Rio Negro ialah anak sungai kiri yang paling besar di Sungai Amazon, sungai paya yang paling besar di dunia, dan antara 10 sungai yang mempunyai purata pelepasan yang paling tinggi di dunia.

Kapal pelayaran di Sungai Rio Negro yang sedang menuju ke bandar Manaus.

Rio Negro berpunca dari Jabatan Guainia di Colombia, dan sungai di sana dikenali sebagai Sungai Guainia.[1]. Sungai ini bersambungan ke arah tenggara dan merentasi bandar San Carlos de Rio Negro di Venezuela yang merupakan kawasan kediaman yang paling besar di sungai tersebut, dan sungai ini juga merentasi San Felipe di Colombia. Selepas Sungai Marié mengalir ke Rio Negro, sungai ini bersambungan ke arah timur dan menghasilkan banyak pulau besar dan menjadi sangat lebar di beberapa tempat. Sungai ini dinamakan oleh pengembara Sepanyol, Francisco de Orellana, yang menemuinya untuk kali pertama pada tahun 1541. Walaupun namanya Rio Negro bermakna Sungai Hitam, warna airnya menyerupai teh pekat, seperti sungai paya biasa.

Rujukan sunting

  1. ^ Penn, James R (2001). Rivers of the World: A Social, Geographical and Environmental Sourcebook. Santa Barbara: ABC Clio.