Sekatan pergerakan


Sekatan pergerakan ialah dasar pembatasan bagi orang atau masyarakat tinggal di tempat mereka berada sekarang, biasanya disebabkan oleh risiko khusus kepada diri mereka atau kepada yang lain jika mereka boleh bergerak atau berinteraksi dengan bebas. Istilah "duduk rumah" atau "tempat berlindung setempat" selalu digunakan bagi sekatan pergerakan yang mempengaruhi suatu kawasan daripada lokasi yang tertentu.

Istilah ini digunakan untuk protokol penjara yang selalunya menghalang orang, maklumat atau objek daripada meninggalkan suatu kawasan. Protokol tersebut biasanya hanya boleh dimulakan oleh seseorang di kedudukan yang berwibawa.

Sekatan pergerakan boleh juga digunakan untuk melindungi orang di dalam kemudahan atau, contohnya, sistem pengkomputan, daripada ancama atau peristiwa luar yang lain. Dalam pintu bangunan menuju keluar biasanya dikunci agar tiada orang boleh masuk atau keluar. Sekatan pergerakan penuh biasanya bermaksud orang mesti tinggal tempat mereka berada dan tidak boleh masuk atau keluar bangunan atau bilik di dalamnya, perlu pergi ke tempat terdekat ditandakan selamat jika belum di tempat sebegitu sudah.

Jalan direbat semasa sekatan pergerakan disebabkan oleh wabak COVID-19 di Bhopal, India

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting