Semenanjung Liaodong

Semenanjung Liaodong (juga Semenanjung Liaotung, Cina ringkas: 辽东半岛Cina tradisional: 遼東半島pinyin: Liáodōng Bàndǎo) ialah sebuah semenanjung di wilayah Liaoning selatan di China Timur Laut, dan merupakan separuh pesisir barat daya wilayah Liaodong. Ia terletak di antara muara Sungai Daliao (bahagian sejarah Sungai Liao bahagian hilir) di sebelah barat dan Sungai Yalu di timur, dan meliputi wilayah-wilayah seluruh kota sub-wilayah Dalian dan sebahagian kota-kota prefektur Yingkou, Anshan dan Dandong.

Lokasi Semenanjung Liaodong

Perkataan "Liaodong" bermaksud "timur rantau Liao", merujuk pada mulanya kepada tempoh negeri-negeri berperang komanderi Yan daripada Liaodong, yang merangkumi kawasan dari moden Liaoning-Jilin sempadan di utara ke Sungai Chongchon di Semenanjung Korea di selatan, dan dari sebelah timur Pergunungan Qian ke tanah lembap besar yang kini hilang di tebing barat Sungai Liao tengah dan dasar Gunung Yiwulü, yang secara sejarahnya dikenali sebagai "Mire Liao" (遼澤, Liáo zé) kira-kira di antara Xinmin, Liaozhong, Tai'an, Panshan dan Beizhen yang moden). Namun, penggunaan moden "Liaodong" hanya merujuk kepada separuh wilayah Liaoning ke kiri/timur tebing Sungai Liao/Daliao.

Geografi sunting

 
Peta termasuk Semenanjung Liaodong

Semenanjung Liaodong terletak di pantai utara Laut Kuning, membelah Teluk Liaodong (yang terbesar dari tiga teluk Laut Bohai) di sebelah baratnya dan Teluk Korea di sebelah timurnya. Ia membentuk bahagian selatan tali pinggang gunung yang terus ke utara di Pergunungan Changbai. Bahagian pegunungan di semenanjung dikenal sebagai Pergunungan Qianshan, dinamai Gunung Qian di Anshan, yang meliputi Gunung Dahei di Dalian.

Sejarah sunting

Pra-Han sunting

Wilayah Liaodong telah diduduki sejak zaman prasejarah oleh orang-orang Neolitik seperti budaya Xinle. Ia kemudian berada di bawah pemerintahan kerajaan Gojoseon, yang meliputi Semenanjung Korea utara dan wilayah tenggara Sungai Liao. Pada akhir abad ke-4 SM, Negeri Yan yang berkembang di China menakluki wilayah ini dari Gojoseon,[1] dan mendirikan Komanderi Liaodong.

Han ke Qing sunting

Setelah kejatuhan negara Yan, wilayah ini diambil alih oleh Dinasti Qin buat sekejap waktu, dan kemudian penggantinya Dinasti Han yang terkemuka. Setelah Dinasti Han berpecah pada peralihan abad ke-3, wilayah ini bertukar tangan antara berbagai negara nomad perang seperti Gongsun Yuan, Wuhuan, dan Cao Wei, sebelum akhirnya jatuh di bawah dinasti Jin Barat yang disatukan kembali.

Namun, setelah Jin Barat jatuh akibat Pemberontakan Lima Puak Gasar dan dalam tempoh Kerajaan Enam belas yang huru-hara, wilayah ini diperintah oleh Yan Awal, Qin Awal, Yan Akhir[2] dan kemudian Goguryeo, sebelum ditakluki oleh Dinasti Tang.

Pada tahun 698 Masihi, kekalahan Wu Zhou pada Pertempuran Tianmenling memungkinkan Balhae yang baru ditubuhkan untuk memerintah wilayah ini selama dua abad berikutnya, sebelum mereka digantikan oleh Dinasti Khitan Liao, dan diikuti oleh dinasti Jin, dinasti Yuan, dinasti Ming dan dinasti Qing.

abad ke-20 sunting

 
Konvensyen pembalasan Semenanjung Liaotung, 8 November 1895.

Semenanjung ini ialah kawasan konflik yang penting semasa Perang China-Jepun Pertama (1894-1895). Kekalahan memicu kejatuhan dinasti Qing yang dieksploitasi oleh kuasa penjajah yang mengaut banyak konsesi. Semenanjung itu diserahkan kepada Jepun, bersama dengan Taiwan dan Penghu, dengan Perjanjian Shimonoseki pada 17 April 1895. Namun penyerahan semenanjung Liaodong dibatalkan setelah Intervensi Tiga Kali pada 23 April 1895 oleh Rusia, Perancis dan Jerman. Selepas campur tangan ini, pemerintah Rusia menekan dinasti Qing untuk menyewakan Liaodong dan Lüshunkou (Port Arthur) yang sangat strategik untuk digunakan oleh Tentera Laut Rusia.

Seperti dalam Perang China-Jepun Pertama, semenanjung Liaodong adalah tempat pertempuran besar dalam Perang Russo-Jepun (1904–1905), termasuk Pengepungan Port Arthur yang berdarah. Akibat dari Perjanjian Portsmouth (5 September 1905), yang mengakhiri Perang Rusia-Jepun, kedua-dua pihak bersetuju untuk mengevakuasi Manchuria dan mengembalikannya ke China, kecuali wilayah Semenanjung Liaodong yang disewa yang dipindahkan ke Jepun,[3] yang mentadbirnya sebagai Wilayah Sewaan Kwantung.

Setelah Jepun kalah dalam Perang Dunia II, dan Republik Rakyat China ditubuhkan pada tahun 1949, Liaodong sekali lagi berada di bawah pemerintahan China yang disatukan, hingga sekarang.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

 

  1. ^ Yi, Ki-baek (1984). A New History of Korea (ed. Translated). Cambridge: Harvard University Press. m/s. 16. ISBN 9780674615762.
  2. ^ Grousset, Rene (1970). The Empire of the Steppes. Rutgers University Press. m/s. 57. ISBN 0-8135-1304-9.
  3. ^ Article Five:The Imperial Government of Russia transfer and assign to the Imperial Government of Japan, with the consent of the Government of China, the lease of Port Arthur, Ta-Lien and the adjacent territory and territorial waters, and all rights, privileges and concessions connected with or forming part of such lease (…)