Rendam adalah rendaman di dalam cecair (biasanya air) bagi suatu pepejal bagi mendapatkan perisa atau untuk melembutkan; ini tidak terpakai kepada teh. Proses teh yang disediakan untuk diminum dengan meninggalkan daun dalam air panas untuk melepaskan rasa dan nutrien dikenali sebagai rendidih. Teh herba boleh disediakan dengan perebusan, penyeduhan, atau pemaseratan. Beberapa pepejal direndam untuk membuang bahan, seperti garam dari ham salai atau ikan kod masin, di mana pelarut bukannya produk yang diingini.

Teh hijau daun direndam dalam gaiwan (sejenis cawan teh)

Jagung sunting

Salah satu contoh adalah perendaman jagung, sebahagian daripada proses pengisaran. Seperti yang diterangkan oleh Persatuan Kilang Penapis Jagung Amerika Syarikat, kernel jagung yang dituai dibersihkan dan kemudian direndam di dalam air pada suhu 50 °C (120 °F) selama 30 hingga 40 jam.[1] Dalam proses itu kandungan kelembapan mereka naik dari 15% kepada 45% dan jumlah mereka lebih daripada dua kali ganda. Ikatan gluten dalam jagung menjadi lemah dan kanji dilepaskan. jagung ini kemudian dikisar untuk membebaskan germa dan komponen lain, dan air yang digunakan (air rendaman), yang telah menyerap pelbagai nutrien, dikitar semula untuk digunakan dalam makanan haiwan.

Teh sunting

Teh kering walaupun dalam beg teh disediakan untuk minuman dengan direndam daun hanya dalam air mendidih atau panas untuk melepaskan rasa dan nutrien dalam teh kering ke dalam air. Ini sering dilakukan dalam cawan, kole, teko, kendi atau takar. Penyeduh teh atau penapis teh boleh digunakan untuk membantu dalam proses ini.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Corn steeping". www.Corn.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-06-13. Dicapai pada June 20, 2005.