Sejarah Bumi merangkumi pembangunan planet Bumi (JAM) dari pembentukannya hingga sekarang. Hampir semua cabang sains semula jadi telah menyumbang kepada pemahaman tentang peristiwa utama masa lalu Bumi.[1][2] Usia Bumi adalah kira-kira satu pertiga daripada usia alam semesta. Perubahan besar geologi telah terjadi pada masa itu, disertai dengan kemunculan kehidupan dan evolusi berikutnya.

Bumi terbentuk sekitar 4.54 bilion tahun yang lalu oleh tokokan dari nebula suria.[3][4][5] Pengungkapan gunung berapi mungkin dicipta atmosfera bumi purba dan kemudian lautan, tetapi atmosfera awal yang terkandung hampir tiada oksigen dan sebagainya tidak akan menyokong bentuk hidupan yang diketahui. Kebanyakan Bumi dicairkan kerana perlanggaran kerap dengan badan-badan lain yang membawa kepada volkisme yang melampau. Satu pertembungan impak gergasi dengan tubuh bersaiz planet bernama Theia manakala Bumi berada di peringkat terawal, yang juga dikenali sebagai Bumi Awal, dianggap bertanggungjawab untuk membentuk Bulan. Dari masa ke masa, Bumi menyejuk, menyebabkan pembentukan kerak padat, dan membenarkan air cair wujud di permukaan.

Skala masa geologi (GTS) menggambarkan masa yang lebih besar, dari permulaan bumi hingga masa kini, dan ia menyusun beberapa peristiwa muktamad sejarah Bumi. Eon Hadea mewakili masa sebelum rekod kehidupan (fosil) dipercayai di bumi; ia bermula dengan pembentukan planet ini dan berakhir pada 4.0 bilion tahun lalu seperti yang ditakrifkan oleh konvensyen antarabangsa.[6] Mengikuti eon Arkea dan Proterozoik; mereka menghasilkan abiogenesis kehidupan di Bumi dan kemudian evolusi kehidupan awal. Eon yang berjaya ialah Fanerozoik, yang diwakili oleh tiga era komponennya: Paleozoik; Mesozoik, yang merangkumi peningkatan, pemerintahan, dan kepupusan besar-besaran dinosaur bukan burung; dan Senozoik, yang membentangkan perkembangan mamalia dominan di Bumi.

Hominin, moyang terus yang terdahulu dari kled manusia, meningkat beberapa ketika di akhir zaman Miosen; masa yang tepat menandakan hominin pertama diperdebatkan secara luas sepanjang 13 hingga 4 juta tahun yang lalu. Tempoh Kuaternari yang berjaya ialah waktu manusia yang dikenali, iaitu, genus Homo, tetapi jangka masa dua juta tahun ditambah tempoh masa yang terlalu kecil untuk dilihat pada skala grafik GTS. (Nota grafik re: Ga bermaksud "bilion tahun"; Ma, "juta tahun").

Bukti yang paling tidak dapat dipertikai mengenai kehidupan di Bumi sekurang-kurangnya 3.5 bilion tahun yang lalu,[7][8][9] semasa Era Eoarkean selepas kerak geologi mula menguatkan berikutan Eon Hadean lebur sebelumnya. Terdapat fosil mat mikrob seperti stromatolit yang terdapat di batu pasir 3.48 bilion tahun yang ditemui di Australia Barat.[10][11][12] Bukti fizikal awal yang lain mengenai bahan biogenik adalah grafit dalam batuan metaendapan 3.7 bilion tahun yang ditemui di barat daya Greenland[13] serta "sisa kehidupan biotik" yang terdapat dalam batu-batu berusia 4.1 bilion tahun di Australia Barat.[14][15] Menurut salah seorang penyelidik, "Sekiranya kehidupan muncul dengan cepat di Bumi... maka ia boleh menjadi biasa di alam semesta."[14]

Organisma fotosintesis muncul di antara 3.2 dan 2.4 bilion tahun yang lalu dan mula memperkaya atmosfera dengan oksigen. Kehidupan kekal kebanyakannya kecil dan mikroskopik sehingga kira-kira 580 juta tahun yang lalu, apabila kehidupan multisel yang rumit timbul, berkembang dari masa ke semasa, dan memuncak dalam Letupan Kambrium sekitar 541 juta tahun yang lalu. Peristiwa ini membawa kepelbagaian bentuk kehidupan yang pesat di Bumi yang menghasilkan sebahagian besar phyla utama yang diketahui hari ini, dan menandakan berakhirnya Eon Proterozoik dan permulaan Tempoh Era Kambria Paleozoik. Lebih daripada 99 peratus daripada semua spesies, berjumlah lebih daripada lima juta spesies,[16] yang pernah hidup di Bumi dianggarkan telah pupus.[17][18] Anggaran bilangan spesies bumi semasa dari 10 juta hingga 14 juta,[19] di mana kira-kira 1.2 juta didokumenkan, tetapi lebih daripada 86 peratus tidak diterangkan.[20] Para saintis baru-baru ini melaporkan bahawa spesies 1 trilion dianggarkan berada di Bumi pada masa ini dengan hanya satu per seribu satu peratus yang dijelaskan.[21]

Kerak Bumi sentiasa berubah sejak pembentukannya. Begitu juga, kehidupan sentiasa berubah sejak penampilan pertama. Spesies terus berkembang, mengambil bentuk-bentuk baru, memecahkan spesies anak perempuan atau akan pupus dalam proses penyesuaian atau mati sebagai tindak balas terhadap persekitaran fizikal yang sentiasa berubah. Proses tektonik plat terus membentuk benua bumi dan lautan dan kehidupan yang mereka harungi. Aktiviti manusia kini menjadi kuasa dominan yang mempengaruhi perubahan global, yang menjejaskan biosfera, permukaan bumi, hidrosfera, dan atmosfera, dengan kehilangan tanah liar, pengeksploitasian di lautan, pengeluaran gas rumah hijau, kemerosotan lapisan ozon, dan kemerosotan umum kualiti tanah, udara dan air.

Eon sunting

Dalam geokronologi, masa secara amnya diukur dalam mya (megatahun atau juta tahun yang lalu), setiap unit mewakili tempoh kira-kira 1,000,000 tahun dahulu. Sejarah Bumi dibahagikan kepada empat eon yang besar, bermula 4,540 mya dengan pembentukan planet ini. Setiap eon melihat perubahan yang paling ketara dalam komposisi, iklim dan kehidupan Bumi. Setiap eon kemudian dibahagikan kepada era, yang seterusnya dibahagikan kepada tempoh, yang selanjutnya dibahagikan kepada zaman.

Eon Masa (mya) Penerangan
Hadean 4,540–4,000 Bumi terbentuk dari serpihan sekitar cakera protoplanet suria. Tiada kehidupan. Suhu sangat panas, dengan aktiviti gunung berapi yang kerap dan persekitaran neraka. Atmosfera adalah nebular. Mungkin lautan awal atau mayat air cair. Bulan terbentuk sekitar masa ini, mungkin disebabkan oleh perlanggaran protoplanet ke Bumi.
Arkean 4,000–2,500 Kehidupan prokariot, bentuk kehidupan pertama, muncul pada awal permulaan eon ini, dalam proses yang dikenali sebagai abiogenesis. Benua-benua Ur, Vaalbara dan Kenorland mungkin telah dibentuk sekitar masa ini. Atmosfera terdiri daripada gas gunung berapi dan rumah hijau.
Proterozoik 2,500–541 Eukariot, bentuk kehidupan yang lebih kompleks, muncul, termasuk beberapa bentuk organisma multisel. Bakteria mula menghasilkan oksigen, membentuk ketiga dan arus atmosfera Bumi. Tumbuh-tumbuhan, binatang-binatang ternakan dan mungkin bentuk kulat terdahulu pada masa ini. Fasa-peringkat awal dan lewat eon ini mungkin telah menjalani tempoh "Bumi Bola Salji", di mana semua planet mengalami suhu di bawah-sifar. Benua-benua awal Columbia, Rodinia dan Pannotia mungkin terbentuk sekitar masa ini.
Fanerozoik 541–kini Kehidupan kompleks, termasuk vertebrata, mula menguasai lautan bumi dalam proses yang dikenali sebagai letupan Kambrium. Bentuk Pangea dan kemudian larut ke dalam Laurasia dan Gondwana. Secara beransur-ansur, kehidupan berkembang ke darat dan semua bentuk tumbuhan, haiwan dan kulat mula muncul, termasuk anel, serangga dan reptilia. Beberapa kepupusan besar-besaran berlaku, antaranya burung, keturunan dinosaur, dan makam baru-baru ini muncul. Haiwan moden—termasuk manusia—berkembang pada fasa terakhir ini.

Skala masa geologi sunting

Sejarah Bumi boleh diatur secara kronologi mengikut skala masa geologi, yang dipecahkan menjadi selang berdasarkan analisis stratigrafi. Empat garis masa berikut menunjukkan skala waktu geologi. Yang pertama menunjukkan seluruh masa dari pembentukan Bumi hingga sekarang, tetapi ini memberikan sedikit ruang untuk eon yang paling baru. Oleh itu, garis masa kedua menunjukkan pandangan yang lebih luas mengenai eon yang paling baru-baru ini. Dengan cara yang sama, era paling baru diperluaskan dalam garis masa ketiga, dan tempoh yang paling terkini diperluaskan dalam garis masa keempat.

Garis masa berikut menunjukkan skala demi skala waktu geologi. Garis masa pada baris pertama menunjukkan seluruh zaman dari masa pembentukan Bumi sehingga ke zaman kini, tetapi memberikan ruang yang amat pendek untuk eon terkini. Garis masa pada baris kedua menunjukkan gambaran lanjutan untuk eon terkini. Dalam cara yang sama, era terkini juga dikembangkan di garis masa pada baris ketiga, manakala zaman terkini pula dikembangkan pada baris keempat, serta epok terkini pada baris kelima.

SiderosRiaksiaOrosiraStaterosKalimmaEktasisStenosTonosKriogenEdiakaraEoarkeanPaleoarkeanMesoarkeanNeoarkeanPaleoproterozoikMesoproterozoikNeoproterozoikPaleozoikMesozoikSenozoikHadeanArkeanProterozoikFanerozoikPrakambria
KambriaOrdovisiUsia SiluresZaman DevonZaman KarbonUsia PermTriasJuraUsia KapurPaleogenNeogenKuartenerPaleozoikMesozoikSenozoikFanerozoik
PaleosenEosenOligosenMiosenPliosenPleistosenHolosenPaleogenNeogenKuarternerSenozoik
GreenlandNorthgripMeghalayanHolosen
Berjuta-juta tahun (baris pertama, kedua, ketiga, dan keempat)
Beribu-ribu tahun (baris kelima)

Pembentukan sistem suria sunting

 
Pelepaan artis terhadap cakera protoplanet

Model standard untuk pembentukan Sistem Suria (termasuk Bumi) adalah hipotesis nebula suria.[22] Dalam model ini, Sistem Suria terbentuk dari awan yang besar, memutar debu dan gas antara bintang yang dipanggil nebula suria. Ia terdiri daripada hidrogen dan helium yang dibuat sejurus selepas Big Bang 13.8 Ga (bilion tahun yang lalu) dan unsur-unsur yang lebih berat yang dikeluarkan oleh supernova. Sekitar 4.5 Ga, nebula memulakan penguncupan yang mungkin dicetuskan oleh gelombang kejutan dari supernova berdekatan.[23] Gelombang kejutan juga akan menjadikan nebula berputar. Apabila awan mula mempercepat, momentum sudut, graviti, dan inersia meratakannya menjadi cakera protoplanet berserenjang dengan paksi putarannya. Pertambangan kecil akibat perlanggaran dan momentum sudut puing-puing besar lain mencipta cara yang mana protoplanet berukuran kilometer mula membentuk, mengorbit pusat nebular.[24]

Pusat nebula, tidak mempunyai momentum sudut yang besar, runtuh dengan cepat, pemanasan memanaskannya sehingga lakuran nuklear hidrogen ke dalam helium bermula. Selepas penguncupan lebih, bintang T Tauri dinyalakan dan berkembang menjadi Matahari. Sementara itu, di bahagian luar graviti nebula menyebabkan jirim memendekkan sekitar pertambangan ketumpatan dan zarah debu, dan seluruh cakera protoplanet mula memisahkan gelang. Dalam proses yang dikenali sebagai tokokan lari, serpihan yang lebih besar berkumpul untuk membentuk planet.[24] Bumi dibentuk dengan cara ini kira-kira 4.54 bilion tahun yang lalu (dengan ketidakpastian sebanyak 1%) dan sebahagian besarnya telah siap dalam tempoh 10-20 juta tahun.[25] Angin suria dari bintang T Tauri yang baru terbentuk membersihkan sebagian besar bahan dalam cakera yang belum pekat ke dalam tubuh yang lebih besar. Proses yang sama dijangka menghasilkan cakera pertambahan sekitar hampir semua bintang-bintang yang baru membentuk di alam semesta, yang sebahagiannya menghasilkan planet.[26]

Bumi proto-tumbuh meningkat sehingga bahagian dalamannya cukup panas untuk mencairkan logam berat dan siderofil. Mempunyai ketumpatan yang lebih tinggi daripada silikat, logam-logam ini tenggelam. Bencana besi yang dipanggil ini mengakibatkan pemisahan utama mantel dan teras (logam) hanya 10 juta tahun selepas Bumi mula terbentuk, menghasilkan struktur bumi yang berlapis dan menubuhkan pembentukan medan magnet bumi.[27] J. A. Jacobs [28] adalah yang pertama mencadangkan bahawa teras dalaman—pusat pepejal berbeza dari teras luar cecair—adalah beku dan berkembang daripada teras luar cecair disebabkan oleh penyejukan secara beransur-ansur bumi dalaman (kira-kira 100 darjah Celsius per bilion tahun).[29]

Eon Hadean dan Arkean sunting

 
konsep artis daripada eon Hadean Bumi, apabila ia adalah lebih panas dan tidak ramah kepada semua bentuk kehidupan.

Eon pertama dalam sejarah bumi, Hadean, bermula dengan pembentukan bumi dan diikuti oleh eon Arkean pada 3.8 Ga.[2]:145 Batu-batu tertua yang terdapat pada tarikh Bumi kira-kira 4.0 Ga, dan kristal zirkon tertua tertua dalam batuan hingga kira-kira 4.4 Ga,[30][31][32] tidak lama selepas pembentukan kerak Bumi dan Bumi itu sendiri. Hipotesis kesan gergasi untuk pembentukan Bulan menyatakan bahawa sejurus selepas pembentukan kerak awal, proto-Bumi telah dipengaruhi oleh protoplanet yang lebih kecil, yang mengeluarkan sebahagian dari mantel dan kerak ke angkasa dan menciptakan Bulan.[33][34][35]

Dari kiraan kawah ke atas badan angkasa lain, disimpulkan bahawa tempoh impak meteorit yang sengit, dipanggil Pengeboman Berat Akhir, bermula kira-kira 4.1 Ga, dan menyimpulkan sekitar 3.8 Ga, pada akhir Hadean.[36] Di samping itu, gunung berapi teruk akibat aliran haba yang besar dan kecerunan geoterma.[37] Walau bagaimanapun, kristal zirkon detrital bertarikh 4.4 Ga menunjukkan bukti telah mengalami sentuhan dengan air cair, menunjukkan bahawa Bumi sudah mempunyai lautan atau lautan pada masa itu.[30]

Pada permulaan Arkean, Bumi telah menyejuk dengan ketara. Bentuk kehidupan sekarang tidak dapat bertahan di permukaan Bumi, kerana atmosfera Arkean kekurangan oksigen dan tidak mempunyai lapisan ozon untuk menghalang sinar ultraungu. Walau bagaimanapun, ia dipercayai bahawa kehidupan primordial mula berkembang dengan Arkean awal, dengan fosil calon bertarikh sekitar 3.5 Ga.[38] Sesetengah saintis juga membuat spekulasi bahawa kehidupan boleh bermula pada Hadean awal, sejauh 4.4 Ga, yang dapat menjejaskan tempoh Pengeboman Berat Masa yang mungkin di lubang hidroterma di bawah permukaan bumi.[39]

Pembentukan Bulan sunting

 
Gambaran artis mengenai perlanggaran besar yang mungkin membentuk Bulan

Satelit semula jadi bumi, Bulan, adalah lebih besar daripada satelit lain dalam sistem suria.[nb 1] Semasa program Apollo, batu-batu dari permukaan Bulan dibawa ke Bumi. Pentarikhan radiometrik batuan ini menunjukkan bahawa Bulan adalah 4.53 ± 0.01 bilion tahun,[42] dibentuk sekurang-kurangnya 30 juta tahun selepas sistem suria.[43] Bukti baru mencadangkan Bulan yang terbentuk kemudian, 4.48 ± 0.02 Ga, atau 70-110 juta tahun selepas permulaan Sistem Suria.[44]

Teori-teori untuk pembentukan Bulan mesti menjelaskan pembentukan akhir serta fakta-fakta berikut. Pertama, Bulan mempunyai ketumpatan yang rendah (3.3 kali daripada air, berbanding dengan 5.5 untuk bumi)[45]) dan teras logam kecil. Kedua, hampir tidak ada air atau pemeruwapan lain di bulan. Ketiga, Bumi dan Bulan mempunyai tanda tangan isotop oksigen yang sama (banyaknya isotop oksigen). Daripada teori-teori yang dicadangkan untuk menjelaskan fenomena-fenomena ini, satu diterima secara meluas: Hipotesis kesan gergasi mencadangkan bahawa Bulan berasal dari sebuah badan yang ukuran Marikh (kadang kala dinamai Theia[43]) melanda proto-Bumi yang melontarkan pukulan.[1]:256[46][47]

Perlanggaran ini mengeluarkan kira-kira 100 juta kali lebih banyak tenaga daripada kesan Chicxulub yang lebih baru yang dipercayai menyebabkan kepupusan dinosaur. Ia sudah cukup untuk menguap beberapa lapisan luar Bumi dan mencairkan kedua-dua badan.[46][1]:256 Sebahagian daripada bahan mantel dikeluarkan ke orbit sekitar Bumi. Hipotesis kesan gergasi meramalkan bahawa Bulan telah kehabisan bahan metalik,[48] menjelaskan komposisi abnormalnya.[49] Ejekta di orbit di sekeliling Bumi dapat memendekkan satu badan dalam masa beberapa minggu. Di bawah pengaruh graviti sendiri, bahan yang dikeluarkan menjadi badan yang lebih bulat: Bulan.[50]

Benua pertama sunting

 
Peta geologi Amerika Utara, dikodkan mengikut usia. Merah dan merah jambu menunjukkan batu dari Arkean.

Perolakan Mantel, proses yang mendorong tektonik plat, adalah hasil daripada aliran haba dari dalaman Bumi ke permukaan Bumi.[51]:2 Ia melibatkan penciptaan plat tektonik tegar di rabung tengah lautan. Plat ini dimusnahkan oleh subduksi ke dalam mantel di zon subduksi. Semasa awal Arkean awal (kira-kira 3.0 Ga) mantel itu lebih panas dari hari ini, mungkin sekitar 1,600 ° C (2,910 ° F)[52]:82 jadi perolakan dalam mantel adalah lebih cepat. Walaupun proses yang serupa dengan tektonik plat sekarang berlaku, ini akan menjadi lebih cepat juga. Ada kemungkinan bahawa semasa Hadean dan Arkean, zon subduksi lebih umum, dan oleh itu plat tektonik lebih kecil.[1]:258[53]

Kerak awal, terbentuk apabila permukaan Bumi pertama dipadatkan, benar-benar hilang dari kombinasi plat tektonik Hadean yang cepat ini dan kesan yang kuat dari Pengeboman Berat Akhir. Walau bagaimanapun, ia dianggap bahawa ia adalah basaltik dalam komposisi, seperti kerak lautan hari ini, kerana pembezaan sedikit kerak telah berlaku.[1]:258 Potongan-potongan pertama kerak benua yang lebih besar, yang merupakan hasil pembezaan unsur-unsur yang lebih ringan semasa peleburan separa di kerak bawah, muncul pada akhir Hadean, kira-kira 4.0 Ga. Apa yang tersisa dari benua-benua kecil yang pertama ini disebut sebagai kraton. Potongan-potongan akhir kerak awal Hadean dan Arkean membentuk teras di mana benua hari ini berkembang.[54]

Batu-batu tertua di Bumi terdapat di kraton Amerika Utara di Kanada. Mereka adalah tonalit dari kira-kira 4.0 Ga Mereka menunjukkan jejak metamorfisme dengan suhu tinggi, tetapi juga bijirin sedimen yang telah dibulatkan oleh hakisan semasa pengangkutan melalui air, menunjukkan bahawa sungai-sungai dan lautan wujud.[55] Kraton terdiri terutamanya daripada dua jenis terantian bergantian. Yang pertama adalah tali pinggang batu hijau yang dipanggil, yang terdiri daripada batu endapan bermata rendah metamorfosa. "Batu hijau" ini mirip dengan endapan yang terdapat pada parit lautan, di atas zon subduksi. Atas sebab ini, batu-batu hijau kadang-kadang dilihat sebagai bukti untuk subduksi semasa Arkean. Jenis kedua adalah kompleks batu magmatic felsik. Batu-batu ini kebanyakannya tonalit, trondhjemit atau granodiorit, jenis batu yang serupa dalam komposisi ke granit (oleh itu terran tersebut dipanggil TTG-terranes). Kompleks TTG dilihat sebagai kerangka kerak benua pertama yang dibentuk oleh lebur separa dalam basalt.[56]:Bab 5

Lautan dan atmosfera sunting

 
Grafik menunjukkan jangkauan tekanan oksigen atmosfera yang dianggarkan melalui masa geologi [57]

Bumi sering digambarkan sebagai mempunyai tiga atmosfera. Atmosfera pertama, yang ditangkap dari nebula suria, terdiri daripada cahaya (atmofil) unsur-unsur dari nebula suria, kebanyakannya hidrogen dan helium. Gabungan angin suria dan haba bumi akan mengusir atmosfera ini, akibatnya atmosfera kini habis unsur-unsur ini berbanding dengan banyak kosmik.[58] Selepas hentaman yang mencipta bulan, Bumi cair mengeluarkan gas yang tidak menentu; dan kemudian lebih banyak gas dikeluarkan oleh gunung berapi, menyiapkan atmosfera kedua yang kaya dengan gas rumah hijau tetapi miskin dalam oksigen.[1]:256 Akhir sekali, atmosfera ketiga, kaya dengan oksigen, muncul apabila bakteria mula menghasilkan oksigen kira-kira 2.8 juta tahun.[59]:83–84,116–117

Dalam model awal untuk pembentukan atmosfera dan lautan, atmosfera kedua dibentuk dengan mengatasi pemeruwapan dari bahagian bumi. Sekarang ia dianggap mungkin bahawa banyak pemeruwapan telah dihantar semasa pertambahan oleh proses yang dikenali sebagai nyahgas impak di mana badan-badan masuk menguap pada kesan. Oleh itu, lautan dan atmosfera mula terbentuk walaupun Bumi terbentuk. Suasana baru mungkin mengandungi wap air, karbon dioksida, nitrogen, dan jumlah gas lain yang lebih kecil.[60][61]

Planetesimal pada jarak 1 unit astronomi (AU), jarak Bumi dari Matahari, mungkin tidak menyumbang sebarang air ke Bumi kerana nebula suria terlalu panas untuk membentuk ais dan penghidratan batu oleh wap air akan telah mengambil masa terlalu lama.[60][62] Air itu mesti dibekalkan oleh meteorit dari sabuk asteroid luar dan beberapa embrio planet besar dari luar 2.5 AU[60][63] Comet juga mungkin menyumbang. Walaupun komet kebanyakan hari ini di orbit jauh dari Matahari daripada Neptun, simulasi komputer menunjukkan bahawa mereka pada asalnya jauh lebih biasa di bahagian dalam sistem suria.[55]:130–132

Apabila bumi menyejuk, awan terbentuk. Hujan mencipta lautan. Bukti terkini mencadangkan lautan mungkin mula terbentuk seawal 4.4 & nbsp; Ga.[30] Dengan permulaan eon Arkean, mereka sudah menutupi sebahagian besar Bumi. Pembentukan awal ini sukar untuk dijelaskan kerana masalah yang dikenali sebagai paradoks Matahari muda samar. Bintang-bintang diketahui semakin cerah ketika mereka berusia, dan pada masa pembentukannya Matahari akan memancarkan hanya 70% kekuatannya sekarang. Oleh itu, Matahari telah menjadi 30% lebih cerah dalam 4.5 bilion tahun lalu.[64] Banyak model menunjukkan bahawa Bumi akan diliputi dalam ais.[65][60] Penyelesaian yang mungkin adalah terdapat karbon dioksida dan metana yang mencukupi untuk menghasilkan kesan rumah hijau. Karbon dioksida akan dihasilkan oleh gunung berapi dan metana oleh mikrob awal. Satu lagi gas rumah hijau, amonia, akan dikeluarkan oleh gunung berapi tetapi cepat dimusnahkan oleh sinar ultraungu.[59]:83

Asal-usul kehidupan sunting

Salah satu sebab yang menarik minat atmosfera awal dan lautan ialah mereka membentuk keadaan di mana kehidupan pertama timbul. Terdapat banyak model, tetapi sedikit persetujuan, tentang bagaimana kehidupan muncul daripada bahan kimia bukan hidup; sistem kimia yang dicipta dalam kejatuhan makmal dengan kekurangan kompleksiti minimum untuk organisma hidup.[66][67]

Langkah pertama dalam kemunculan hidup mungkin adalah tindak balas kimia yang menghasilkan banyak sebatian organik yang mudah, termasuk nukleobase dan asid amino, yang merupakan blok bangunan kehidupan. Eksperimen pada tahun 1953 oleh Stanley Miller dan Harold Urey menunjukkan bahawa molekul sedemikian boleh terbentuk dalam atmosfera air, metana, amonia dan hidrogen dengan bantuan percikan api untuk meniru kesan kilat.[68] Walaupun komposisi atmosfera mungkin berbeza daripada yang digunakan oleh Miller dan Urey, kemudian eksperimen dengan komposisi lebih realistik juga berjaya mensintesis molekul organik.[69] Simulasi komputer menunjukkan bahawa molekul organik luar angkasa boleh dibentuk dalam cakera protoplanet sebelum pembentukan Bumi.[70]

Kerumitan tambahan boleh dicapai dari sekurang-kurangnya tiga titik permulaan yang mungkin: replikasi diri, keupayaan organisma untuk menghasilkan keturunan yang serupa dengan dirinya sendiri; metabolisme, keupayaan untuk memberi makan dan membaikinya sendiri; dan membran sel luaran, yang membolehkan makanan memasuki dan membuang produk untuk meninggalkannya, tetapi tidak termasuk bahan yang tidak diingini.[71]

Replikasi pertama: Dunia RNA sunting

Bahkan ahli paling mudah dari tiga domain kehidupan moden menggunakan DNA untuk merekodkan "resipi" mereka dan pelbagai kompleks molekul RNA dan protein untuk "membaca" arahan ini dan menggunakannya untuk pertumbuhan, penyelenggaraan, dan replikasi diri.

Penemuan bahawa sejenis molekul RNA yang dipanggil ribozim boleh memangkin kedua-dua replikasi sendiri dan pembinaan protein menyebabkan hipotesis bahawa bentuk-bentuk kehidupan terdahulu didasarkan sepenuhnya pada RNA.[72] Mereka boleh membentuk dunia RNA di mana terdapat individu tetapi tidak ada spesies, seperti mutasi dan pemindahan gen mendatar yang bermaksud bahawa keturunan dalam setiap generasi agak berkemungkinan mempunyai genom yang berbeza daripada yang dimulakan oleh ibu bapa mereka.[73] RNA kemudiannya telah digantikan oleh DNA, yang lebih stabil dan oleh itu dapat membina genom yang lebih panjang, memperluas jangkauan keupayaan sesuatu organisma tunggal.[74] Ribosim kekal sebagai komponen utama ribosom, "kilang protein" sel-sel moden.[75]

Walaupun molekul RNA yang ringkas dan mereplikasi diri telah dihasilkan secara buatan di makmal,[76] keraguan telah dibangkitkan mengenai sama ada sintesis bukan biologi semulajadi RNA adalah mungkin.[77][78][79] Ribozim paling awal mungkin terbentuk daripada asid nukleik seperti PNA, TNA atau GNA, telah digantikan kemudian oleh RNA.[80][81] Replikator pra-RNA lain telah dipasang, termasuk kristal[82]:150 dan bahkan sistem kuantum.[83]

Pada tahun 2003, dicadangkan bahawa logam sulfida berliang mendahului akan membantu sintesis RNA pada kira-kira 100 ° C (212 ° F) dan tekanan bawah laut berhampiran lubang hidroterma. Dalam hipotesis ini, membran lipid akan menjadi komponen sel utama yang terakhir untuk muncul dan sehingga mereka melakukan sel-sel proto akan terkurung pada liang-liang.[84]

Metabolisme pertama: Dunia besi-belerang sunting

 
Replikator dalam hampir semua kehidupan yang diketahui adalah asid deoksiribonukleik. DNA jauh lebih rumit daripada replik asal dan sistem replikasinya sangat rumit.

Satu lagi hipotesis lama ialah kehidupan pertama terdiri daripada molekul protein. Asid amino, blok bangunan protein, mudah disintesis dalam keadaan prebiotik yang munasabah, seperti peptida kecil (polimer asid amino) yang menjadikan pemangkin yang baik.[85]:295–297 Satu siri eksperimen bermula pada tahun 1997 menunjukkan bahawa asid amino dan peptida boleh terbentuk dengan adanya karbon monoksida dan hidrogen sulfida dengan besi sulfida dan nikel sulfida sebagai pemangkin. Kebanyakan langkah dalam pemasangan mereka memerlukan suhu kira-kira 100 ° C (212 ° F) dan tekanan sederhana, walaupun satu tahap diperlukan 250 ° C (482 ° F) dan tekanan yang sama dengan yang terdapat di bawah 7 kilometer (4.3 mi) batu. Oleh itu, sintesis protein yang dapat mengekalkan diri sendiri boleh berlaku berhampiran lubang hidroterma.[86]

Kesukaran dengan senario metabolisme pertama adalah mencari jalan bagi organisma untuk berkembang. Tanpa keupayaan untuk meniru sebagai individu, agregat molekul akan mempunyai "genom komposisi" (bilangan spesies molekul dalam agregat) sebagai sasaran pemilihan semula jadi. Walau bagaimanapun, model baru-baru ini menunjukkan bahawa sistem sedemikian tidak dapat berkembang sebagai tindak balas kepada pemilihan semula jadi.[87]

Membran pertama: Dunia lipid sunting

Telah dicadangkan bahawa "gelembung" berlipat ganda daripada lipid seperti yang membentuk membran luar sel mungkin merupakan langkah pertama yang penting.[88] Eksperimen yang menyimulasikan keadaan awal Bumi telah melaporkan pembentukan lipid, dan ini boleh membentuk liposom secara spontan, "buih" berdinding dua, dan kemudian menghasilkan semula diri mereka. Walaupun mereka bukan pengangkut maklumat secara intrinsik sebagai asid nukleik, mereka akan tertakluk kepada pemilihan semula jadi untuk umur panjang dan pembiakan. Asid nukleik seperti RNA mungkin terbentuk dengan lebih mudah di dalam liposom berbanding di luar.[89]

Teori Tanah Liat sunting

Sesetengah tanah liat, terutamanya montmorillonit, mempunyai ciri-ciri yang menjadikan mereka pemecut yang munasabah untuk kemunculan dunia RNA: mereka tumbuh dengan replikasi diri dari corak kristal mereka, tertakluk kepada analog pemilihan semula jadi (sebagai "spesies" tanah liat yang tumbuh paling pesat dalam persekitaran tertentu pesat menjadi dominan), dan boleh memangkinkan pembentukan molekul RNA.[90] Walaupun idea ini tidak menjadi konsensus saintifik, ia masih mempunyai penyokong aktif.[91]:150–158[82]

 
Keratan rentas melalui liposom 

Penyelidikan pada tahun 2003 melaporkan bahawa montmorillonite juga dapat mempercepat penukaran asid lemak menjadi "buih", dan gelembung dapat merangkum RNA yang dilekatkan pada tanah liat. Gelembung boleh tumbuh dengan menyerap lipid tambahan dan membahagikan. Pembentukan sel terawal mungkin dibantu oleh proses yang serupa.[92]

Hipotesis yang sama memperlihatkan tanah liat yang kaya dengan besi sebagai reproduksi nukleotida, lipid dan asid amino.[93]

Nenek moyang terakhir sunting

Adalah dipercayai bahawa kepelbagaian protosel ini, hanya satu baris yang terselamat. Bukti filogenetik semasa menunjukkan bahawa leluhur sejagat terakhir (LUA) hidup pada awal eon Arkean, mungkin 3.5 Ga atau lebih awal.[94][95] Sel LUA ini adalah nenek moyang semua kehidupan di Bumi hari ini. Ia mungkin prokariot, mempunyai membran sel dan mungkin ribosom, tetapi tidak mempunyai nukleus atau organel terikat membran seperti mitokondria atau kloroplas. Seperti sel-sel moden, ia menggunakan DNA sebagai kod genetiknya, RNA untuk pemindahan maklumat dan sintesis protein, dan enzim untuk memangkinkan tindak balas. Sesetengah saintis percaya bahawa bukan satu-satunya organisma yang menjadi nenek moyang biasa sejagat, terdapat populasi organisma yang menukar gen oleh pemindahan gen sisi.[94]

Eon Proterozoik sunting

Eon Proterozoic eon bertahan dari 2.5 Ga hingga 542 Ma (juta tahun) lalu.[2]:130 Pada masa ini, kraton tumbuh ke benua dengan saiz moden. Perubahan kepada suasana yang kaya oksigen merupakan perkembangan penting. Kehidupan yang dihasilkan dari prokariot menjadi eukariot dan bentuk multiselular. Proterozoik menyaksikan beberapa zaman ais yang teruk dipanggil Bumi bola salji. Selepas Bumi salji yang terakhir kira-kira 600 juta tahun, evolusi kehidupan di Bumi dipercepatkan. Kira-kira 580 juta tahun, biota Ediakara membentuk permulaan untuk Letupan Kambria.

Revolusi oksigen sunting

Bumi Bola Salji sunting

Kemunculan Eukariot sunting

Superbenua di dalam Proterozoik sunting

Kehidupan dan iklim akhir Proterozoik sunting

Eon Fanerozoik sunting

Fanerozoik ialah eon terkini di Bumi, yang bermula kira-kira 542 juta tahun dahulu. Ia terdiri daripada tiga era: Paleozoik, Mesozoik, dan Senozoik,[96] dan masa ketika kehidupan berbilang selular banyak dipelbagaikan ke hampir semua organisme yang diketahui hari ini.[97]

Era Paleozoik ("kehidupan lama") ialah era pertama dan paling lama dari eon Fanerozoik, yang berlangsung dari 542 hingga 251 & nbsp; Ma.[96] Semasa Paleozoik, banyak kumpulan kehidupan moden muncul. Kehidupan menjajah tanah, tanaman pertama, maka haiwan. Dua kepupusan utama berlaku. Benua-benua yang terbentuk pada pemecahan Panotia dan Rodinia pada akhir Proterozoik perlahan-lahan bergerak bersama lagi, membentuk superbeua Pangea pada lewat Paleozoik.

Era Mesozoik ("kehidupan pertengahan") berlangsung dari 251 Ma hingga 66 Ma.[96] Ia dibahagikan kepada tempoh Trias, Jurasik, dan Kapur. Era bermula dengan peristiwa kepupusan Perm–Trias, peristiwa kepupusan yang paling teruk dalam rekod fosil; 95% spesies di Bumi mati.[98] Ia berakhir dengan peristiwa kepupusan Kapur–Paleogen yang melenyapkan dinosaur.

Era Senozoik ("kehidupan baru") bermula pada 66 Ma,[96] dan ia dibahagikan kepada tempoh Paleogen, Neogen, dan Kuaternari. Ketiga-tiga tempoh ini dibahagi kepada tujuh sub-bahagian, dengan Paleogen terdiri daripada Paleosen, Eosen, dan Oligosen, Neosen dibahagikan kepada Miosen, Pliosen, dan Kuaternari yang terdiri daripada Pleistosen, dan Holosen.[99] Mamalia, burung, amfibia, buaya, kura-kura, dan lepidosaur terselamatkan peristiwa kepupusan Kapur-Paleogen yang membunuh dinosaur bukan burung dan pelbagai bentuk kehidupan, dan ini adalah era di mana mereka mempelbagaikan bentuk moden mereka.

Tektonik, paleogeografi dan iklim sunting

Letupan Kambria sunting

Penjajahan tanah sunting

Evolusi tetrapod sunting

Kepupusan sunting

Kepelbagaian mamalia sunting

Evolusi manusia sunting

Tamadun sunting

Peristiwa terkini sunting

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Satelit Pluto Charon secara relatifnya lebih besar,[40] tetapi Pluto ditakrifkan sebagai planet kerdil.[41]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e f Stanley 2005
  2. ^ a b c Gradstein, Ogg & Smith 2004
  3. ^ "Age of the Earth". U.S. Geological Survey. 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 December 2005. Dicapai pada 2006-01-10. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Dalrymple, G. Brent (2001). "The age of the Earth in the twentieth century: a problem (mostly) solved". Special Publications, Geological Society of London. 190 (1): 205–221. Bibcode:2001GSLSP.190..205D. doi:10.1144/GSL.SP.2001.190.01.14.
  5. ^ Manhesa, Gérard; Allègre, Claude J.; Dupréa, Bernard; Hamelin, Bruno (1980). "Lead isotope study of basic-ultrabasic layered complexes: Speculations about the age of the earth and primitive mantle characteristics". Earth and Planetary Science Letters. 47 (3): 370–382. Bibcode:1980E&PSL..47..370M. doi:10.1016/0012-821X(80)90024-2. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  6. ^ "International Stratigraphic Chart". International Commission on Stratigraphy
  7. ^ Schopf, J. William; Kudryavtsev, Anatoliy B.; Czaja, Andrew D.; Tripathi, Abhishek B. (5 October 2007). "Evidence of Archean life: Stromatolites and microfossils". Precambrian Research. Amsterdam, the Netherlands: Elsevier. 158 (3–4): 141–155. Bibcode:2007PreR..158..141S. doi:10.1016/j.precamres.2007.04.009. ISSN 0301-9268.
  8. ^ Schopf, J. William (29 June 2006). "Fossil evidence of Archaean life". Philosophical Transactions of the Royal Society B. London: Royal Society. 361 (1470): 869–885. doi:10.1098/rstb.2006.1834. ISSN 0962-8436. PMC 1578735. PMID 16754604.
  9. ^ Raven & Johnson 2002, halaman 68
  10. ^ Borenstein, Seth (13 November 2013). "Oldest fossil found: Meet your microbial mom". Excite. Yonkers, NY: Mindspark Interactive Network. Associated Press. Dicapai pada 2015-06-02.
  11. ^ Pearlman, Jonathan (13 November 2013). "'Oldest signs of life on Earth found'". The Daily Telegraph. London: Telegraph Media Group. Dicapai pada 2014-12-15.
  12. ^ Noffke, Nora; Christian, Daniel; Wacey, David; Hazen, Robert M. (16 November 2013). "Microbially Induced Sedimentary Structures Recording an Ancient Ecosystem in the ca. 3.48 Billion-Year-Old Dresser Formation, Pilbara, Western Australia". Astrobiology. New Rochelle, NY: Mary Ann Liebert, Inc. 13 (12): 1103–1124. Bibcode:2013AsBio..13.1103N. doi:10.1089/ast.2013.1030. ISSN 1531-1074. PMC 3870916. PMID 24205812.
  13. ^ Ohtomo, Yoko; Kakegawa, Takeshi; Ishida, Akizumi; dll. (January 2014). "Evidence for biogenic graphite in early Archaean Isua metasedimentary rocks". Nature Geoscience. London: Nature Publishing Group. 7 (1): 25–28. Bibcode:2014NatGe...7...25O. doi:10.1038/ngeo2025. ISSN 1752-0894.
  14. ^ a b Borenstein, Seth (19 October 2015). "Hints of life on what was thought to be desolate early Earth". Excite. Yonkers, NY: Mindspark Interactive Network. Associated Press. Dicapai pada 2015-10-20.
  15. ^ Bell, Elizabeth A.; Boehnike, Patrick; Harrison, T. Mark; dll. (19 October 2015). "Potentially biogenic carbon preserved in a 4.1 billion-year-old zircon" (PDF). Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. Washington, D.C.: National Academy of Sciences. 112: 201517557. Bibcode:2015PNAS..11214518B. doi:10.1073/pnas.1517557112. ISSN 1091-6490. PMC 4664351. PMID 26483481. Dicapai pada 2015-10-20. Early edition, published online before print.
  16. ^ Kunin, W.E.; Gaston, Kevin, penyunting (31 December 1996). The Biology of Rarity: Causes and consequences of rare—common differences. ISBN 978-0-412-63380-5. |access-date= requires |url= (bantuan)
  17. ^ Stearns, Beverly Peterson; Stearns, S. C.; Stearns, Stephen C. (2000). Watching, from the Edge of Extinction. Yale University Press. m/s. preface x. ISBN 978-0-300-08469-6. Dicapai pada 30 May 2017.
  18. ^ Novacek, Michael J. (8 November 2014). "Prehistory's Brilliant Future". New York Times. Dicapai pada 2014-12-25.
  19. ^ G. Miller; Scott Spoolman (2012). Environmental Science – Biodiversity Is a Crucial Part of the Earth's Natural Capital. Cengage Learning. m/s. 62. ISBN 978-1-133-70787-5. |access-date= requires |url= (bantuan)
  20. ^ Mora, C.; Tittensor, D.P.; Adl, S.; Simpson, A.G.; Worm, B. (23 August 2011). "How many species are there on Earth and in the ocean?". PLOS Biology. 9: e1001127. doi:10.1371/journal.pbio.1001127. PMC 3160336. PMID 21886479.
  21. ^ Staff (2 May 2016). "Researchers find that Earth may be home to 1 trillion species". National Science Foundation. Dicapai pada 6 May 2016.
  22. ^ Encrenaz, T. (2004). The solar system (ed. 3rd). Berlin: Springer. m/s. 89. ISBN 978-3-540-00241-3.
  23. ^ Matson, John (July 7, 2010). "Luminary Lineage: Did an Ancient Supernova Trigger the Solar System's Birth?". Scientific American. Dicapai pada 2012-04-13.
  24. ^ a b P. Goldreich; W. R. Ward (1973). "The Formation of Planetesimals". Astrophysical Journal. 183: 1051–1062. Bibcode:1973ApJ...183.1051G. doi:10.1086/152291.CS1 maint: ref=harv (link)
  25. ^ Yin, Qingzhu; Jacobsen, S. B.; Yamashita, K.; Blichert-Toft, J.; Télouk, P.; Albarède, F. (2002). "A short timescale for terrestrial planet formation from Hf-W chronometry of meteorites". Nature. 418 (6901): 949–952. Bibcode:2002Natur.418..949Y. doi:10.1038/nature00995. PMID 12198540.CS1 maint: ref=harv (link)
  26. ^ Kokubo, Eiichiro; Ida, Shigeru (2002). "Formation of protoplanet systems and diversity of planetary systems". The Astrophysical Journal. 581 (1): 666–680. Bibcode:2002ApJ...581..666K. doi:10.1086/344105.CS1 maint: ref=harv (link)
  27. ^ Charles Frankel, 1996, Volcanoes of the Solar System, Cambridge University Press, pp. 7–8, ISBN 978-0-521-47770-3
  28. ^ J.A. Jacobs (1953). "The Earth's inner core". Nature. 172 (4372): 297–298. Bibcode:1953Natur.172..297J. doi:10.1038/172297a0.
  29. ^ van Hunen, J.; van den Berg, A.P. (2007). "Plate tectonics on the early Earth: Limitations imposed by strength and buoyancy of subducted lithosphere". Lithos. 103 (1–2): 217–235. Bibcode:2008Litho.103..217V. doi:10.1016/j.lithos.2007.09.016.
  30. ^ a b c Wilde, S. A.; Valley, J.W.; Peck, W.H.; Graham, C.M. (2001). "Evidence from detrital zircons for the existence of continental crust and oceans on the Earth 4.4 Gyr ago" (PDF). Nature. 409 (6817): 175–178. Bibcode:2001Natur.409..175W. doi:10.1038/35051550. PMID 11196637. Dicapai pada 2013-05-25. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  31. ^ Lindsey, Rebecca; David Morrison; Robert Simmon (March 1, 2006). "Ancient crystals suggest earlier ocean". Earth Observatory. NASA. Dicapai pada April 18, 2012.
  32. ^ Cavosie, A. J.; Valley, J. W.; Wilde, S. A.; Edinburgh Ion Microprobe Facility (E.I.M.F.) (2005). "Magmatic δ18O in 4400–3900 Ma detrital zircons: A record of the alteration and recycling of crust in the Early Archean". Earth and Planetary Science Letters. 235 (3–4): 663–681. Bibcode:2005E&PSL.235..663C. doi:10.1016/j.epsl.2005.04.028.CS1 maint: ref=harv (link)
  33. ^ Belbruno, E.; Gott, J. Richard III (2005). "Where Did The Moon Come From?". The Astronomical Journal. 129 (3): 1724–1745. arXiv:astro-ph/0405372. Bibcode:2005AJ....129.1724B. doi:10.1086/427539.CS1 maint: ref=harv (link)
  34. ^ Münker, Carsten; Jörg A. Pfänder; Stefan Weyer; Anette Büchl; Thorsten Kleine; Klaus Mezger (July 4, 2003). "Evolution of Planetary Cores and the Earth-Moon System from Nb/Ta Systematics". Science. 301 (5629): 84–87. Bibcode:2003Sci...301...84M. doi:10.1126/science.1084662. PMID 12843390. Dicapai pada 2012-04-13.CS1 maint: ref=harv (link)
  35. ^ Nield, Ted (2009). "Moonwalk" (PDF). Geoscientist. Geological Society of London. 18 (9): 8. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada June 5, 2011. Dicapai pada April 18, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  36. ^ Britt, Robert Roy (2002-07-24). "New Insight into Earth's Early Bombardment". Space.com. Dicapai pada 2012-02-09.
  37. ^ Green, Jack (2011). "Academic Aspects of Lunar Water Resources and Their Relevance to Lunar Protolife". International Journal of Molecular Sciences. 12 (9): 6051–6076. doi:10.3390/ijms12096051. PMC 3189768. PMID 22016644.CS1 maint: ref=harv (link)
  38. ^ Taylor, Thomas N.; Edith L. Taylor; Michael Krings (2006). Paleobotany: the biology and evolution of fossil plants. Academic Press. m/s. 49. ISBN 978-0-12-373972-8.
  39. ^ Steenhuysen, Julie (May 21, 2009). "Study turns back clock on origins of life on Earth". Reuters.com. Reuters. Dicapai pada May 21, 2009.
  40. ^ "Space Topics: Pluto and Charon". The Planetary Society. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 March 2012. Dicapai pada 6 April 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  41. ^ "Pluto: Overview". Solar System Exploration. National Aeronautics and Space Administration. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-29. Dicapai pada 19 April 2012.
  42. ^ Kleine, T.; Palme, H.; Mezger, K.; Halliday, A.N. (2005). "Hf-W Chronometry of Lunar Metals and the Age and Early Differentiation of the Moon". Science. 310 (5754): 1671–1674. Bibcode:2005Sci...310.1671K. doi:10.1126/science.1118842. PMID 16308422.
  43. ^ a b Halliday, A.N. (2006). The Origin of the Earth; What's New?. Elements. 2. m/s. 205–210. doi:10.2113/gselements.2.4.205.
  44. ^ Halliday, Alex N (November 28, 2008). "A young Moon-forming giant impact at 70–110 million years accompanied by late-stage mixing, core formation and degassing of the Earth". Philosophical Transactions of the Royal Society A. Philosophical Transactions of the Royal Society. 366 (1883): 4163–4181. Bibcode:2008RSPTA.366.4163H. doi:10.1098/rsta.2008.0209. PMID 18826916.CS1 maint: ref=harv (link)
  45. ^ Williams, David R. (2004-09-01). "Earth Fact Sheet". NASA. Dicapai pada 2010-08-09.
  46. ^ a b High Energy Astrophysics Science Archive Research Center (HEASARC). "StarChild Question of the Month for October 2001". NASA Goddard Space Flight Center. Dicapai pada 20 April 2012.
  47. ^ Canup, R.M.; Asphaug, E. (2001). "Origin of the Moon in a giant impact near the end of the Earth's formation". Nature. 412 (6848): 708–712. Bibcode:2001Natur.412..708C. doi:10.1038/35089010. PMID 11507633.
  48. ^ Liu, Lin-Gun (1992). "Chemical composition of the Earth after the giant impact". Earth, Moon, and Planets. 57 (2): 85–97. Bibcode:1992EM&P...57...85L. doi:10.1007/BF00119610.
  49. ^ Newsom, Horton E.; Taylor, Stuart Ross (1989). "Geochemical implications of the formation of the Moon by a single giant impact". Nature. 338 (6210): 29–34. Bibcode:1989Natur.338...29N. doi:10.1038/338029a0.
  50. ^ Taylor, G. Jeffrey (April 26, 2004). "Origin of the Earth and Moon". NASA. Dicapai pada 2006-03-27., Taylor (2006) at the NASA website.
  51. ^ Davies, Geoffrey F. Mantle convection for geologists. Cambridge, UK: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-19800-4.
  52. ^ Cattermole, Peter; Moore, Patrick (1985). The story of the earth. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-26292-7.
  53. ^ Davies, Geoffrey F. (2011). Mantle convection for geologists. Cambridge, UK: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-19800-4.
  54. ^ Bleeker, W.; B. W. Davis (May 2004). "What is a craton?". Spring meeting. American Geophysical Union. T41C-01. http://adsabs.harvard.edu/abs/2004AGUSM.T41C..01B.
  55. ^ a b Lunine 1999
  56. ^ Condie, Kent C. (1997). Plate tectonics and crustal evolution (ed. 4th). Oxford: Butterworth Heinemann. ISBN 978-0-7506-3386-4.
  57. ^ Holland, Heinrich D. (June 2006). "The oxygenation of the atmosphere and oceans". The Royal Society. doi:10.1098/rstb.2006.1838+Phil.+Trans.+R.+Soc.+B+29+June+2006+vol.+361+no.+1470+903-915. Dicapai pada 2010-02-17. Cite journal requires |journal= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  58. ^ Kasting, James F. (1993). "Earth's early atmosphere". Science. 259 (5097): 920–926. doi:10.1126/science.11536547. PMID 11536547.CS1 maint: ref=harv (link)
  59. ^ a b Gale, Joseph (2009). Astrobiology of Earth : the emergence, evolution, and future of life on a planet in turmoil. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-920580-6.
  60. ^ a b c d Kasting, James F.; Catling, David (2003). "Evolution of a habitable planet". Annual Review of Astronomy and Astrophysics. 41 (1): 429–463. Bibcode:2003ARA&A..41..429K. doi:10.1146/annurev.astro.41.071601.170049.
  61. ^ Kasting, James F.; Howard, M. Tazewell (September 7, 2006). "Atmospheric composition and climate on the early Earth" (PDF). Philosophical Transactions of the Royal Society B. 361 (1474): 1733–1742. doi:10.1098/rstb.2006.1902. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada April 19, 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  62. ^ Selsis, Franck (2005). "Chapter 11. The Prebiotic Atmosphere of the Earth". Astrobiology: Future perspectives. Astrophysics and space science library. 305. m/s. 267–286. doi:10.1007/1-4020-2305-7_11.
  63. ^ Morbidelli, A.; Chambers, J.; Lunine, J. I.; Petit, J. M.; Robert, F.; Valsecchi, G. B.; Cyr, K. E. (2000). "Source regions and timescales for the delivery of water to the Earth". Meteoritics & Planetary Science. 35 (6): 1309–1320. Bibcode:2000M&PS...35.1309M. doi:10.1111/j.1945-5100.2000.tb01518.x.
  64. ^ The Sun's evolution
  65. ^ Sagan, Carl; Mullen, George (July 7, 1972). "Earth and Mars: Evolution of Atmospheres and Surface Temperatures". Science. 177 (4043): 52–56. Bibcode:1972Sci...177...52S. doi:10.1126/science.177.4043.52. PMID 17756316.CS1 maint: ref=harv (link)
  66. ^ Szathmáry, E. (February 2005). "In search of the simplest cell". Nature. 433 (7025): 469–470. Bibcode:2005Natur.433..469S. doi:10.1038/433469a. PMID 15690023. Dicapai pada 2008-09-01.
  67. ^ Luisi, P. L.; Ferri, F.; Stano, P. (2006). "Approaches to semi-synthetic minimal cells: a review". Naturwissenschaften. 93 (1): 1–13. Bibcode:2006NW.....93....1L. doi:10.1007/s00114-005-0056-z. PMID 16292523. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  68. ^ A. Lazcano; J. L. Bada (June 2004). "The 1953 Stanley L. Miller Experiment: Fifty Years of Prebiotic Organic Chemistry". Origins of Life and Evolution of Biospheres. 33 (3): 235–242. doi:10.1023/A:1024807125069. PMID 14515862.
  69. ^ Dreifus, Claudia (2010-05-17). "A Conversation With Jeffrey L. Bada: A Marine Chemist Studies How Life Began". nytimes.com.
  70. ^ Moskowitz, Clara (29 March 2012). "Life's Building Blocks May Have Formed in Dust Around Young Sun". Space.com. Dicapai pada 30 March 2012.
  71. ^ Peretó, J. (2005). "Controversies on the origin of life" (PDF). Int. Microbiol. 8 (1): 23–31. PMID 15906258. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-08-24. Dicapai pada 2007-10-07. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  72. ^ Joyce, G.F. (2002). "The antiquity of RNA-based evolution". Nature. 418 (6894): 214–21. Bibcode:2002Natur.418..214J. doi:10.1038/418214a. PMID 12110897.
  73. ^ Hoenigsberg, H. (December 2003). "Evolution without speciation but with selection: LUCA, the Last Universal Common Ancestor in Gilbert's RNA world". Genetic and Molecular Research. 2 (4): 366–375. PMID 15011140. Dicapai pada 2008-08-30.(also available as PDF)
  74. ^ Forterre, Patrick (2005). "The two ages of the RNA world, and the transition to the DNA world: a story of viruses and cells". Biochimie. 87 (9–10): 793–803. doi:10.1016/j.biochi.2005.03.015. PMID 16164990.
  75. ^ Cech, T.R. (August 2000). "The ribosome is a ribozyme". Science. 289 (5481): 878–9. doi:10.1126/science.289.5481.878. PMID 10960319. Dicapai pada 2008-09-01.
  76. ^ Johnston, W. K.; Unrau, P. J.; dll. (2001). "RNA-Catalyzed RNA Polymerization: Accurate and General RNA-Templated Primer Extension". Science. 292 (5520): 1319–1325. Bibcode:2001Sci...292.1319J. doi:10.1126/science.1060786. PMID 11358999. Unknown parameter |name-list-format= ignored (bantuan)
  77. ^ Levy, M.; Miller, S.L. (July 1998). "The stability of the RNA bases: Implications for the origin of life". Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 95 (14): 7933–8. Bibcode:1998PNAS...95.7933L. doi:10.1073/pnas.95.14.7933. PMC 20907. PMID 9653118. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  78. ^ Larralde, R.; Robertson, M. P.; Miller, S. L. (August 1995). "Rates of decomposition of ribose and other sugars: implications for chemical evolution". Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 92 (18): 8158–60. Bibcode:1995PNAS...92.8158L. doi:10.1073/pnas.92.18.8158. PMC 41115. PMID 7667262. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  79. ^ Lindahl, T. (April 1993). "Instability and decay of the primary structure of DNA". Nature. 362 (6422): 709–15. Bibcode:1993Natur.362..709L. doi:10.1038/362709a0. PMID 8469282.
  80. ^ Orgel, L. (November 2000). "A simpler nucleic acid". Science. 290 (5495): 1306–7. doi:10.1126/science.290.5495.1306. PMID 11185405.
  81. ^ Nelson, K.E.; Levy, M.; Miller, S.L. (April 2000). "Peptide nucleic acids rather than RNA may have been the first genetic molecule". Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A. 97 (8): 3868–71. Bibcode:2000PNAS...97.3868N. doi:10.1073/pnas.97.8.3868. PMC 18108. PMID 10760258. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  82. ^ a b Dawkins, Richard (1996) [1986]. "Origins and miracles". The Blind Watchmaker. New York: W. W. Norton & Company. ISBN 978-0-393-31570-7.
  83. ^ Davies, Paul (October 6, 2005). "A quantum recipe for life". Nature. 437 (7060): 819. Bibcode:2005Natur.437..819D. doi:10.1038/437819a. PMID 16208350.CS1 maint: ref=harv (link)(langganan diperlukan)
  84. ^ Martin, W.; Russell, M.J. (2003). "On the origins of cells: a hypothesis for the evolutionary transitions from abiotic geochemistry to chemoautotrophic prokaryotes, and from prokaryotes to nucleated cells". Philosophical Transactions of the Royal Society B. 358 (1429): 59–85. doi:10.1098/rstb.2002.1183. PMC 1693102. PMID 12594918. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  85. ^ Kauffman, Stuart A. (1993). The origins of order : self-organization and selection in evolution (ed. Reprint). New York: Oxford University Press. ISBN 978-0-19-507951-7.
  86. ^ Wächtershäuser, G. (August 2000). "Life as we don't know it". Science. 289 (5483): 1307–8. doi:10.1126/science.289.5483.1307. PMID 10979855.
  87. ^ Vasas, V.; Szathmáry, E.; Santos, M. (4 January 2010). "Lack of evolvability in self-sustaining autocatalytic networks constraints metabolism-first scenarios for the origin of life". Proceedings of the National Academy of Sciences. 107 (4): 1470–1475. Bibcode:2010PNAS..107.1470V. doi:10.1073/pnas.0912628107. PMC 2824406. PMID 20080693.
  88. ^ Trevors, J.T.; Psenner, R. (2001). "From self-assembly of life to present-day bacteria: a possible role for nanocells". FEMS Microbiol. Rev. 25 (5): 573–82. doi:10.1111/j.1574-6976.2001.tb00592.x. PMID 11742692. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  89. ^ Segré, D.; Ben-Eli, D.; Deamer, D.; Lancet, D. (February–April 2001). "The Lipid World" (PDF). Origins of Life and Evolution of Biospheres 2001. 31 (1–2): 119–45. doi:10.1023/A:1006746807104. PMID 11296516. Dicapai pada 2008-09-01. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  90. ^ Cairns-Smith, A.G. (1968). "An approach to a blueprint for a primitive organism". Dalam Waddington, C.H. (penyunting). Towards a Theoretical Biology. 1. Edinburgh University Press. m/s. 57–66.
  91. ^ Ferris, J.P. (June 1999). "Prebiotic Synthesis on Minerals: Bridging the Prebiotic and RNA Worlds". Biological Bulletin. Evolution: A Molecular Point of View. 196 (3): 311–314. doi:10.2307/1542957. JSTOR 1542957. PMID 10390828.
  92. ^ Hanczyc, M.M.; Fujikawa, S.M.; Szostak, Jack W. (October 2003). "Experimental Models of Primitive Cellular Compartments: Encapsulation, Growth, and Division". Science. 302 (5645): 618–622. Bibcode:2003Sci...302..618H. doi:10.1126/science.1089904. PMID 14576428. Dicapai pada 2008-09-01. Unknown parameter |last-author-amp= ignored (bantuan)
  93. ^ Hartman, H. (October 1998). "Photosynthesis and the Origin of Life". Origins of Life and Evolution of Biospheres. 28 (4–6): 512–521. Bibcode:1998OLEB...28..515H. doi:10.1023/A:1006548904157. PMID 11536891. Dicapai pada 2008-09-01.
  94. ^ a b Penny, David; Poole, Anthony (December 1999). "The nature of the last universal common ancestor" (PDF). Current Opinion in Genetics & Development. 9 (6): 672–677. doi:10.1016/S0959-437X(99)00020-9. PMID 10607605. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada February 25, 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link) (PDF)
  95. ^ "Earliest Life". University of Münster. 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-04-26. Dicapai pada 2006-03-28. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  96. ^ a b c d Gradstein, Ogg & van Kranendonk 2008
  97. ^ Patwardhan, A.M. (2010). The Dynamic Earth System. New Delhi: PHI Learning Private Limited. m/s. 146. ISBN 978-81-203-4052-7.
  98. ^ "The Day the Earth Nearly Died". Horizon. BBC. 2002. Dicapai pada 2006-04-09.
  99. ^ "The Cenozoic Era". University of California Museum of Paleontology. June 2011. Dicapai pada 2016-01-10.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "McElhinny" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Kearey" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nisbet" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CondieSystem" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Leslie" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "age_earth1c" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "age_of_earth_faq" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "age_earth4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Andersson" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "archaeopteryx" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bbc-antarctic-crater" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bbc-cambrian" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bbc-new_blood" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bbc-ordovician" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bbc-triassic" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bell" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Bergland" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "bhattacharya" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Chauvet" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "clack-sa" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "cosmic-evolution-bio1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Cosmic-evolution-bio2" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "cosmic-evolution-bio4" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Dalziel" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Dawkins-Ancestors" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "dawkins-sg" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "De-Marais-photosynthesis" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "diamond" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Expedit" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ForteyDtL" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Fortey" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "gibbons" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "goren-inbar" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "hanson-rodinia" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "heckman" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Olson-2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hoffman" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "hopfe" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Human" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "johnson" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "landing" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "liebermean" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "macnaughton" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "McClellan" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "McNeill" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "oxford-atlas" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "peroxisome" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "pisani" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SciAm-eukaryote" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Torsvik2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "takemura" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "tol-angiosperms" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Tudge" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "waikato" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "willis" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Xiao" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Hallam" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Palmer" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Runkel" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Snowball" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "SnowballCause" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BerkeleyEvolution" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "li-rodinia" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting