Ryota Takeda

ahli politik Jepun

Ryota Takeda (武田 良太, Takeda Ryōta, lahir 1 April 1968) ialah seorang ahli politik Jepun yang berkhidmat di Dewan Perwakilan dalam Diet Jepun (badan perundangan kebangsaan) sebagai ahli Parti Demokratik Liberal (LDP). Beliau dilantik sebagai Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi pada September 2020.

Ryota Takeda
武田良太
Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri dan Komunikasi
Memegang jawatan
16 September 2020
Perdana MenteriYoshihide Suga
Didahului olehSanae Takaichi
Menteri Keselamatan Awam, Langkah Pengukuhan Tanah Negara dan Pengurusan Bencana
Dalam jawatan
11 September 2019 – 16 September 2020
Perdana MenteriShinzo Abe
Didahului olehJunzo Yamamoto
Digantikan olehHachiro Okonogi
Ahli Dewan Perwakilan
Memegang jawatan
2003
Didahului olehKozo Yamamoto
Kawasan pilihan rayaDaerah Fukuoka ke-11
Butiran peribadi
Lahir (1968-04-01) 1 April 1968 (umur 55)
Fukuchi, Fukuoka, Jepun
Parti politikParti Demokratik Liberal
Alma materUniversiti Waseda
Laman web rasmiLaman sesawang rasmi

Kehidupan awal sunting

Takeda dilahirkan di Akaike di Daerah Tagawa, Fukuoka (sekarang sebahagian dari Fukuchi, Fukuoka). Bapanya, Rokusuke Tanaka (23 Januari 1923 - 31 Januari 1985), merupakan seorang ahli Dewan Perwakilan.

Takeda ialah lulusan dari Universiti Waseda dengan ijazah dalam kesusasteraan Inggeris.

Kerjaya politik sunting

Takeda bekerja sebagai pembantu Shizuka Kamei sebelum memasuki politik sendiri.

Beliau berusaha memenangi kerusi mendiang ayahnya (Daerah Fukuoka ke-4) pada pilihan raya umum Jepun 1993, tetapi kalah. Beliau menduduki tempat ketiga untuk Daerah Fukuoka ke-11 dalam pilihan raya umum 1996, kemudian di tempat kedua di daerah yang sama dalam pilihan raya umum 2000 di Jepun. Beliau akhirnya memenangi kerusi itu pada pilihan raya umum Jepun 2003.

Takeda terus berkhidmat sebagai Pemangku Pengarah Bahagian Pertahanan Kebangsaan LDP, Timbalan Pengarah Bahagian Pertanian dan Perhutanan LDP, Setiausaha Parlimen untuk Pertahanan di bawah Perdana Menteri Yasuo Fukuda dan Taro Aso, Pengarah Bahagian Pidato Umum LDP, dan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan untuk Dewan Perwakilan.[1]

Pada September 2019, Perdana Menteri Shinzo Abe melantik Takeda ke portfolio Kabinet sebagai Pengerusi Suruhanjaya Keselamatan Awam Kebangsaan dan menteri yang bertanggungjawab terhadap reformasi pentadbiran, reformasi perkhidmatan awam, membangun ketahanan kebangsaan, dan pengurusan bencana.[2] Takeda dikenakan usul tidak percaya pada 2019 setelah mengusulkan undang-undang yang akan memungkinkan kabinet untuk memperpanjang tempoh pendakwaraya kanan, di tengah kontroversi mengenai penangguhan persaraan ketua pendakawaraya Tokyo Hiromu Kurokawa.[3]

Beliau dilantik sebagai Menteri Dalam Negeri dan Komunikasi pada September 2020 di bawah Perdana Menteri yang baru dipilih Yoshihide Suga. Salah satu keutamaan awalnya dalam peranan ini adalah menurunkan harga telefon bimbit di Jepun.[4]

Ideologi politik sunting

Takeda bersekutu dengan pertubuhan nasionalis Nippon Kaigi.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ jimin.jp/english/profile/members/114774.html (dalam bahasa Inggeris) - Dicapai pada 19 November 2014
  2. ^ "Lineup of Japan's new Cabinet". Kyodo News+ (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 September 2020.
  3. ^ "Japan Lower House Panel Vote on Prosecutor Bill Delayed". nippon.com (dalam bahasa Inggeris). 2020-05-15. Dicapai pada 17 September 2020.
  4. ^ "Japan's Suga puts regulatory reform at center of new government". Nikkei Asian Review (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 17 September 2020.
  5. ^ Laman sesawang Nippon Kaigi

Pautan luar sunting