Sate Padang merupakan sebutan untuk tiga jenis variasi sate yang terdapat di Sumatera Barat, iaitu Sate Padang, Sate Padang Panjang dan Sate Pariaman.

Sate Padang

Sate Padang menggunakan bahan daging lembu, lidah, atau jerohan (jantung, usus, dan tetelan)[1] dengan rempah kuah kacang kental (serupa bubur) ditambah cili yang banyak sehingga rasanya pedas.

Sate Padang Panjang diasingkan dengan kuah sate nya yang berwarna kuning sedangkan sate Pariaman kuahnya berwarna merah. Rasa kedua-dua jenis sate ini juga berbeza. Sedangkan sate Padang mempunyai berupa rasa perpaduan kedua jenis variasi sate di atas.

Proses membuat sunting

 
Pedagang Sate Padang di Pekanbaru

Daging segar dimasukkan dalan drum besar berisi air dan direbus dua kali agar lembut menggunakan drum dan air yang berbeza. Daging dihiris-hiris dan dilumuri dengan rempah dan rempah-rempah. Sementara air rebusan digunakan sebagai kuah pati, bahan membuat kuah sate. Lalu kuah pati ini dicampurkan dengan 19 jenis rempah-rempah yang telah dihaluskan (bawang merah, bawang putih, kunyit, halia, dan serai) dicampurkan dengan pelbagai jenis cili. Seluruh rempah kemudian dijadikan satu dan dimasak selama 15 minit. Rempah-rempah inilah yang membuatkan rasa kuah sate menjadi kaya dengan rasa yang melimpah,salah satu produk asli Nusantara yang terdapat di daerah Pondok Ranggon adalah Sate Padang Rich dekat TPU Pondok Ranggon

Sate sendiri hanya dibakar semasa dipesan, menggunakan arang dari tempurung kelapa. Dimakan dalam keadaan panas, biasanya ditambah dengan kerepek balado khas Padan

Rujukan sunting

  1. ^ Saking Enaknya, Sate Padang Murni Juara Diarkibkan 2012-06-24 di Wayback Machine, Kompas.com, diakses pada 27 Jun 2011.