Ribut salji adalah ribut salji yang teruk dicirikan oleh angin yang berterusan yang kuat sekurang-kurangnya 56 km/j (35 bsj) dan berpanjangan untuk tempoh yang lama-biasanya tiga jam atau lebih. Ribut salji darat adalah keadaan cuaca di mana salji tidak jatuh tetapi salji yang longgar di atas tanah diangkat dan ditiup oleh angin kencang.

Kebolehnampakan berkurangan dengan tiupan salji semasa ribut salji
Ribut salji di Tochal Complex, Tehran dan pemain ski terlibat.

Takrif sunting

Di Amerika Syarikat, Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan mentakrifkan ribut salji sebagai ribut musim sejuk yang teruk dicirikan oleh angin kencang disebabkan tiupan salji yang mengakibatkan jarak penglihatan yang rendah. Perbezaan antara ribut salji dan ribut musim sejuk adalah kekuatan angin, bukan jumlah salji. Untuk menjadi ribut salji, ribut salji mesti mengalami angin kencang kerap yang lebih besar daripada atau sama dengan 56 km/j (35 mph) dengan meniup atau menghanyutkan salji yang mengurangkan penglihatan kepada 400 m atau 0.25 bt atau kurang dan mesti bertahan untuk tempoh masa yang panjang—biasanya tiga jam atau lebih.[1][2]

 
Kesan ribut salji di Serra da Estrela, Portugal

Walaupun jumlah besar hanyutan salji mungkin mengiringi ribut salji, ia tidak semestinya berlaku. Ribut salji boleh membawa kesan memutih, dan boleh melumpuhkan satu-satu kawasan selama beberapa hari pada satu masa, terutamanya di mana salji adalah luar biasa atau jarang berlaku.

Ribut salji yang teruk mempunyai angin yang lebih 72 km/j (45 mph), penglihatan berhampiran sifar, dan suhu −12 °C (10 °F) atau lebih rendah.[3] Di Antartika, ribut salji dikaitkan dengan angin melimpah ke tepi dataran ais pada halaju purata 160 km/j (99 mph).[3]

Ribut salji darat merujuk kepada keadaan cuaca di mana salji atau ais yang longgar di atas tanah diangkat dan ditiup oleh angin kencang. Perbezaan utama antara ribut salji darat berbanding dengan ribut salji biasa adalah bahawa dalam ribut salji darat tiada kerpasan dihasilkan pada masa itu, tetapi sebaliknya semua kerpasan ini telah wujud dalam bentuk salji atau ais di permukaan tanah.

 
Hanyutan salji berhampiran Burrow-with-Burrow, Lancashire, England, Januari 1963

Biro Meteorologi Australia menggambarkan ribut salji sebagai, "angin ribut yang kencang dan sangat sejuk yang sarat dengan salji, beberapa bahagian, sekurang-kurangnya, yang telah diangkat dari tanah." [4]

Keadaan ribut salji bersuhu sejuk dan angin kencang boleh menyebabkan angin sejuk yang boleh menyebabkan hipotermia atau luka beku. Faktor angin sejuk adalah jumlah penyejukan yang dirasai badan manusia disebabkan oleh gabungan angin dan suhu.

Sistem ribut Amerika Syarikat sunting

 
Ribut salji Duluth, Minnesota, Mac 2007
 
Ribut salji Mac di Dakota Utara, 1966.

Di Amerika Syarikat, sistem ribut yang cukup kuat untuk menyebabkan ribut salji biasanya membentuk apabila aliran jet jatuh jauh ke selatan, membolehkan udara kutub yang sejuk dan kering dari utara bertembung dengan udara lembap yang hangat yang bergerak ke atas dari selatan.[2][5] Mereka adalah yang paling biasa di Dataran Besar, negeri-negeri Tasik-Tasik Besar, dan negeri-negeri timur laut di sepanjang pantai, dan kurang biasa di Barat Laut Pasifik.

Apabila udara yang lembap sejuk dari Lautan Pasifik bergerak ke arah timur ke Pergunungan Rocky dan Dataran Besar, dan udara yang lembap lebih panas bergerak ke utara dari Teluk Mexico, semua yang diperlukan adalah pergerakan udara kutub sejuk bergerak ke selatan untuk membentuk keadaan kemungkinan ribut salji yang boleh mengunjur dari Texas Panhandle ke Tasik Besar.

Satu lagi sistem ribut berlaku apabila teras sejuk rendah di atas kawasan Teluk Hudson di Kanada dipindahkan ke arah selatan ke atas tenggara Kanada, Tasik-Tasik Besar, dan New England. Apabila perenggan udara sejuk pantas bergerak bertembung dengan udara panas datang ke utara dari Teluk Mexico, angin permukaan kuat, alir lintang udara sejuk yang ketara, dan kerpasan musim dingin menyeluruh akan berlaku.

 
Keadaan menghampiri ribut salji memutih di Minnesota, pada 1 Mac 2007. Perhatikan kaki langit yang kabur berhampiran pusat.

Sistem tekanan rendah bergerak keluar dari Pergunungan Rocky ke Dataran Besar, sebidang tanah rata yang luas, kebanyakan daripadanya diliputi prairie, steppe dan padang rumput, boleh menyebabkan ribut petir dan hujan di selatan dan salji lebat dan angin kencang di utara. Dengan sedikit pokok-pokok atau halangan lain untuk mengurangkan tiupan angin, bahagian ini terdedah kepada ribut salji dengan suhu yang sangat rendah dan keadaan memutih. Dalam keadaan memutih sebenar, tiada kaki langit yang kelihatan. Orang boleh sesat di depan halaman rumah mereka sendiri, apabila pintu hanya 3 m (10 ka) jauh, dan mereka perlu rasa perjalanan balik. Pengguna jalan raya harus menghentikan kereta mereka di mana mereka berada, kerana jalan adalah mustahil untuk dilihat.

Ribut salji nor'easter sunting

Nor'easter ialah ribut berskala makro di sepanjang Pantai Timur Amerika Syarikat dan Kanada Atlantik; ia mendapat namanya dari arah angin itu datang. Penggunaan istilah di Amerika Utara datang dari angin yang dikaitkan dengan pelbagai jenis ribut, ada yang boleh terbentuk di Utara Lautan Atlantik dan ada juga yang terbentuk di selatan sejauh Teluk Mexico. Istilah ini paling sering digunakan di kawasan pantai New England dan Kanada Atlantik. Jenis ribut ini mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan hurikan. Lebih khusus lagi ia menerangkan kawasan tekanan rendah yang pusat bagi putaran adalah tidak jauh dari Pantai Timur dan di mana angin utama di kuadran kiri hadapan berputar ke atas darat dari timur laut. Gelombang ribut yang tinggi boleh menenggelamkan kapal-kapal di laut dan menyebabkan banjir pantai dan hakisan pantai. Nor'easter ketara termasuk Ribut Salji Besar 1888, salah satu daripada ribut salji terburuk dalam sejarah AS. Ia menurunkan 100–130 cm (40–50 in) salji dan telah mengekalkan angin lebih daripada 45 miles per jam (72 km/j) yang menghasilkan hanyutan salji yang melebihi 50 kaki (15 m). Landasan kereta api telah ditutup dan orang ramai terbatas kepada rumah-rumah mereka selama seminggu. Ia telah membunuh 400 orang, kebanyakannya di New York.

Lihat juga sunting

 
Ilustrasi Ribut Salji Besar 1888

Rujukan sunting

  1. ^ "Blizzard at the US National Weather Service glossary". Weather.gov. 2009-06-25. Dicapai pada 2012-08-18.
  2. ^ a b Blizzards
  3. ^ a b "Blizzard" Encyclopædia Britannica Online retrieved 17 March 2012
  4. ^ "Blizzard definition, Weather Words, Australian Government Bureau of Meteorology". Bom.gov.au. Dicapai pada 2012-08-18.
  5. ^ weather.com - Storm Encyclopedia

Pautan luar sunting