Satelight Inc. (Jepun: 株式会社サテライト, Hepburn: Kabushiki-gaisha Sateraito) adalah sebuah syarikat studio animasi di Jepun yang bertindak sebagai bahagian pengendali pachinko, Kumpulan Sankyo.

SATELIGHT Inc.
株式会社サテライト
Jenis/bentuk sahSyarikat perniagaan
IndustriStudio animasi dan syarikat pengeluaran
DitubuhkanDisember 1995 di Sapporo, Hokkaidō
Ibu pejabatSuginami, Tokyo, Japan
Tokoh pentingMichiaki Satō (Pengarah)
Shōji Kawamori (Pengarah Eksekutif)[1]
Syarikat indukSankyo Group
Tapak webLaman rasmi Satelight
IMDB: co0130520 Facebook: satelight.inc Twitter: satelight_inc Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Studio ini ditubuhkan pada Disember 1995, di Sapporo, Hokkaidō, projek pertama mereka iaitu Bit the Cupid, adalah sebuah siri animasi berkomputer yang pertama di dunia.[2] Nama Satelight mempunyai maksud yang tersendiri, S untuk Sapporo, A untuk Animate, T untuk Technology and E untuk Entertainment. Pengarah syarikat ini ialah Michiaki Satō. Pengarah dan pencipta anime yang dikagumi Shōji Kawamori ialah pengarah eksekutif bagi studio ini.[1]

Pada tahun 1996, projek seterusnya bagi studio ini adalah animasi janaan komputer (atau CG animation) untuk Īhatōbu Gensō: Kenji no Haru dengan kerjasama Kumpulan TAC. Tidak lama kemudian ia ditubuhkan sebagai studio pengeluaran pada tahun 1998 di Suginami, Tokyo. Studio ini menerbitkan siri televisyen prtamanya, Earth Maiden Arjuna oleh Kawamori pada tahun 2001. Pada tahun 2006, lokasi ibu pejabat studio ini berubah dari Sapporo ke Tokyo.

Projek sunting

Penerbitan sunting

Permainan Video sunting

Penglibatan lain sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "SATELIGHT Inc. : AboutUs Corporate Profile". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-12-05. Dicapai pada 2007-04-13.
  2. ^ "SATELIGHT Inc. : AboutUs Corporate history". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-09-30. Dicapai pada 2007-04-13.

Pautan luar sunting