Sel dendritik (DCs) ialah sel penyaji antigen (juga dikenali sebagai sel aksesori) daripada sistem imun mamalia. Fungsi utama mereka ialah memproses bahan antigen dan menyajikannya pada permukaan sel kepada sel T sistem imun. Sel ini bertindak sebagai utusan antara sistem imun semula jadi dan adaptif.

Sel dendritik
Sel dendritik dalam kulit
Gambaran artistik permukaan sel dendritik manusia yang menggambarkan proses seperti lembaran yang dilipat semula ke permukaan membran. Apabila terdedah kepada HIV, sesetengah penyelidik percaya bahawa helaian ini memerangkap virus di sekitar dan memfokuskannya untuk menghubungi zon dengan sel T yang disasarkan untuk jangkitan. Kajian ini dijalankan menggunakan ion lelasan pengimbasan mikroskop elektron, teknologi baharu NIH telah membangunkan dan memohon untuk pengimejan selular 3D. Sumber: Sriram Subramaniam, Institut Kanser Negara (NCI) dan Donny Bliss, Perpustakaan Perubatan Negara (NLM).
Butiran
SistemSistem imun
Pengenalpastian
nama bahasa Latincellula dendritiformis
MeSHD003713
THH1.00.01.0.00038
FMAFMA:83036
Terminologi anatomi

Sel dendritik terdapat dalam tisu yang bersentuhan dengan persekitaran luaran, seperti kulit (di mana terdapat jenis sel dendritik khusus yang dipanggil sel Langerhans) dan lapisan dalam hidung, paru-paru, perut dan usus. Mereka juga boleh didapati dalam keadaan tidak matang dalam darah. Setelah diaktifkan, mereka berhijrah ke nodus limfa di mana mereka berinteraksi dengan sel T dan sel B untuk memulakan dan membentuk tindak balas imun adaptif. Pada peringkat pembangunan tertentu mereka menumbuhkan unjuran bercabang, dendrit yang memberikan nama kepada sel itu (δένδρον atau déndron bermaksud 'pokok' dalam bahasa Yunani). Walaupun rupanya serupa, ini adalah struktur yang berbeza daripada dendrit neuron. Sel dendritik yang tidak matang juga dipanggil sel selubung, kerana ia mempunyai 'selubung' sitoplasma yang besar dan bukannya dendrit.[perlu rujukan]

Media sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting