Ruang awam

tempat untuk kegunaan awam

Ruang awam adalah ruang sosial yang pada umumnya dibuka dan boleh digunakan oleh orang ramai. Jalan raya (termasuk kaki lima), dataran awam, taman dan pantai biasanya dianggap ruang awam. Pada had tertentu, bangunan kerajaan yang terbuka kepada orang ramai, seperti perpustakaan awam adalah ruang awam, sungguhpun ia cenderung mempunyai kawasan terhad dan had yang lebih terkawal ketika digunakan. Sungguhpun tidak dianggap ruang awam, bangunan atau harta persendirian yang dilihat dari kaki lima dan jalan awam boleh menjejaskan landskap visual awam, contohnya, oleh iklan luar. Baru-baru ini, konsep ruang dikongsi telah ditingkatkan untuk meningkatkan pengalaman pejalan kaki di ruang awam bersama-sama digunakan oleh kenderaan dan kenderaan lain.

Urban space (Florence)

Ruang awam juga menjadi batu uji bagi teori kritikal berhubung dengan falsafah, geografi (bandar), seni visual, kajian budaya, kajian sosial dan reka bentuk bandar. Istilah 'ruang awam' juga sering disalah anggap sebagai maksud lain seperti 'tempat perhimpunan', yang merupakan unsur dari konsep ruang sosial yang lebih besar.

Salah satu contoh ruang awam yang terawal adalah tanah bersama. Sebagai contoh, tiada bayaran atau tiket berbayar diperlukan untuk masuk. Pusat beli-belah bukan kerajaan adalah contoh 'ruang peribadi' dengan kelihatannya sebagai 'ruang awam'.

Penggunaan ruang awam sunting

Hak kepada laluan awam sunting

Di negara-negara Nordik seperti Norway, Sweden dan Finland, semua kawasan alam semula jadi dianggap ruang awam, melalui undang-undang, allemansrätten (hak untuk laluan umum).

Sekatan ke atas tindakan kerajaan di ruang awam di Amerika Syarikat sunting

Di Amerika Syarikat, hak rakyat untuk melibatkan diri dalam ucapan dan perhimpunan di tempat awam tidak dibatasi secara oleh melampaui batas oleh kerajaan persekutuan atau kerajaan.[2] Kerajaan biasanya tidak boleh menghadkan ucapan seseorang melampaui apa yang munasabah dalam ruang awam, yang dianggap sebagai forum awam (iaitu, menjerit epithets pada orang yang lalu boleh dihentikan, murtad agama mungkin tidak mungkin). Dalam persendirian-iaitu, forum bukan awam, kerajaan dapat mengawal ucapannya dengan lebih ketat; Contohnya, membantah bantahan seseorang untuk pembaharuan jagaan kesihatan tidak akan diterima di galeri Senat Amerika Syarikat. Ini tidak untuk mengatakan bahawa kerajaan boleh mengawal apa yang dikatakan di rumah sendiri atau kepada orang lain; Ia hanya boleh mengawal harta kerajaan dengan cara ini. Konsep forum awam tidak terhad kepada ruang fizikal atau harta awam, contohnya akhbar mungkin dianggap sebagai forum umum, tetapi lihat Forum (undang-undang) kerana istilah ini mempunyai erti khusus dalam undang-undang Amerika Syarikat.

Taman, pusat membeli-belah, pantai, bilik menunggu, dan lain-lain, mungkin ditutup pada waktu malam. Kerana ini tidak mengecualikan mana-mana kumpulan tertentu, secara amnya tidak dianggap sekatan terhadap penggunaan awam. Kemasukan ke taman awam tidak boleh disekat berdasarkan kediaman pengguna.[3]

Norma sosial di ruang awam sunting

Dalam sesetengah budaya, tidak ada jangkaan privasi di ruang awam, namun ketidakpastian sivil adalah proses di mana individu dapat mengekalkan privasi mereka dalam keramaian.


Kontroversi mengenai sekatan penggunaan sunting

 
Leyton Marshes, London, sebuah contoh tanah dengan hak laluan yang lama dan mempunyai sekatan lama

Ruang awam biasanya dikongsi dan diwujudkan untuk penggunaan terbuka di seluruh komuniti, sedangkan ruang persendirian secara individu atau korporat. Kawasan ini dibina untuk pelbagai jenis rekreasi dan hiburan. Pengaturan fizikal dibina secara sosial, yang mewujudkan pengaruh tingkah laku. Batasan yang dikenakan di ruang untuk mencegah tindakan tertentu yang berlaku - tingkah laku awam yang dianggap menjengkelkan atau tidak bersikap (iaitu penggunaan dadah dan alkohol, kencing, pendedahan yang tidak senonoh , dll) - dan disokong oleh undang-undang atau peraturan. Melalui landskap dan ruang angkasa ruang awam, pembinaan sosial dianggap dikendalikan secara persendirian oleh peraturan dan harapan yang tersirat dan jelas mengenai ruang yang dikuatkuasakan.

Walaupun secara amnya dianggap bahawa setiap orang mempunyai hak untuk mengakses dan menggunakan ruang awam, berbanding dengan ruang persendirian yang mungkin mempunyai batasan, terdapat minat akademik dalam bagaimana ruang awam dapat mengecualikan kelompok-kelompok tertentu - khususnya golongan gelandangan,[4] people and young[5] dan remaja.

Langkah-langkah diambil untuk menjadikan ruang awam kurang menarik kepada mereka, termasuk penyingkiran atau reka bentuk bangku untuk menyekat ia digunakan untuk tidur dan berehat, menyekat penggunaan kepada masa tertentu, mengunci kawasan dalam / tertutup. Pasukan polis kadang-kala terlibat bagi menyingkirkan anggota masyarakat yang tidak diinginkan dari ruang awam. Malah, dengan tidak diberikan akses yang sesuai, orang kurang upaya secara tersirat dikecualikan daripada beberapa ruang.

Sebagai tapak untuk demokrasi sunting

Ahli geografi manusia berpendapat bahawa walaupun terdapat pengecualian yang merupakan sebahagian daripada ruang awam, ia boleh dianggap sebagai tapak di mana demokrasi mungkin berlaku. Ahli geografi Don Mitchell telah menulis secara meluas mengenai topik ruang awam dan hubungannya dengan demokrasi, yang menggunakan idea Henri Lefebvre tentang hak kota itu untuk mengartikulasikan hujahnya.[6] Sungguhpun demokrasi dan ruang awam tidak sepenuhnya bertepatan, ia adalah potensi persimpangan mereka menjadi penting secara politik. Ahli geografi lain seperti Gill Valentine telah menumpukan pada penampilan dan penglihatan di ruang awam, yang membawa komponen teater atau 'ruang penampilan' yang menjadi pusat kepada fungsi ruang demokratik.[7]

Penswastaan sunting

Ruang awam milik persendirian, juga dikenali sebagai ruang terbuka awam, adalah ruang awam yang terbuka kepada orang awam, tetapi dimiliki oleh entiti swasta, biasanya pemaju harta komersil. Penukaran ruang awam milik awam ke ruang awam milik swasta dirujuk sebagai penswastaan ruang awam, dan merupakan hasil umum pembangunan semula bandar.[8]

Bermula kira-kira pada tahun 1960-an, penswastaan ​​ruang awam (terutama di pusat bandar) telah menghadapi kritikan dari kumpulan warga seperti Persatuan Ruang Terbuka. Perkongsian persendirian-awam telah mengambil kawalan yang ketara terhadap taman-taman awam dan taman permainan melalui kumpulan pemuliharaan yang ditubuhkan untuk menguruskan apa yang dianggap tidak terurus oleh agensi-agensi awam. Penajaan korporat kawasan rekreasi awam adalah meluas, memberikan ruang terbuka kepada orang awam dengan pertukaran penyiaran udara yang lebih tinggi. Ini memudahkan pembinaan bangunan yang lebih tinggi dengan taman persendirian.

Dalam satu kelahiran semula dalam perkongsian awam-swasta Amerika Syarikat yang baru, daerah penambahbaikan perniagaan (business improvement district - BID), organisasi swasta dibenarkan untuk memberi pajak kepada perniagaan tempatan dan pertubuhan runcit agar mereka dapat menyediakan perkhidmatan swasta khusus seperti polis dan meningkatkan pengawasan, penghapusan sampah, atau pengubahsuaian jalanan, yang semuanya pernah dikawal melalui dana awam.


Nota dan rujukan sunting

  1. ^ Petersen, Klaus & Allan C. Hutchinson. "Interpreting Censorship in Canada", University of Toronto Press, 1999.
  2. ^ Pindaan Pertama pada Perlembagaan Amerika Syarikat
  3. ^ "salinan arkib" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-04-14. Dicapai pada 2017-07-27.
  4. ^ "Illegal to be Homeless". National Coalition for the Homeless. 2004.
  5. ^ Malone, K. "Children, Youth and Sustainable Cities" (PDF). Local Environment. 6 (1).
  6. ^ Mitchell, Don. 2003, The Right to the City: Social Justice and the Fight for Public Space. New York: The Guilford Press.
  7. ^ Valentine, Gill, 1996, Children should be seen and not heard: the production and transgression of adults' public space . Urban Geography 17, 205-220.
  8. ^ Vasagar, Jeevan (11 June 2012). "Privately owned public space: where are they and who owns them?". London: The Guardian. Dicapai pada 2012-09-01.

See also sunting

Bibliografi sunting

  • Illegal to be Homeless. National Coalition for the Homeless (2004).
  • Maasik, Sonia, and Jack Solomon. Signs of Life in the USA Readings on Popular Culture for Writers. Boston: Bedford/St. Martin's, 2006.
  • Malone, K. "Children, Youth and Sustainable Cities". Local Environment 6 (1).
  • "Conclusions of the International Seminar on the Planning of Collectively-Used Spaces in Towns", in: Monumentum (Louvain), Vol. 18-19, 1979, pp. 129–135.

Pautan luar sunting