Saturn (keluarga roket)

Keluarga Saturn penggalak roket Amerika telah dibangunkan oleh pasukan kebanyakan ahli sains roket Jerman yang diketuai oleh Wernher von Braun untuk melancarkan muatan berat ke orbit Bumi dan seterusnya. Pada asalnya dicadangkan sebagai pelancar satelit tentera, mereka telah digunakan sebagai kenderaan pelancaran untuk program bulan Apollo. Tiga versi dibina dan diterbangkan: Saturn I, Saturn IB, dan Saturn V.

SA-9 (Saturn I Block II), penerbangan kelapan Saturn I, ditarik balik pada 16 Februari 1965. Ini adalah Zuhal pertama dengan muatan operasi, satelit pengesanan meteoroid Pegasus I.

Nama Saturn dicadangkan oleh von Braun pada bulan Oktober 1958 sebagai pengganti logik kepada siri Jupiter serta kedudukan tuhan tuhan Rom.[1]

Pada tahun 1963, presiden John F. Kennedy mengenal pasti peluncuran Saturn I SA-5 sebagai titik di mana keupayaan angkat AS melampaui Soviet, setelah berada di belakang sejak Sputnik. Beliau kali terakhir menyebut ini dalam ucapan yang diberikan di Brooks AFB di San Antonio pada hari sebelum beliau dibunuh.

Sehingga kini, Saturn V adalah satu-satunya kenderaan pelancaran untuk mengangkut manusia di luar orbit Bumi yang rendah. Sejumlah 24 manusia diterbangkan ke Bulan dalam tempoh empat tahun sehingga Disember 1968 hingga Disember 1972. Tiada roket Saturn yang gagal dalam penerbangan.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Helen T. Wells; Susan H. Whiteley; Carrie E. Karegeannes. Origin of NASA Names. NASA Science and Technical Information Office. m/s. 17. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  2. ^ historicspacecraft.com, Saturn I & IB Rockets

Pautan luar sunting