Republik Rakyat Luhansk

Republik Rakyat Luhansk, juga dieja secara alternatif sebagai Republik Rakyat Lugansk[6][12] (Bahasa Rusia: Луганская Народная Республика, Perumian: Luganskaya Narodnaya Respublika, IPA: [lʊɡanskəjə nɐrodnəjə rʲɪspublʲɪkə]; Bahasa Ukraine: Луганська Народна Республіка), dipendekkan RRL atau 'LNR', ialah negara separa dikelilingi daratan. Ia terletak di Oblast Luhansk di wilayah Donbas, sebuah wilayah yang diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai sebahagian daripada Ukraine. Pemerintah Ukraine menegaskan bahawa Republik Rakyat Luhansk ialah sebuah pertubuhan pengganas dan ia melancarkan perang terhadap Ukraine. Luhansk adalah bandar terbesar di wilayah itu, berfungsi sebagai ibu negarannya. Penduduk republik itu adalah kira-kira 1.5 juta orang. Dalam perlembagaannya, RRL diisytiharkan sebagai negara berperlembagaan demokratik.[13] Ketua negara semasa ialah Leonid Pasechnik.

Republik Rakyat Luhansk

  • Луганская Народная Республика (Rusia)
    Luganskaya Narodnaya Respublika
Bendera Novorossiya#Luhansk People's Republic
Lambang (ru)[1][2] Novorossiya#Luhansk People's Republic
Bendera Lambang (ru)[1][2]
Cogan kata
Луганск, сила и свобода
"Luhansk, kuat dan bebas"
Lagu kebangsaan
Гимн Луганской Народной Республики
"Anthem of the Luhansk People's Republic"[3]
Wilayah diisytiharkan (hijau muda dan hijau gelap) dan dikawal (hijau gelap) RRL
Wilayah diisytiharkan (hijau muda dan hijau gelap) dan dikawal (hijau gelap) RRL
StatusNegara separa tidak diiktiraf
Ibu negara
dan bandar terbesar
Luhansk
Bahasa rasmiRusia[4]
DemonimLuhansk
KerajaanKesatuan republik berperlembagaan
• Ketua
Leonid Pasechnik[5]
• Perdana Menteri
Sergey Kozlov
• Pengerusi Majlis Rakyat
Denis Miroshnichenko (pemangku)[6]
Badan perundanganMajlis Rakyat
Kemerdekaan dari Ukraine
• Penubuhan (en)
27 April 2014
12 Mei 2014[7]
• Menandatangani Perjanjian Minsk II
11 Februari 2015
Keluasan
• Jumlah
8,377[8] km2 (3,234 bt2)
Populasi
• Perkiraan
1,464,039[9]
Mata wangRubel Rusia (paling biasa); hryvnia Ukraine (kurang biasa); euro, dolar A.S. (sah tetapi jarang digunakan)[10]
Zon waktu({{{time_zone}}})

RRL mengisytiharkan kemerdekaan daripada Ukraine selepas Revolusi Ukraine 2014, bersama Republik Rakyat Donetsk (RRD) dan Republik Krimea. Konflik bersenjata yang masih berterusan dengan Ukraine berikutan pengisytiharan kemerdekaannya. RRD dan RRL menerima bantuan kemanusiaan daripada Rusia. Menurut PPAU dan Ukraine, Rusia juga telah memberikan bantuan ketenteraan kepada pemberontak, suatu dakwaan yang dinafikan Rusia.[14][15][16][17]


Perundangan Ukraine menggambarkan kawasan RRL sebagai "wilayah yang diduduki sementara", dan pemerinrah RRL digambarkan sebagai pentadbiran pendudukan Persekutuan Rusia.[18][19] Perjanjian Minsk September 2014 yang ditandatangani oleh wakil OSCE, Ukraine dan Rusia—dan oleh ketua RRD dan RRL tanpa mengiktiraf sebarang status bagi mereka[20] bermaksud untuk menghentikan konflik dan menyatukan semula wilayah yang dikuasai pemberontak ke Ukraine sebagai pertukaran untuk lebih autonomi diberikan bagi kawasan itu, tetapi perjanjian itu tidak pernah dilaksanakan sepenuhnya.[21]

RRL kekal tidak diiktiraf oleh mana-mana negara anggota PBB, termasuk Rusia – walaupun Rusia mengiktiraf dokumen yang dikeluarkan oleh pemerintah RRL, seperti dokumen pengenalan diri, diploma, sijil kelahiran dan perkahwinan serta plat pendaftaran kenderaan.[22]

Geografi dan demografi sunting

RRL dikelilingi dan bersempadan dengan Ukraine (Sebagai contoh, keseluruhan dari Ukraine) ke utara, Republik Rakyat Donetsk ke barat, dan Rusia ke timur. RRL berkeluasan kira-kira separuh daripada Oblast Luhansk, termasuk kawasan yang padat penduduknya, ibu negara serantau Luhansk, serta bandar-bandar utama Alchevsk dan Krasnodon. Kira-kira 64.4% daripada penduduk Oblast tinggal di RRL. Bahagian utara Luhansk Wilayah, kekal di bawah kawalan Ukraine sejak 2014-2015. Wilayah yang dikawal oleh RRL kebanyakannya, tetapi tidak sepenuhnya, bertepatan dengan tebing kanan (selatan) dari Donets.

Titik tertinggi RRL (dan seluruh Donbas) ialah bukit Grave Mechetna (367.1 m (1,204 kaki) di atas paras laut), yang terletak di sekitar bandar Petrovske.

Sejarah sunting

Republik Rakyat Luhansk dan Donetsk terletak di wilayah bersejarah Donbas, yang telah dimasukkan ke Ukraine pada 1922.[23] Majoriti penduduk berbahasa Rusia sebagai bahasa pertama mereka. Percubaan pelbagai pemerintah Ukraine untuk mempersoalkan kesahihan budaya Rusia di Ukraine sejak Pengisytiharan Kemerdekaan Ukraine sering mengakibatkan konflik politik. Dalam pilihan raya kebangsaan Ukraine, corak yang sangat stabil telah berkembang, di mana Donbas dan wilayah Ukraine Barat telah mengundi calon yang bertentangan sejak pilihan raya presiden pada tahun 1994. Viktor Yanukovych, penduduk asal Donetsk, telah dipilih sebagai presiden Ukraine pada 2010 Penggulingannya dalam Revolusi Ukraine 2014 membawa kepada protes di Timur Ukraine, yang secara beransur-ansur meningkat menjadi konflik bersenjata antara pemerintah Ukraine yang baru ditubuhkan dan militia bersenjata tempatan.

Hubungan antarabangsa dan pengiktirafan sunting

Republik Rakyat Luhansk tidak diiktiraf oleh mana-mana negara anggota PBB. Ia bagaimanapun diiktiraf oleh dua negara lain dengan pengiktirafan antarabangsa terhad: Ossetia Selatan[24][25] dan Republik Rakyat Donetsk.[26]

Rujukan sunting

  1. ^ "'Luhansk People's Republic' announces total mobilization". Kyiv Post (dalam bahasa Inggeris). 24 Julai 2014. Dicapai pada 25 Julai 2014.
  2. ^ "Luhans'k County (Ukraine)" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 30 September 2014.
  3. ^ National Anthem of Lugansk People's Republic - Гимн ЛНР (lugansk anthem, 루간스크 인민 공화국의 국가) YouTube (https://www.youtube.com). Dicapai pada 16 Mac 2021.
  4. ^ Парламент ЛНР признал русский язык единственным государственным в республике [Badan perundangan RRL menerima pakai bahasa Rusia sebagai bahasa kebangsaan tunggal republik itu] (dalam bahasa Rusia). Interfax. 3 Jun 2020. Dicapai pada 5 Jun 2020.
  5. ^ Ukraine rebel region's security minister says he is new leader, (dalam bahasa Inggeris) Reuters (24 November 2017)
    Separatist Leader In Ukraine's Luhansk Resigns Amid Power Struggle, (dalam bahasa Inggeris) Radio Free Europe (24 November 2017)
  6. ^ a b Lugansk People’s Republic head resigns, (dalam bahasa Inggeris) TASS (24 November 2017)
  7. ^ "Luhansk region declares independence at rally in Luhansk". KyivPost (dalam bahasa Inggeris). 12 Mei 2014.
  8. ^ "ЭКОНОМИКА И ОБЩЕСТВО:ПРОБЛЕМЫ И ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯВ УСЛОВИЯХ НЕОПРЕДЕЛЁННОСТИ" (PDF) (dalam bahasa Rusia).
  9. ^ "Population count of the Lugansk People's Republic on April 1st, 2018" (PDF) (dalam bahasa Inggeris). Jawatankuasa Statistik Republik Rakyat Lugansk. 1 April 2018. Dicapai pada 26 Mei 2018.
  10. ^ "The War republics in the Donbas one year after the outbreak of the conflict". 17 Jun 2015.
  11. ^ "Russia Abandons Year-Round Summer Time". abcnews.go.com (dalam bahasa Inggeris). 2 Julai 2014. Dicapai pada 3 Julai 2014.
  12. ^ "Lugansk Media Centre". en.lug-info.com (dalam bahasa Inggeris).
  13. ^ "Конституция Луганской Народной Республики" (dalam bahasa Rusia).
  14. ^ Ukraine crisis: Russian troops crossed border, Nato says, (dalam bahasa Inggeris) BBC News (12 November 2014)
    Putin defends rebel leaders in eastern Ukraine, (dalam bahasa Inggeris) BBC News (19 Disember 2019)
    Ukraine conflict: Front-line troops begin pullout, BBC News (29 Oktober 2019)
  15. ^ "Database and Video Overview of the Russian Weaponry in the Donbas". InformNapalm.org (English) (dalam bahasa Inggeris). 17 September 2016. Dicapai pada 20 Disember 2019.
  16. ^ "Second Russian aid convoy arrives in Ukrainian city of Luhansk: agencies". Reuters (dalam bahasa Inggeris). 13 September 2014. Dicapai pada 20 Disember 2019.
  17. ^ "Lugansk Media Centre — Russian humanitarian aid convoy arrives in Lugansk". en.lug-info.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 22 Disember 2019.
  18. ^ Law about occupied territories of Ukraine (dalam bahasa Inggeris) Mirror Weekly. 15 Mei 2014
  19. ^ Higher educational institutions at the temporarily occupied territories of Ukraine will not work – the minister of education. (dalam bahasa Inggeris) News. 1 Oktober 2014
  20. ^ "Minsk Protocol" (PDF). OSCE (dalam bahasa Inggeris). 1 September 2014.
  21. ^ Explainer: What Is The Steinmeier Formula -- And Did Zelenskiy Just Capitulate To Moscow?, (dalam bahasa Inggeris) Radio Free Europe (2 Oktober 2019)
    Ukraine conflict: Can peace plan in east finally bring peace?, (dalam bahasa Inggeris) BBC News (10 Disember 2020)
    Ukraine conflict: Guns fall silent but crisis remains, (dalam bahasa Inggeris) BBC News (23 Oktober 2015)
  22. ^ Putin orders Russia to recognize documents issued in rebel-held east Ukraine, (dalam bahasa Inggeris) Reuters (18 Februari 2017)
  23. ^ Andrés, César García (2018). "Historical Evolution of Ukraine and its Post Communist Challenges" (PDF). Revista de Stiinte Politice (RST) (dalam bahasa Inggeris). 58.
  24. ^ South Ossetia Recognizes 'Luhansk People's Republic', (dalam bahasa Inggeris) Radio Free Europe (19 Jun 2014)
  25. ^ Ukraine’s rebel ‘people’s republics’ begin work of building new states, (dalam bahasa Inggeris) The Guardian (6 November 2014)
  26. ^ "General Information". Tapak rasmi ketua Republik Rakyat Lugansk (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mac 2018. Dicapai pada 11 Mac 2018.

Pautan luar sunting