Roda Impian merupakan salah satu rancangan berbentuk kuiz yang diterbitkan oleh Filem Karya Nusa dan disiarkan di TV3 pada tahun 2009. Rancangan ini pernah disiarkan di Astro Ria pada tahun 1996-2006 dan diulang siar satu minggu kemudian di TV3. Rancangan ini diadaptasi daripada rancangan popular di seluruh dunia, Wheel Of Fortune.

Roda Impian
GenrePermainan interaktif
FormatHiburan
PenciptaMerv Griffin
Pengacara
Lagu pembukaanRoda Impian
Lagu penutupRoda Impian
Negara asalMalaysia
Bilangan musim11
Bilangan episod1,040
Penerbitan
LokasiKuala Lumpur, Malaysia
Tempoh siaran60 minit
Syarikat penerbitan
Filem Karya Nusa Sdn. Bhd.
Penyiaran
Saluran asalAstro Ria
Siaran asal1996 – 2006

Pengacara pada tahun 2009 ialah Kieran dibantu oleh Fouziah Gous. Pengacara sebelum ini adalah Hani Mohsin dan Halim Othman.

Permainan ini adalah satu permainan yang dapat menguji kemampuan para peserta yang terdiri daripada 3 orang peserta untuk menunjukkan kehebatan mereka dalam meneka ayat yang terpapar di papan serta memilih huruf-huruf yang dingini. Sebelum memilih huruf, mereka seharusnya memutarkan roda impian untuk mendapatkan markah.

Peserta yang mmpunyai markah tertinggi akan memenangi permainan ini seterusnya mara ke pusingan akhir. Para peserta berpeluang untuk memenangi pelbagai hadiah yang ditaja pelbagai syarikat. Hadiah misteri juga ditawarkan.

Roda Impian pernah disiarkan kembali di TV3 pada Februari 2009 dengan format dan hos baru. Perubahan yang ada di dalam rancangan ini ialah Pusingan Siapa Cepat.

Kategori permainan di Roda Impian sunting

  • Atas Peta
  • Menu
  • Benda
  • Benda Hidup
  • Orang
  • Nama
  • Aktiviti
  • Sukan

Adaptasi sunting

Nama Negara Nama Pengacara Nama Rancangan Pembantu Pengacara/Gadis Kotak Huruf
Malaysia Halim Othman (1996-2002), Hani Mohsin (2002-2006), Kieran (2009) Roda Impian Zaida Zainal, Abby Abadi, Eja, Liza AF1, Irma Hasmie
Amerika Syarikat Pat Sajak, Charlie O'Donnell, Jack Clark, M. G. Kelly dan Don Pardo Wheel Of Fortune Vanna White
Malaysia Kieran Roda Impian (TV3) Fauziah Gaos