Sahil

(Dilencongkan dari Sahel)
Untuk Sahel sebagai wilayah, lihat: Wilayah Sahel.

Sahel (dari Arab: سَاحِل, rumi: saḥil "daratan",[1] "pesisir" atau "perbatasan") ialah zon perbatasan dan sempadan di Afrika antara Sahara ke utara dan daerah yang lebih subur di selatan, yang dikenali sebagai Sudan.

Istilah sunting

Istilah ini pertama kali digunakan sebagai istilah fitogeografi, merujuk kepada pita tanah antara 75 - 450 isohyet (pita hujan). Berikut peneliti telah merujuknya pada jajaran isohyet luas dalam menentukan kedudukan Sahel. Istilah ini juga merujuk kepada negara-negara di Afrika Barat.

Geografi sunting

Sahel terutama savana dan terbentang dari Lautan Atlantik ke Tanduk Afrika, mengubah padang rumput separa kering ke savana yang berduri. Dalam peta sejarah Afrika, daerah ini telah menjadi tempat tinggal beberapa kerajaan lanjutan yang mendapatkan keuntungan dari perdagangan melintasi gurun. Secara berkelompok negara itu dikenali sebagai Kerajaan-kerajaan Sahel.

Negara yang memiliki Sahel kini termasuk Senegal, Mauritania, Mali, Burkina Faso, Niger, Nigeria, Chad, Sudan, Ethiopia, Eritrea, Djibouti, dan Somalia.

Peta daerah ini dapat dilihat di sini Diarkibkan 2005-05-03 di Wayback Machine.

Lingkungan sunting

Sekitar 12,500 tahun yang lalu, Sahel merupakan sebahagian dari Gurun Sahara, dan ditutupi bukit berpasir yang telah membentuk bentang darat yang kini kita lihat. Sahel menerima 150-500 mm (6-20 in) curahan hujan setiap tahun, terutama pada musim monsun. Curahan hujan dicirikan dengan perubahan tahun ke tahun dan dasawarsa ke dasawarsa. Dua faktor terbesar yang menentukan produktiviti tanah di Sahel ialah air dan bahan gizi mikro, kebanyakan nitrogen dan fosfat.

Ada kaitan rapat antara curahan hujan di Sahel dan aktiviti siklon tropika hebat di lautan Atlantik.

Transmanusia sunting

Secara adat, kebanyakan penduduk Sahel telah menjadi semi-nomaden, bertani dan menternak dalam sistem transmanusia, yang kemungkinan merupakan cara yang paling menopang pemanfaatan Sahel. Perbezaan antara utara yang kering dengan permukaan lebih tinggi dari bahan gizi tanah dan selatan yang basah dimanfaatkan agar penggembalaan bahan makanan berkualitas tinggi di utara selama musim hujan, dan perjalanan beberapa ratus km ke selatan, menggembalakan berlebihan, namun sedikit bahan makanan bergizi selama masa kering.

Kemarau sunting

Berlaku kemarau utama di Sahel pada 1914, disebabkan hujan tahunan di bawah rata-rata yang menyebabkan kelaparan pada skala besar. Sekitar 1960-an perkembangan curah hujan lebat di sana, menjadikan daerah yang lebih kering di utara dapat diterokai. Berlaku tekanan, disokong oleh pemerintah, untuk menggalak orang berpindah ke utara, dan pada masa kemarau panjang antara 1968-1974, penternakan dengan cepat tidak mampu disokong, and penggundulan tanah lapang pada skala besar menyusul. Seperti fenomena kemarau 1914, ini menimbulkan kelaparan skala besar, namun pada ketika ini dibantu oleh bantuan antarabangsa. Malapetaka ini menimbulkan penubuhan Dana Antarabangsa untuk Pengembangan Pertanian.

Rujukan sunting

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 181. ISBN 967-65-7321-3.

Pautan luar sunting