Saving Private Ryan

Saving Private Ryan ialah sebuah filem perang epik Amerika 1998 diarahkan oleh Steven Spielberg dan ditulis oleh Robert Rodat. Berlatarkan semasa Pencerobohan Normandy dalam Perang Dunia Kedua, filem ini terkenal dengan gambaran grafik perangnya, terutamanya penggambaran serangan Omaha Beach semasa pendaratan Normandy . Filem ini mengikuti Renjer Tentera Amerika Syarikat Captain John H. Miller (Tom Hanks) dan skuadnya (Tom Sizemore, Edward Burns, Barry Pepper, Giovanni Ribisi, Vin Diesel, Adam Goldberg, dan Jeremy Davies) semasa mereka mencari penerjun payung yakni Private first class James Francis Ryan (Matt Damon), adik terakhir yang masih hidup daripada empat, tiga beradik yang lain telah dibunuh dalam aksi. Filem ini adalah produksi bersama antara DreamWorks Pictures, Paramount Pictures, Amblin Entertainment dan Mutual Film Company. DreamWorks mengedarkan filem itu di Amerika Utara manakala Paramount mengeluarkan filem itu di peringkat antarabangsa.

Saving Private Ryan
Poster teater
PengarahSteven Spielberg
PenulisRobert Rodat
Dihasilkan oleh
  • Steven Spielberg
  • Ian Bryce
  • Mark Gordon
  • Gary Levinsohn
Dibintangi
SinematografiJanusz Kamiński
Disunting olehMichael Kahn
Muzik olehJohn Williams
Syarikat
penerbitan
Diedarkan oleh
  • DreamWorks Pictures (Amerika Utara)
  • Paramount pictures (Antarabangsa)
Tarikh tayangan
  • 24 Julai 1998 (1998-07-24)
Masa tayangan
169 minit
NegaraAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bajet$70 juta[1]
Pecah panggung$482.3 juta[1]

Pada tahun 1996, penerbit Mark Gordon melontarkan idea Rodat, yang diilhamkan oleh Niland brothers, kepada Paramount, yang akhirnya memulakan pembangunan projek itu.[2] Spielberg, yang pada masa itu membentuk DreamWorks, datang untuk mengarahkan projek itu, dan Hanks menyertai pelakon. Selepas pelakon menjalani latihan yang diselia oleh veteran Marinir Dale Dye, fotografi utama filem itu bermula pada Jun 1997 dan berlangsung selama dua bulan. Adegan D-Day di filem itu dirakam di Pantai Ballinesker, Curracloe Strand, Ballinesker, di sebelah timur Curracloe, County Wexford, Ireland, dan menggunakan ahli Tentera Irish sebagai infantri untuk pendaratan D-Day.

Dikeluarkan pada 24 Julai 1998, Saving Private Ryan menerima pujian daripada pengkritik dan penonton untuk persembahannya (terutamanya dari Hanks), realisme, sinematografi Janusz Kamiński, skor, lakon layar, dan arahan Spielberg, dan telah diletakkan dalam senarai sepuluh teratas pengkritik filem 1998. Ia juga merupakan kejayaan box office, menjadi filem dengan kutipan tertinggi pada tahun 1998 di Amerika Syarikat dengan $216.8 juta di dalam negara dan filem kedua kutipan tertinggi pada tahun 1998 di seluruh dunia dengan $481.8 juta di seluruh dunia.[3] Selain itu, ia memperoleh kutipan $44 juta daripada tayangannya pada home video pada Mei 1999. Filem ini memenangi beberapa anugerah, termasuk Gambar Terbaik dan Pengarah di Golden Globe, Persatuan Penerbit Amerika,Persatuan Pengarah Amerika, dan Anugerah Pilihan Pengkritik. Filem ini telah dicalonkan untuk sebelas Anugerah Akademi di Anugerah Akademi ke-71 termasuk Gambar Terbaik, Pelakon Terbaik (Hanks) , dan Lakon Layar Asal Terbaik, dan memenangi lima: Pengarah Terbaik (Pengarah Kedua Spielberg), Penyuntingan Filem Terbaik, Sinematografi Terbaik, Bunyi Terbaik dan Suntingan Kesan Bunyi Terbaik, walaupun ia kehilangan Anugerah Gambar Terbaik kepada Shakespeare in Love dalam kontroversi Kekecewaan oscar. [4][4]

Pautan luar sunting

  1. ^ a b "Saving Private Ryan". Box Office Mojo. Diarkibkan daripada yang asal pada December 16, 2008. Dicapai pada September 5, 2008.
  2. ^ Weinraub, Bernard. "'Ryan' Mendarat Dengan Kesan di Pawagam Di Seberang AS". The New York Times. Dicapai pada September 2, 2018. |archive-url= is malformed: path (bantuan)
  3. ^ "1998 Worldwide Grosses". /chart/?view2=worldwide&yr=1998&p=.htm Diarkibkan Check |archive-url= value (bantuan) daripada yang asal pada 22 Mei 2009. Dicapai pada 1 Mei 2014. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  4. ^ a b Grow, Kory (December 17, 2014). "'Big Lebowski,' 'Ferris Bueller's Day Off' Added to National Film Registry". Rolling Stone. Diarkibkan daripada yang asal pada June 29, 2018. Dicapai pada September 11, 2017. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama ":2" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza