Rusa kesturi

(Dilencongkan dari Rusa kasturi)

Rusa kasturi dapat merujuk ke mana-mana satu, atau semua tujuh, spesies yang membuat Moschus, satu-satunya yang masih ada genus keluarga Moschidae.[1] Keluarga rusa kasturi berbeza dari keluarga rusa sebenar (Cervidae), tidak bertanduk dan muka kelenjar, serta memiliki hanya sepasang puting, hempedu, ekor kelenjar, sepasang taring seperti gigi dan suatu kelenjar kasturi yang memperoleh perhatian komersial.

Rusa kasturi
Julat zaman: Miosen Akhir–Kini
Rusa kasturi Siberia
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Moschidae
Gray, 1821
Genus: Moschus
Linnaeus, 1758
Spesies jenis
Moschus moschiferus
Linnaeus, 1758
Spesies

Rusa kasturi hidup terutamanya di hutan dan alpine gosok habitat di gunung Asia selatan, terutama Himalaya. Moschids, istilah yang betul apabila merujuk untuk ini jenis rusa bukannya satu/beberapa spesies musk rusa, sepenuhnya Asia dalam masa mereka pengedaran, yang punah di Eropah di mana awal musk rusa diketahui wujud dari Oligocene deposit.

Sifat sunting

Rusa kasturi menyerupai rusa kecil yang bersusuk badan pendek dan gempal, serta kaki belakang yang lebih panjang berbanding kaki hadapannya. Rusa kasturi berukuran 80-100 cm panjang, 50-70 cm tinggi hingga paras bahu, dan 7–17 kg berat. Kaki rusa kasturi sesuai untuk memanjat rupa bumi yang kasar. Rusa kasturi tidak bertanduk, namun yang jantan ada gigi taring atas yang bersar umpama taring lengkung. Formula pergigiannya seiras dengan rusa sebenar, iaitu: 

Kelenjar kasturi hanya terdapat pada rusa kesutri jantan dewasa, iaitu dalam pundi yang terletak di antara alat kelamin dan pusatnya, barangkalinya dirembeskan untuk menarik pasangan betina.

Rusa kasturi ialah haiwan maun yang tinggal dalam persekitaran hutan berbukit-bukau yang agak berjauhan dari penempatan manusia. Seperti rusa sebenar, rusa kasturi biasanya memakan daun, bunga dan rumput, dan juga sedikit lumut dan liken. Rusa kasturi ialah haiwan bersendirian yang meninggalkan bau dengan kelenjar kaudanya untuk menandakan wilayahnya. Rusa kasturi yang segan-silu ini berjaga pada waktu malam atau senja.

Pada musim mengawan, rusa kasturi jantan meninggalkan wilayahnya untuk merebut pasangan dengan gadingnya sebagai senjata. Rusa kasturi betina melahirkan seekor anak selepas bunting 150-180 hari. Anak rusa kasturi yang baru lahir amat kecil dan tidak boleh bergerak-gerak untuk bulan pertama hidupnya, itupun senang untuk menyorokkan diri dari pemangsa.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ University of Michigan Museum of Zoology - Animal Diversity Web - Moschus (musk deer) Classification http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/classification/Moschus.html#Moschus
  2. ^ Frädrich, Hans (1984). Macdonald, D. (penyunting). The Encyclopedia of Mammals. New York: Facts on File. m/s. 518–519. ISBN 0-87196-871-1.

Pautan luar sunting