San Sebastián (Sebutan Sepanyol: [san seβasˈtjan]), dikenali secara rasmi dalam bahasa Basque sebagai Donostia (IPA: [doˈnos̺tia]), adalah sebuah bandar dan perbandaran yang terletak di utara Sepanyol, di pantai Biskai dan 20 km jauhnya dari sempadan Perancis. Bandar ini adalah ibu negeri Gipuzkoa, komuniti autonomi dari Rantau Basque. Penduduk perbandaran adalah 186.122 (2011), dan kawasan metropolitan mencecah 436,000 (2010).[perlu rujukan] Penduduk tempatan memanggil diri mereka "donostiarras, kedua-duanya dalam bahasa Sepanyol dan Basque.[perlu rujukan]

Donostia Templat:Eu icon
San Sebastián (Sepanyol)
San Sebastián pada waktu malam dari Urgull
San Sebastián pada waktu malam dari Urgull
Bendera Donostiacode: eu is deprecated Templat:Eu icon San Sebastiáncode: es is deprecated (Sepanyol)
Mohor rasmi Donostiacode: eu is deprecated Templat:Eu icon San Sebastiáncode: es is deprecated (Sepanyol)
Nama panggilan: Sanse, Donosti, San Seb, La Bella Easo[1]
Cogan kata: [«Por fidelidad, nobleza y lealtad ganadas] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)
(Bahasa Sepanyol untuk "Dimenangi oleh kesetiaan, golongan bangsawan dan kesetiaan")
Country Sepanyol
Komuniti autonomi Basque
ProvinsiGipuzkoa
Kawasan kejiranan21
Diasaskan1180
Pentadbiran
 • MayorEneko Goia (EAJ-PNV [2])
Keluasan
 • Tanah60.89 km2 (23.51 batu persegi)
Aras
6 m (20 ft)
Penduduk
 (2011)
 • Jumlah186,122
 • Kepadatan3,010.48/km2 (7,797.1/batu persegi)
Zon waktuUTC+1 (CET)
 • Musim panas (DST)UTC+2 (CEST)
Poskod
20001-20018
Kod kawasan34 (Sepanyol) + 943 (Gipuzkoa)
Laman sesawangCity Council

Aktiviti-aktiviti utama ekonomi perdagangan dan pelancongan, yang merupakan salah satu destinasi pelancongan yang paling terkenal di Sepanyol.[3] Walaupun saiz yang kecil di bandar ini, acara-acara antarabangsa seperti San Sebastián Festival Filem Antarabangsa telah memberi satu dimensi antarabangsa. San Sebastián, bersama-sama dengan Wroclaw, Poland, akan [Modal [Budaya Eropah]] pada 2016.[4]

Etimologi sunting

Walaupun perbezaan yang jelas, kedua-dua bentuk Basque Donostia dan borang Sepanyol San Sebastián berkongsi makna yang sama Saint Sebastian. Elemen "dona/dono/doni" di tempat-nama Basque menandakan "saint" dan berasal dari Latin Domine; bahagian kedua Donosti(a)" mengandungi dipendekkan bentuk nama kudus.[5]

Geografi sunting

Bandar di utara Rantau Basque, di pantai selatan Biskai. Pesisiran pantai yang indah San Sebastián menjadikannya sebuah resort pantai yang popular. Menambah kepada alam sekitar di tepi pantai, manfaat daripada persekitaran berbukit boleh diperolehi dengan mudah, iaitu, Urgull (di tengah-tengah bandar oleh tepi pantai), romantis Gunung Ulia melanjutkan timur [Pasaia]], Gunung Adarra meningkat bangga jauh di selatan dan Igeldo, yang menghadap ke teluk dari barat.

Bandar ini terletak di muara Sungai Urumea, Donostia telah dibina untuk sebahagian besar ke atas tanah lembap sungai sepanjang beberapa abad terakhir. Sebenarnya, pusat bandar dan daerah Amara BerridanRiberas de Loiola dusta "pada rupa bumi itu dan bekas dasar sungai, dialihkan ke kursus semasa canalized pada separuh pertama abad ke-20.

Bahagian bandar sunting

Hasilnya luas Donostia dalam semua arah, pertama ke flatlands yang dibentuk oleh sungai [Urumea]] dan kemudian up bukit, daerah-daerah baru yang timbul selepas tembok-tembok kota telah dirobohkan pada tahun 1863. Pengembangan pertama bandar lama menghulurkan mulut sungai, pada suku lama yang dipanggil Zurriola (nama yang kemudian diberikan oleh keputusan Majlis kepada kawasan pasir dan jalan merentasi sungai).

Susun atur ortogon hari ini membuat pusat bandar (pembangunan Cortazar) dibina sehingga 1914 (fasa pertama selesai) banyak selaras dengan [pelan [Baron Haussmann # Haussmann untuk Paris | Haussmannian]] gaya Paris. Arked buen Pastor persegi fesyen selepas orang-orang yang Rue de Rivoli, dengan Maria Cristina Bridge diilhamkan oleh Pont Alexandre III yang menjangkau Seine. Estación del Norte "stesen keretapi berdiri tepat di seberang jambatan itu telah dirasmikan pada tahun 1864 sejurus selepas ketibaan kereta api ke San Sebastián, dengan bumbung logam yang direka oleh Gustave Eiffel.

Parte Vieja sunting

Vieja Parte (Bahagian Lama) kawasan teras tradisi bandar, dan dikelilingi oleh dinding sehingga 1863, apabila mereka telah dirobohkan untuk menduduki sepanjang pasir dan tanah yang menyambungkan bandar ke tanah besar (hamparan dinding masih menghadkan Bahagian Old keluar ke pelabuhan melalui pintu Portaletas). Bahagian Lama dibahagikan dalam dua gereja yang berhubungan dengan Santa Maria dan San Vicente gereja-gereja, penduduk yang dipunyai oleh bekas yang digelar secara tradisional "joxemaritarrak, manakala orang-orang yang dilampirkan kepada kedua dirujuk sebagai koxkeroak. Dari segi sejarah, koxkeroak sehingga awal abad ke-18 adalah sebahagian besarnya penduduk bercakap bahasa Nocsag. Terutamanya selepas akhir pemerintahan diktator Franco, skor bar membiak di seluruh Bahagian Lama yang amat popular dengan remaja dan para pelancong, walaupun tidak banyak dengan penduduk tempatan. Bangunan yang semasa mengesan kembali ke abad ke-19, didirikan hasil usaha gigih dan keazaman penduduk selepas kuasa-kuasa bersekutu Sepanyol dirompak dan dibakar bandar (1813).

Terdapat pelabuhan nelayan yang kecil dan rekreasi, dengan rumah-rumah dua tingkat yang indah yang berbaris di bawah dinding hadapan gunung Urgull. Namun, rumah-rumah ini agak baru, hasil daripada demiliterisasi bukit, dijual kepada majlis bandar oleh Kementerian Perang pada tahun 1924.

Pemandangan panorama Teluk La Concha (Bahía de la Concha/Kontxako Badia) pada siang hari

Antiguo sunting

Bahagian ini berdiri di sebelah barat bandar di luar istana Miramar. Ia boleh dikatakan nukleus penduduk yang pertama, walaupun sebelum tanah di kaki Urgull (Bahagian Lama) diselesaikan. Biara San Sebastián el Antiguo('Lama') disahkan dalam dokumen-dokumen pada masa yayasan (abad ke-12). Pada pertengahan abad ke-19, industri maju (Cervezas El León, Suchard, Lizarriturry), nukleus yang datang ke dihuni oleh pekerja-pekerja. Industri sejak itu telah digantikan dengan perkhidmatan dan sektor pelancongan. Matia kaleamenyediakan paksi utama bagi daerah.

Amara Zaharra sunting

Atau Lama Amara, dinamakan selepas rumah ladang itu "Amara". Ia akhirnya telah digabungkan dengan pusat bandar sebahagian besarnya, sejak bekas Amara terletak di paya di sebelah kiri Sungai Urumea. Teras daerah ini adalah Easo Plaza, dengan terminal keretapi Euskotren menutup persegi di selatan.

Amara Berri sunting

Ini pengembangan bandar di selatan datang kira-kira tahun 1940-an, selepas kerja-kerja untuk menyalurkan sungai telah dicapai. Kini Amara nama biasanya terpakai kepada sektor ini, daerah yang baru mempunyai dibayangi nukleus asal kedua-duanya dari segi saiz dan penduduk. Daerah pelabuhan pintu masuk jalan utama ke bandar, dengan stesen bas pusat Donostia yang terletak di antara bulatan dan sungai. Kemudahan agensi-agensi negeri jangka banyak telah ditubuhkan di sini dan pada masa ini bangunan pejabat rumah Amara perniagaan. Daerah berkisar paksi "Avenida coder el SabiodanAvenida de Madrid.

Gros sunting

Daerah ini dibina di atas kawasan yang berpasir di seberang sungai. Pantai luncur Gros atau Zurriola di tepi mulut sungai menjadi saksi kepada jenis tanah itu. Dalam abad ke-19, rompok-rompok dan bengkel-bengkel bermula untuk terletak di kawasan itu, Tomas Gros salah seorang daripada pemilik utama serta menyediakan nama untuk bahagian ini bandar. Kawasan yang dipegang bekas Bullring monumental "Chofredirobohkan pada tahun 1973, di lokasi yang kini diduduki oleh sebuah kawasan perumahan. Daerah menunjukkan aktiviti komersial yang dinamik, baru-baru ini dirangsang oleh kehadiran Kursaal Congress Centre di tepi pantai.

Aiete sunting

Salah satu bahagian yang terbaru di bandar raya ini, ia adalah tanah ladang sehingga beberapa dekad yang lalu. Sepanyol diktator Francisco Franco menghabiskan musim panas pada Park Aiete aneh, hari ini rumah kepada Etxea Bakearen atau Peace Memorial House.

Egia sunting

 
Muka hadapan Constitution Square (Plaza) di San Sebastián
 
Dewan bandaraya San Sebastián
 
San Sebastián's Cathedral
 
Jambatan María Cristina
 
Istana Miramar

Egia, yang berpunca dari (H) Egia ( Basque untuk sama ada bank / pantai atau bukit), adalah sebuah daerah yang popular Donostia di sebelah kanan [Urumea]] di luar stesen kereta api. Pada awal abad ke-20 tompokan tanah oleh keretapi itu mula digunakan sebagai padang bola sepak, akhirnya menjadi stadium rasmi pasukan tempatan "Real Sociedad" sebelum ia dipindahkan pada tahun 1990-an,Anoeta , selatan Amara Berri (hari ini tapak pelabuhan rumah). Kilang rokok conjures bekas yang lalu kawasan perindustrian, manakala bangunan itu telah dibuat baru-baru ini ke dalam sebuah Contemporary Culture Centre. Hak bertentangan dengan bangunan ini terletak Cristina Enea taman, kompaun awam dengan kerjaya botani. Egia memegang tanah perkuburan bandar,Polloe, di pinggir timur laut daerah, regangan Selatan Intxaurrondo.

Intxaurrondo sunting

Ini sebahagian ('proud' makna dalam Basque) adalah sebuah daerah yang besar untuk timur bandar. Nukleus asal terletak di antara keretapi dan "AtegorrietaAvenue, di mana masih hari ini rumah ladang Intxaurrondo Zar, mengisytiharkan "Tugu Negara", terletak sejak pertengahan abad ke-17. Keretapi merentasi daerah, selatan sampingan menjadi buah pembangunan berat yang melalui di kawasan tersebut pada tahun-tahun imigresen tahun 1950-an dan 1960-an. Di samping itu, kawasan perumahan selanjutnya telah dibina baru-baru ini ke selatan di luar N-1 E-5 E-80 E-70 cincin jalan (Selatan Intxaurrondo). Pasukan polis [Pengawal Awam (Sepanyol) | Guardia Awam]] menjalankan berek kontroversi di sana (kerja-kerja bagi perumahan baru sedang dijalankan).

Altza sunting

Altza ( Basque untuk pokok paya pokok) daerah timur San Sebastián bersama-sama denganBidebietadanTrintxerpe. Ia tetapi sebuah kampung aneh yang terdiri daripada farmhouses bertaburan dan satu nukleus kecil abad yang lalu (2683 penduduk pada tahun 1910), namun pada kedatangan beribu-ribu pendatang dalam tahun 1950-an dan 1960-an perumahan yang pesat dan huru-hara dan aktiviti bangunan berlaku, mengakibatkan mez landskap kelabu pencakar langit dan 32.531 penduduk penuh di dalamnya (data tahun 1970, kira-kira 50,000 pada tahun 1996). Satu skim untuk penambahbaikan kawasan dan pembinaan sebuah kawasan perumahan baru (Auditz Akular) adalah di bawah cara pada lewat 2000.

Trintxerpe sunting

Hujung berkaparan timur San Sebastián terletak di tebing Teluk [Pasaia]], di sebelah kejiranan San Pedro dari kedua. Ia ramai penduduknya dalam tahun-tahun 1950-an dan 1960-an dengan pendatang mencurah terutamanya daripada Galicia, yang penuh dalam bangunan nada kelabu fungsi yang dibina dengan perhatian yang sedikit estetika.

Ibaeta sunting

Ibaeta berdiri di bekas lokasi bagi kilang-kilang pelbagai (misalnya,Cervezas El Leon) San Sebastián, dengan bangunan-bangunan estet perindustrian lama yang dirobohkan pada akhir abad ke-20. Meratakan kawasan ini rata yang besar membuka tanah untuk kawasan perumahan moden dan elegan yang dirancang dengan teliti, dengan ciri-ciri sebuah kampus universiti yang baru untuk orang ramai Universiti Basque Country (UPV-EHU) dan institusi-institusi seperti Donostia Fizik Pusat Antarabangsa. Suatu aliran yang dipanggil "Konporta" mengalir ke bawah di sepanjang bahagian timur kawasan itu, tetapi ia adalah canalized di bawah tanah, hampir semua bersama-sama ke mulut di teluk ditolak oleh tekanan bangunan bandar.

Loiola sunting

Ia terletak oleh Urumea di hujung selatan-timur bandar. Ia terdiri daripada sebuah patch kecil rumah berkembar (Ciudad Jardin) dan kawasan teras bangunan tingkat 6-kira. Daerah baru-baru ini telah pergi melalui makeover utama, dengan kerja-kerja kemasan pada tahun 2008. Paksi-jalan raya yang datang dari kawasan-kawasan perindustrian yang penting (Astigarraga- Hernani) melintasi daerah yang menuju pusat bandar. Pengkalan tentera (rumah kepada pemberontakan pada tahun 1936) berdiri di seberang sungai. Percubaan oleh majlis bandar untuk menutup telah tidak berjaya setakat ini.

Riberas de Loiola sunting

Daerah moden yang baru dibina pada 2000-an di sebelah pintasan dalam bandar dan pintu selatan jalan untuk Donostia. Jambatan pejalan kaki menjangkau sungai Urumea ke Cristina Enea Park.

Martutene sunting

Daerah yang bersempadan dengan selatan bandar Astigarraga datang sebelah Loiola di arah selatan. Bahagian bandar ini ciri-ciri kawasan perindustrian, satu padang bola sepak liga yang lebih rendah, sebuah bangunan latihan disused vokasional dan kepungan serta penjara, banyak di pereputan dan untuk akan dipindahkan segera ke lokasi baru, mungkin di exclave daripada itu perbandaran. Zubieta ", manakala pilihan ini akan datang untuk pembangkang banyak.

Igeldo sunting

Hampir suku luar bandar ini adalah sebuah bandar kecil di hak sendiri (peguam bela banyak negara-negara jiran untuk perbandaran yang tersendiri), yang terletak di banjaran gunung nama yang sama yang menjulang tinggi ke atas sebelah barat Bay La Concha (Kontxako Badia). Pada titik terdekat teluk terletak tapak pesta tetap di sebuah bukit "Mendiotz, mengungguli oleh menara olok-olok tentera yang mudah dilihat (sebenarnya dibina pada awal abad ke-20 bagi pelancongan) yang menempatkan sebuah hotel. Terdapat sering dikunjungi kem-tapak di kawasan tersebut.

Zubieta sunting

Zubieta exclave ('tempat jambatan' bermakna) adalah sebuah kampung lama yang indah sehingga tahun-tahun kebelakangan ini, dengan sekumpulan rumah,padang bola baling yang unik (pada akaun dinding tunggal berbanding biasa dua) dan sebuah gereja. Namun, ia telah melalui pembangunan bandar besar, yang telah diberikan lokasi kawasan terbina dengan jalan-jalan berturap dan peralatan wajar. Dua projek-projek yang dipertandingkan adalah di bawah cara untuk membina insinerator sisa pepejal dan penjara berhampiran. Dari segi sejarah, jiran-jiran dari Donostia mengadakan mesyuarat di sebuah rumah di kampung bekas di tengah-tengah Kebakaran 1813, untuk memutuskan pembinaan semula bandar.

Iklim sunting

Data iklim untuk San Sebastián
Bulan Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ogo Sep Okt Nov Dis Tahun
Purata maksimum suhu harian, °C (°F) 12.8
(55.0)
13.9
(57.0)
15.4
(59.7)
16.8
(62.2)
20.0
(68.0)
22.3
(72.1)
24.7
(76.5)
25.2
(77.4)
23.7
(74.7)
20.4
(68.7)
15.8
(60.4)
13.7
(56.7)
18.7
(65.7)
Purata suhu harian, °C (°F) 8.6
(47.5)
9.5
(49.1)
10.9
(51.6)
12.4
(54.3)
15.7
(60.3)
18.2
(64.8)
20.6
(69.1)
21.0
(69.8)
19.0
(66.2)
15.8
(60.4)
11.5
(52.7)
9.6
(49.3)
14.4
(57.9)
Purata minimum suhu harian, °C (°F) 4.4
(39.9)
5.1
(41.2)
6.4
(43.5)
8.0
(46.4)
11.3
(52.3)
14.0
(57.2)
16.4
(61.5)
16.7
(62.1)
14.3
(57.7)
11.2
(52.2)
7.2
(45.0)
5.5
(41.9)
10.0
(50.0)
Purata kerpasan, mm (inci) 168
(6.6)
150
(5.9)
144
(5.7)
168
(6.6)
138
(5.4)
96
(3.8)
98
(3.9)
112
(4.4)
138
(5.4)
174
(6.9)
186
(7.3)
167
(6.6)
1,738
(68.4)
Purata bilangan hari kerpasan (≥ 1 mm) 13 12 12 14 12 10 9 10 10 12 13 12 140
Purata bulanan jangka masa sinaran matahari 91 104 139 148 174 185 202 194 167 136 100 82 1,722
Sumber: Agencia Estatal de Meteorología[6]

Sejarah sunting

 
Gereja San Ignacio de Loiola
 
Basilika Santa Maria dari Korus
 
Teater Victoria Eugenia Theatre at night
 
Kursaal Palace and Kursaal Bridge at night
 
Maria Cristina old hotel
 
Rumah Api Igeldo

Prasejarah sunting

Bukti pertama kehadiran manusia yang bergerak dalam bandar semasa adalah penyelesaian Ametzagaña, antara Selatan Intxaurrondo dan Astigarraga. Mayat yang ditemui, seperti batu ukiran yang digunakan sebagai pisau untuk memotong kulit binatang, tarikh dari 24.000 kepada 22,000 SM. Penemuan terbuka Paleolitik Atas telah mendedahkan bahawa peneroka merupakan pemburu dan Homo Sapiens, di samping menunjuk dengan iklim yang lebih sejuk pada masa itu.[7]

Zaman Purba sunting

San Sebastián dianggap telah di wilayah Varduli pada zaman Roman. 10 km ke timur bandar semasa berbohong bandar Rom Basque [Oiasso]] (Irun), yang adalah untuk masa yang lama yang salah yang dikenal pasti dengan San Sebastián.

Zaman Pertengahan sunting

Setelah sekian lama berdiam diri dalam bukti, pada tahun 1014 biara St. Sebastián dengan kebun epal (cider), yang terletak dalam jangka Hernani , didermakan kepada Biara Leire oleh coder III daripada Pamplona. Menjelang 1181, bandar disewakan (diberikan [fuero]]) oleh raja coder VI daripada Pamplona di lokasi-Izurum, yang mempunyai bidang kuasa ke atas semua wilayah di antara sungai-sungai Oria dan Bidasoa.

Pada tahun 1200, bandar tersebut telah ditawan oleh Castile, raja yang Alfonso VIII, mengesahkan piagam (fuero), tetapi Kerajaan Navarre tidak diberikan akses utama terus keluar ke laut. Mungkin dengan seberapa segera yang 1204 (atau lebih awal), nukleus bandar di kaki Urgull mula penduduk dengan berbahasa penjajah Nocsag dari Bayonne dan seterusnya, yang meninggalkan cetakan yang penting dalam identiti bandar dalam abad yang akan datang.[8]

Pada tahun 1265, penggunaan bandar sebagai pelabuhan yang diberikan kepada Navarre sebagai sebahagian daripada pakatan perkahwinan. Kuantiti yang besar Gascons menduduki bandar menyokong pembangunan perdagangan dengan pelabuhan lain di Eropah dan Gascony. Bandar dikemudikan jelas kerosakan Perang Pancaragam di Gipuzkoa, bandar hanya dalam berbuat demikian di wilayah itu. Malah, bandar hanya menyertai Gipuzkoa pada 1459 selepas perang berakhir.[9] Sehingga abad ke-16, kekal Donostia kebanyakannya daripada peperangan, tetapi pada awal abad ke-15, satu garis dinding pembinaan yang mudah disahkan mengelilingi bandar. Bab terakhir bandar pada Zaman Pertengahan adalah disebabkan oleh kebakaran yang memusnahkan Donostia dalam 1489. Selepas membakar ke tanah, bandar memulakan kebangkitan baru dengan membina terutamanya pada batu bukan kayu yang terdedah.

Umur Moden sunting

Kemunculan Zaman Moden membawa satu tempoh ketidakstabilan dan peperangan untuk bandar. Selepas kejatuhan Navarre, sempadan negeri yang baru mula diambil bahawa Donostia kiri di barisan hadapan sempadan Sepanyol dengan Perancis. Dinding chunky baru dan lebih canggih telah didirikan dan bandar terlibat dalam perang-perang yang bekerja di antara Sepanyol dan Perancis selepas kehilangan Kerajaan bebas daripada Navarre pada tahun 1521. Sebenarnya, bandar yang disediakan membantu tentera laut yang kritikal kepada raja Sepanyol ke atas pertikaian sempadan yang berlaku di Hondarribia, yang memperoleh bandar tajuk "muy Noble y muy Leal", yang dicatatkan pada kot senjata. Lebih-lebih lagi, pekan ini mengambil sisi dengan maharaja baru Charles V dengan menghantar suatu pihak kepada Perang Noain dan memberikan bantuan kepada maharaja terhadap Pemberontakan Comuneros.

Selepas penaklukan Navarre Iberia dan lampiran Donostia untuk Gipuzkoa, Gascons, yang telah memainkan peranan utama dalam kehidupan politik dan ekonomi bandar sejak ditubuhkan, mula untuk dikecualikan daripada jawatan berpengaruh awam melalui rentetan ayat serantau ditegakkan dengan keputusan diraja (diet serantau Zestoa 1527, Hondarribia 1557, Bergara 1558, Tolosa 1604 dan Deba 1662). Sementara itu, iklim perang dan penyakit meninggalkan bandar dalam keadaan miskin yang mendorong banyak nelayan dan peniaga untuk mengambil laut sebagai corsairs sebagai satu cara untuk mendapat hidup, kebanyakan masa di bawah naungan raja Philip II dari Sepanyol, yang mendapat manfaat daripada gangguan disebabkan dan kekayaan yang diperolehi dari kapal-kapal perdagangan Perancis dan Belanda.

Pada tahun 1656, bandar ini telah digunakan sebagai ibu pejabat diraja semasa perkahwinan [Maria Theresa Sepanyol | Infanta]] untuk Louis XIV di St Jean de Luz berhampiran. Selepas abad ke-17 yang relatif aman, kota itu dikepung dan diambil alih oleh tentera Duke Perancis-Berwick sehingga 1721. Walau bagaimanapun, San Sebastián tidak terkecuali dengan serangan dalam serangan Perancis dan banyak struktur bandar telah dibina, contohnya pembukaan baru di tengah-tengah bandar, Berria Plaza (yang menjadi Konstituzio semasa Plaza).

Pada tahun 1728, Real Compañía Guipuzcoana de Caracas telah ditubuhkan dan meningkatkan perdagangan dengan benua Amerika Terima kasih kepada keuntungan syarikat yang dijana, bandar ini mengalami beberapa pembaharuan bandar dan penambahbaikan dan Gereja Santa Maria baru telah didirikan oleh langganan tempoh kekayaan dan pembangunan ini telah berlarutan sehingga awal abad ke-19.

Pada tahun 1808, Napoleon tentera yang ditangkap San Sebastián di Semenanjung Perang. Pada tahun 1813, selepas pengepungan minggu pelbagai, pada 28 Ogos, pada malam hari, sebuah parti arahan dari British Tentera Laut Diraja skuadron ditangkap Santa Clara Island, di teluk. Tiga hari kemudian, pada 31 Ogos, tentera British dan Portugis mengepung San Sebastián diserang bandar oleh strok nasib (melanggar dinding yang dibawa oleh letupan French disimpan peluru). Tentera melegakan kehilangan semua kawalan diri, menggeledah dan membakar bandar ke tanah. Hanya jalan di kaki bukit (kini dikenali sebagai 31 Ogos Street) kekal.

Sejarah Kontemporari sunting

Selepas peristiwa-peristiwa yang merosakkan, pembinaan semula bandar yang telah diputuskan di tempat yang sama dengan susun atur yang hanya sedikit diubah, sejak draf projek oktagon moden oleh arkitek PM Ugartemendia telah ditolak dan akhirnya, pelan tindakan M. Gogorza 'telah diluluskan, manakala diselia dan dilaksanakan oleh bekas. Ini kawasan, Bahagian Lama, meleleh gaya neoklasik, sederhana dan sistematik dalam pembinaan seni bina. The Square Perlembagaan telah dibina pada tahun 1817 dan dewan perbandaran (perpustakaan semasa) antara 1828 dan 1832. Kerja-kerja Perumahan telah dijalankan secara beransur-ansur pada dekad yang pelbagai sehingga mereka telah dicapai.

San Sebastián liberal dan borjuasi menjadi modal Gipuzkoa (pada perbelanjaan Tolosa) sehingga 1823, apabila mutlak diserang bandar sekali lagi (hanya 200 penduduk kekal di bandar apabila tentera menyerang berlaku), tetapi ia telah dibuat ibu kota sekali lagi pada tahun 1854. Pada tahun 1833, sukarelawan British di bawah Sir George de Lacy Evans mempertahankan bandar terhadap serangan Carlist, dan jatuh mereka telah dikebumikan di Perkuburan Inggeris di bukit Urgull.

Pada awal abad ke-19, kerajaan tempatan masih diperintah pada prinsip golongan bangsawan, manakala penduduk asal atau keturunan asing sentiasa di mana-mana di bandar, terutama peniaga. Walaupun San Sebastián mendapat manfaat yang besar daripada sistem carta yang ditubuhkan di Rantau Basque (foruak, dengan sempadan di sungai Ebro dan tidak ada kewajipan untuk barangan di luar negara), bandar adalah bertentangan dengan yang lebih tradisional Gipuzkoa, malah meminta detasmen dari wilayah dan pengilhakan [Navarre]] pada tahun 1841.

Pada tahun 1863, dinding defensif pekan ini telah dirobohkan (peninggalan mereka dapat dilihat di bawah tanah tempat letak kereta di Boulevard) dan perkembangan bandar bermula dalam usaha untuk melarikan diri dari fungsi ketenteraan yang ia telah diadakan sebelum. Kerja-kerja telah dilantik untuk Jose Goicoa dan Ramon Cortazar, yang dimodelkan bandar baru mengikut bentuk ortogon lebih dalam gaya Paris neoklasik, dan bekas direka bentuk bangunan yang elegan, seperti Miramar Palace, atau Concha Promenade. Bandar telah dipilih oleh monarki Sepanyol untuk menghabiskan musim panas berikut contoh Perancis yang berhampiran Biarritz. Selepas itu bangsawan Sepanyol dan kor diplomatik dibuka kediaman dalam modal musim panas. Sebagai "mandian gelombang" di La Concha bertentangan dengan aktiviti pembinaan kapal, limbungan dipindahkan ke Pasaia, teluk berhampiran dahulunya sebahagian daripada San Sebastián.

Walau bagaimanapun, pada tahun 1875, perang tepung bandar sekali lagi dan serangan ke atas bandar oleh Carlists disebabkan yang diiktiraf [bertsolari]] dan penyair [Bilintx]] mati pada tahun 1876. Pada 1885, balu Raja Alfonso XII dari Sepanyol Maria Cristina menghabiskan musim panas di Donostia pada setiap tahun (mengambil penginapan di Istana Miramar), membawa bersama rombongan beliau. Pada tahun 1887, Kasino itu didirikan, yang akhirnya bertukar masuk ke dalam dewan bandar semasa. Kehidupan budaya berkembang pesat pada tempoh ini, yang membawa kepada pelbagai acara yang biasa di bandar, seperti Caldereros atau Tamborrada, dan kewartawanan dan kesusasteraan produksi kedua-duanya dalam Bahasa Sepanyol dan Basque.

Donostia berkembang menjadi sebuah resort tepi pantai beroperasi sepenuhnya, manakala sesetengah industri telah dibangunkan dalam daerah Antiguo dan pinggir bandar. Berikutan tercetusnya Perang Dunia I, San Sebastián menjadi fokus menarik untuk tokoh-tokoh terkemuka antarabangsa budaya dan politik, misalnya Mata Hari, Leon Trotsky, Maurice Ravel, Romanones, dan sebagainya Pelbagai mercu tanda seni bina rasionalis, biasanya putih atau cahaya tona, dibina dan bertitik bandar landskap dalam usia 20-an dan 30-an (La Equitativa, Nautico, Easo bangunan, dll). Pada tahun 1924-1926, kerja-kerja untuk menyalurkan sungai Urumea telah dijalankan di hujung selatan bandar. Walau bagaimanapun, selepas Epoque Belle bandar dalam masa perang Eropah penindasan, di bawah Primo de Rivera kediktatoran 's tidak memihak kepada bandar. Pada tahun 1924, perjudian adalah dilarang oleh rejim autoritarian, menyebabkan Grand Casino (dirasmikan pada 1887) dan Kursaal (1921) untuk perjuangan untuk terus hidup.

Pada tahun 1930, pasukan Sepanyol republikan mendaftarPakatan San Sebastiányang membawa kepada Republik Sepanyol Kedua. Kekacauan dan penindasan tidak berhenti dengan rejim politik yang baru, dan tindakan perindustrian secara besar-besaran telah mengambil beberapa kali oleh anarkis yang semakin meningkat, kesatuan komunis dan sosialis. 1936 rampasan kuasa tentera pada mulanya dikalahkan oleh rintangan yang diketuai oleh Nasionalis Basque,[10] anarkis dan komunis, tetapi akhir tahun itu wilayah itu jatuh kepada angkatan Sepanyol Nasionalis di Perang Saudara Sepanyol.[11] Pendudukan terbukti yang buruk terhadap warga bandar: 380 telah disempurnakan oleh Nasionalis Sepanyol, termasuk Datuk Bandar, ramai kanak-kanak telah dipindahkan ke negara-negara asing dan bandar disalirkan penghijrahan beramai-ramai yang dianggarkan pada 40,000 hingga 50,000 penduduk.

Selepas perang, bandar tersebut telah ditimpa oleh kemiskinan, kebuluran dan penindasan, serta penyeludupan berkembang maju. Ramai tahanan republikan telah diadakan di penjara Ondarreta dalam keadaan suram dan lembap (bangunan yang dirobohkan pada tahun 1948) betul-betul di pantai dengan nama yang sama. Walau bagaimanapun, industri maju dan membuka jalan bagi perkembangan bandar di daerah popular Egia dan eklektik gaya Amara Berri, di paya dan sungai Urumea, pada akhir tahun 1940-an dan awal tahun 1950-an.

Pada tahun 1943, benih [Ikastola | bahasa Basque sekolah]] sedang disemai oleh Elvira Zipitria, yang mula memberi arahan dalam Basque di rumah sendiri dalam Bahagian Lama. Pada tahun 1947, Grand Casino telah bertukar ke dalam Dewan Bandaraya. Satu dekad kemudian, pada tahun 1953, ahli perniagaan dari bandar yang dianjurkan pertama San Sebastián Festival Filem Antarabangsa untuk merangsang ekonomi dan kehidupan kebangsaan dan profil antarabangsa bandar.

Imigresen besar-besaran dari pelbagai bahagian di Sepanyol, yang didorong oleh pengeluaran perindustrian yang semakin meningkat, penduduk yang bertambah dengan banyaknya, seterusnya membawa pembangunan yang cepat dan huru-hara bandar di pinggir bandar (Altza, Intxaurrondo, Herrera, Bidebieta, dan sebagainya), tetapi sosial , percanggahan dan ketidaksamaan budaya dan politik yang diikuti, sehingga mencetuskan rasa tidak puas hati. Iklim am protes dan demonstrasi jalanan berlaku, didorong oleh nasionalis Basque (terutamanya pemisah bersenjata organisasi Eta) dan kesatuan bawah tanah, pencetus pada tahun 1968 negeri pertama kecemasan di Gipuzkoa. Beberapa buah lagi yang dikenakan oleh pihak berkuasa Francois menjelang kematian diktator pada tahun 1975.

Di tengah-tengah keadaan ekonomi yang goyah dan spekulasi hartanah, bangunan-bangunan ikonik Bullring Kursaal dan Chofre dalam Gros telah dirobohkan pada tahun 1973. Sebaliknya, pengukir, Eduardo Chillida 's dan arkitek [Peña Ganchegui]]' s mercu tanda Sikat angin telah dibina di hujung barat teluk (1975-1977). Tahun 1970-an pertengahan 1980-an merupakan tahun pereputan umum bandar dan sosial yang ditandai dengan pergolakan sosial dan politik dan keganasan. Pada tahun 1979, pilihan raya perbandaran demokratik yang pertama telah diadakan, yang dimenangi oleh Parti Nasionalis Basque), yang memegang jawatan bersama-sama dengan parti serpihan [Eusko Alkartasuna]] sehingga 1991. [[[Odon Elorza]] dari Parti Pekerja Sosialis Sepanyol mengambil alih sebagai Datuk Bandar pada tahun sehingga 2011, apabila dia digulingkan tidak disangka-sangka dalam pilihan raya oleh Juan Carlos Izagirre (Bildu).

Pada tahun 1990-an, satu kepalsuan utama pusat bandar telah dijalankan bertujuan untuk meningkatkan dan mengubahsuai bahagian neoklasik dan modenis seni bina San Sebastián. Kerja-kerja peristiwa penting lain termasuk membentuk semula dan pembesaran pantai Zurriola dan persiaran dan perasmian [Kursaal Palace]] kiub (1999), atau kampus universiti yang baru dan kemudahan teknologi dalam Ibaeta, penyediaan rangkaian laluan basikal yang luas, bawah tanah kereta-taman dan penambahbaikan pengangkutan awam yang ketara. Daerah reka bentuk yang canggih telah didirikan, seperti Ibaeta atau Riberas de Loiola, manakala beberapa projek penting tergantung pada kira-kira dicetuskan oleh ketegangan kewangan.

Kebudayaan dan acara-acara sunting

San Sebastián menunjukkan adegan yang dinamik kebudayaan, di mana akar umbi inisiatif yang berdasarkan bahagian yang berlainan di bandar dan sinergi bersepadu awam dan swasta mempunyai alasan berturap untuk pelbagai kemungkinan dan acara-acara yang memenuhi cita rasa yang luas dan terpilih awam sama kaya . Bandar telah dipilih Capital Eropah Kebudayaan untuk 2016 (dikongsi dengan Wrocław, Poland) dengan motto satu asas, "gelombang tenaga manusia", merumuskan satu mesej jelas: rakyat dan pergerakan. warganegara adalah daya penggerak sebenar di sebalik transformasi dan perubahan di dunia.

Acara yang bermula dari perayaan-perayaan bandar muzik tradisional, teater atau pawagam berlaku sepanjang tahun, manakala mereka khas untuk berkembang maju pada musim panas. Pada minggu terakhir bulan Julai, Jazz Festival San Sebastián (Jazzaldia), yang paling lama, secara berterusan menjalankan Jazz Festival di Eropah diadakan. Di kawasan-kawasan yang berbeza persembahan bandar dipentaskan, kadang-kadang dengan kemasukan percuma. Dua minggu Muzik datang seterusnya melanjutkan untuk sekurang-kurangnya lima belas hari ke Ogos dan memaparkan konsert muzik klasik. Pada bulan September, Festival Filem Antarabangsa San Sebastian datang kepada perhatian umum, peristiwa dengan lebih daripada 50 tahun pusingan di sekitar tempat-tempat Kursaal dan Victoria Eugenia Theatre.

Cukup dengan bahasa sinematik tetapi kurang echo, Jalan Zinema pesta antarabangsa audiovisual meneroka seni kontemporari dan budaya bandar. Lain-lain peristiwa yang semakin meningkat dan popular termasuk Seram dan Festival Fantasy pada bulan Oktober (edisi ke-21 pada tahun 2010) dan Festibal Surfilm, pesta panggung wayang yang memaparkan rakaman melayari, terutamanya seluar pendek. Semasa abad, bandar telah terbuka kepada pengaruh ramai yang telah meninggalkan jejak, sering bergaul dengan adat resam dan tradisi tempatan dan akhirnya mengakibatkan perayaan-perayaan dan adat resam baru.

Hari San Sebastián sunting

 
Festival Filem Antarabangsa San Sebastián, Permaidani Merah
 
Tamborrada, seksyen kanak-kanak

Tiap-tiap tahun pada 20 Januari (hari raya Saint Sebastian), rakyat San Sebastián meraikan perayaan yang dikenali sebagai "Tamborrada". Pada tengah malam, di plaza Konstituzio dalam "Alde Zaharra / Parte Vieja" (Bahagian Lama), Datuk Bandar itu menimbulkan bendera San Sebastián (lihat dalam Infobox). Selama 24 jam, keseluruhan Bandar dibanjiri dengan bunyi gendang. Dewasa, berpakaian sebagai tukang masak dan tentera, perarakan di sekitar bandar. Mereka berbaris sepanjang malam dengan topi memasak dan apron putih dengan bulan Mac San Sebastián.

Pada hari ini satu perarakan telah diadakan pada awal abad ke-19 dari Gereja Santa Maria dalam Bahagian Lama San Sebastián Church di daerah Antiguo, manakala kemudian terhad atas sebab-sebab keadaan cuaca kawasan dalam dinding. Acara itu selesai dengan tarian yang popular yang disertai pada flutes dan drum band tentera. Di samping itu, setiap hari perbarisan askar berlaku untuk menukar pengawal di dinding selatan bandar. Sejak San Sebastián Hari perayaan pertama sebelum kedatangan Karnival yang akan datang, tidak hairanlah bahawa sesetengah belia dalam mood Karnival mengikuti mereka tindakan seperti monyet adab yang mempertahankan diri dan drumrolls mereka, menggunakan bagi maksud baldi yang ditinggalkan di air pancut. Dalam tempoh yang merangkumi 1860-an dan 1880-an, sambutan bermula untuk membentuk seperti yang kita tahu mereka hari ini dengan pakaian yang betul gaya perarakan dan ketenteraan dan nada yang membentukmu dengan sempurna oleh komposer muzik Raimundo Sarriegui.[12]

Dewasa biasanya mempunyai makan malam di sociedades gastronómicas("kelab gourmet"), yang secara tradisi mengakui lelaki sahaja, tetapi hari ini walaupun orang-orang yang paling berat membenarkan wanita "NOCHE de la Tamborrada". Mereka makan makanan canggih yang dimasak oleh diri mereka sendiri, kebanyakannya terdiri daripada makanan laut (tradisional Sergio, yang kini tidak lagi dihidangkan kerana harga terlalu tinggi) dan minum wain yang terbaik. For "Donostiarras" ini adalah perayaan yang disambut tahun ini.

Semana Grande / Aste Nagusia sunting

Sesuatu perayaan yang dipanggil "semana Grande" dalam bahasa Sepanyol danAste NagusiaBasque ("Minggu Besar / Utama") diadakan setiap tahun pada pertengahan Ogos. Pertandingan bunga api antarabangsa yang penting berlaku, di mana persembahan bunga api dibuat setiap malam ke teluk dan, pada akhir, pemenang peraduan diisytiharkan. Ciri-ciri lain perayaan termasuk band tembaga menghidupkan jalan-jalan, persembahan muzik popular dan di tepi pantai, dan juga merupakan tarikan menarik di kegiatan pasar malam dan hiburan yang disusun di persiaran tepi lautPaseo Nuevo.

Minggu Basque sunting

Ini perayaan dekad panjang yang berlaku pada awal bulan September mempunyai peristiwa-peristiwa yang berkaitan dengan budaya Basque, seperti persembahan penyair improvising tradisional (bertsolari s), Basque pelota permainan, mengangkat batu pertandingan, lembu wagers pameran tarian, atau cider merasa perayaan. Namun, kemuncak utama boleh [estropadak | mendayung bot persaingan]], di mana pasukan dari bandar-bandar yang berbeza [Biskai]] berjuang untuk Flag of La Concha . Beribu-ribu penyokong yang datang dari lokasi-lokasi di pesisiran pantai tuangkan ke dalam jalan-jalan di bandar ini dan promenades menghadap teluk untuk mengikuti acara itu, terutamanya pada hari Ahad perlumbaan akhir. Sepanjang hari di jalan-jalan Bahagian Lama menjadi tuan rumah kepada beramai-ramai belia yang berpakaian warna pasukan mereka yang pihak sana dalam suasana ceria.

Santa Ageda Bezpera sunting

Hawa Saint Agatha satu acara tradisional yang berlaku pada awal bulan Februari atau hujung Januari di kawasan-kawasan yang banyak [Negara Basque [(lebih besar daripada wilayah) | Negara Basque]]. Ia memegang slot yang kecil tetapi yang disemai di dunia menjelang bandar untuk Karnival. Kumpulan yang berpakaian dalam Basque tradisional petani pakaian perarakan di seluruh kejiranan menyanyi dan memegang tampuk batang ciri-ciri yang dipukul atas alasan untuk irama tradisional Saint Agatha lagu s '. Para penyanyi meminta sumbangan yang kecil, yang boleh wang, minuman atau sesuatu untuk dimakan.

Caldereros sunting

 
Pemandangan pelabuhan

Ini adalah perayaan tempatan yang diadakan pada hari Sabtu pertama bulan Februari dikaitkan dengan bakal berlangsung iaitu Karnival, di mana kumpulan-kumpulan yang berbeza orang-orang yang berpakaian Romani (Gypsy) pakaian tinkers mengambil jalan-jalan yang terhantuk rhythmically tukul atau sudu terhadap periuk atau kuali, dan biasanya bar-hop manakala mereka menyanyikan lagu-lagu tradisional untuk majlis itu. Mereka orang yang adil suara sedikit masa lalu, tetapi wanita menyertai dan menyanyi pada masa ini terlalu. Perayaan 125 tahun pada tahun 2009.

Santo Tomas sunting

Festival popular ini berlaku pada 21 Disember, suatu tarikh yang sering diselubungi kesejukan musim sejuk. Dari awal pagi, gerai-gerai disusun di seluruh pusat bandar dan orang-orang dari semua [Gipuzkoa]] berduyun-duyun ke jalan-jalan di pusat itu dan Bahagian Lama, dengan ramai orang yang sering berpakaian tradisional pakaian "petani" Basque berpaling dan mengisi kawasan itu. Hasil tradisional dan tipikal dipamerkan dan dijual di gerai-gerai, manakala minuman utama cider dan makanan ringan yang paling popular txistorra (jenis 'chorizo' nipis, uncured) yang dibalut dengan talos (flatbread). Babi besar pada paparan dalam'Plaza Konstituzio, yang raffled semasa perayaan.

Olentzero sunting

Seperti di lain-lain bandar-bandar Basque, bandar-bandar dan kampung-kampung, pada malam Krismas Olentzero dan penyanyi carol disertakan biasanya memakai pakaian petani Basque mengambil alih jalan-jalan, terutamanya di pusat bandar, meminta derma kecil di bar, kedai-kedai dan bank selepas menyanyi himpunan mereka. Kadang-kadang koir Olentzero berkeliaran di sekitar jalan-jalan di tarikh kemudian, pada 31 misalnya, dan sering berkaitan dengan persatuan-persatuan kebudayaan, sosial atau politik dan tuntutan.

Makanan sunting

 
Jamón Serrano dan pintxo di salah satu daripada pelbagai bar Suku Lama

Donostia terkenal dengan masakan Basque. San Sebastián dan kawasan sekitarnya adalah rumah kepada kepekatan yang tinggi restoran yang megah [Michelin Guide | bintang Michelin]], iaituArzak(San Sebastián),Berasategi(Lasarte), ' 'Akelarre(daerah Igeldo) atau Mugaritz (Errenteria) untuk menyebut tetapi beberapa. Menambah ini acara kemuncak memasak, bandar ini memiliki snek lazat yang sama dengan tapas dipanggilpintxo, yang boleh didapati di bar Suku Lama.

Ia juga merupakan tempat kelahiran Basque hidangan masyarakat, dengan sebutan yang tertua direkodkan seperti "txoko" kembali pada tahun 1870.

Sukan sunting

Pengetua kelab bola sepak di bandar raya Real Sociedad. Selepas dua musim di Segunda División, kelab itu memenangi promosi kembali ke La Liga selepas memenangi 2009-10 Segunda División.[13] Real Sociedad was one of the founding members of the top division in Spanish football, La Liga. They enjoyed a particularly successful period of history in the early 1980s when they were Spanish champions for two years running (1980–81, 1981–82). The city's Anoeta Stadium is home stadium of Real Sociedad and also hosts rugby union matches featuring Biarritz Olympique or Aviron Bayonnais.

Each summer the city is host to the well known bicycle race, the one-day Clásica de San Sebastián (San Sebastián Classic). Bicycle racing is extremely popular in Spain, the Clásica de San Sebastián processional cycle race is held during early August. It has been held annually in San Sebastián since 1981. The race is part of the UCI ProTour and was previously part of its predecessor the UCI World Cup.

Orang masyhur dari San Sebastián sunting

 
Sikat angin: seni-seni arca Peine del viento Eduardo Chillida di kaki gunung Igeldo

Twin cities sunting

 
Pandangan panorama Bay of La Concha (Bahía de la Concha/Kontxako Badia) pada waktu malam

Catatan sunting

  1. ^ Nama samaran la bella Easo ("Easo yang indah") datang daripada pengenalan abad ke-19 bandar sebagai pelabuhan Rom Oiasso. Lokasi lain seolah-olah kini lebih berkemungkinan.
  2. ^ http://www.elpais.com/articulo/espana/Bildu/hace/alcaldia/San/Sebastian/elpepuesp/20110611elpepunac_4/Tes (Sepanyol)
  3. ^ "Geography and Economy of Donostia-San Sebastián". Dicapai pada 3 Julai 2011.
  4. ^ European Comission of Culture (28 Jun 2011). "Donostia-San Sebastián to be the European Capital of Culture in Spain in 2016". Dicapai pada 3 Julai 2011.
  5. ^ Trask, L. The History of Basque Routledge: 1997 ISBN 0-415-13116-2
  6. ^ "Valores Climatológicos Normales. San Sebastián / Aeropuerto". Julai 2011.
  7. ^ "Hallan un centenar de objetos de hace 22.000 años en el parque de Ametzagaina". El Diario Vasco. Dicapai pada 17 September 2011. Article in Spanish
  8. ^ "LOS GASCONES EN GUIPÚZCOA". IMPRENTA DE LA DIPUTACION DE GUIPUZCOA. Dicapai pada 17 September 2011. Tapak dalam bahasa Sepanyol
  9. ^ "LOS GASCONES EN GUIPÚZCOA". IMPRENTA DE LA DIPUTACION DE GUIPUZCOA. Dicapai pada 17 September 2011. Site in Spanish
  10. ^ Hugh Thomas, Perang Saudara Sepanyol, (2001), p. 226
  11. ^ Hugh Thomas, (2001), p. 397.
  12. ^ Sadaba, Javier; Sadava, Asier (1995). Historia de San Sebastián. Editorial Txertoa. m/s. 107–110. ISBN 84-7148 Check |isbn= value: length (bantuan). Text "city: San Sebastian" ignored (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link) Book in Spanish
  13. ^ http://www.goal.com/en/news/12/spain/2010/06/14/1974996/real-sociedad-levante-promoted-to-primera-liga

Pautan luar sunting

Templat:Capitals of Provinces in Spain