya juga tidak koyak rabak walaupun adakala kelihatan lusuh. Dalam buku edisi Amerika, Lupin dilukis dengan rambut panjang hingga ke bahu dan beruban. Walau bagaimanapun, J.K. Rowling tidak pernah menyatakan tentang kepanjangan rambut Lupin.
  • Dalam filem, nama gelaran Lupin dieja sebagai "Mooney", berbanding "Moony", walaupun dalam filem tidak pernah dinyatakan yang Lupin adalah Moony.

Etimologi nama sunting

Nama watak merupakan contoh yang jelas bahawa Rowling sangat berhati-hati menggunakan nama untuk wataknya, latar dan unsur penceritaan. Nama pertamanya, "Remus", merupakan sempena Romulus dan Remus, adik-beradik kembar legenda yang diceritakan mengasaskan Rom, yang dari kecil dijaga oleh serigala betina (bernama Lupa), walaupun J.K. Rowling menyatakan beliau tidak mengambil nama tersebut dari sejarah dalam lamannya. Nama akhirnya, "Lupin", merupakan perkataan Inggeris "lupine" (bermaksud "berwatakan atau berkaitan dengan serigala"), yang terbit daripada perkataan Latin, lupus ("wolf").

Dalam kisah orang-orang tua di utara Perancis, lupin juga istilah yang digunakan bagi sejenis serigala jadian, yang diketahui dengan maluny (berbeza dengan loup-garou yang ganas dan agresif).

"Lupin" juga merupakan sejenis tumbuhan daripada genus Lupinus.

Bermakna sunting

Rowling telah menyatakan yang Profesor Lupin adalah contoh jenis guru yang diingini beliau. Dia amat baik hati, tidak berpura-pura, dan mampu mencari apa yang terbaik dalam setiap diri orang lain (contohnya, mengetahui yang Neville Longbottom kurang yakin dan membantunya dalam pengajarannya untuk menentang boggart). Fakta yang beliau adalah seekor serigala jadian dan sering mengambil posyen untuk mengelakkan dari mencederakan orang lain menjadikannya simbol kepada akibat prejudis yang sering ditimbulkan oleh masyarakat dan pandangan negatif orang kepada yang lemah dan tidak berdaya.

Trivia sunting

Pautan luar sunting


Penyandang Terdahulu Guru Pertahanan Terhadap Ilmu Hitam Hogwarts Penyandang Kemudian
Gilderoy Lockhart Barty Crouch Jr.
menyamar sebagai
Alastor Moody