Senarai angkasawan Apollo

rencana senarai Wikimedia

Tiga puluh dua angkasawan ditugaskan untuk terbang dalam program mendarat Apollo. Dua puluh empat daripadanya, terbang di sembilan misi yang berbeza, mencapai orbit sekitar bulan. (Daripada misi yang lain, Apollo 1 tidak dilancarkan dan Apollo 7 dan Apollo 9 ialah misi ujian angkasa orbit Bumi yang rendah). Di samping itu, sembilan angkasawan melancarkan kapal angkasa Apollo dalam Program Aplikasi Apollo Skylab dan Projek Ujian Apollo-Soyuz.

Sebahagian besar angkasawan Apollo berkumpul di Pusat Angkasa Johnson di Houston pada tahun 1978. Nama-nama dimasukkan walaupun bagi mereka yang tidak ada dalam foto, dengan nama-nama moonwalkers berwarna putih dan mereka yang terbang ke Bulan tanpa pendaratan yang ditunjukkan dalam kelabu gelap. (Nama lain ditunjukkan dalam kelabu yang lemah.)

Dua belas dari angkasawan ini berjalan di atas permukaan Bulan, dan enam daripada mereka memandu Lunar Roving Vehicle di Bulan. Ketika tiga angkasawan terbang ke Bulan dua kali, di mana dua mendarat, tidak ada yang mendarat di Bulan lebih dari sekali. Misi sembilan Apollo ke Bulan terjadi antara Disember 1968 dan Disember 1972.

Selain daripada dua puluh empat lelaki yang melawat Bulan ini, tiada manusia telah melampaui orbit Bumi yang rendah. Oleh itu, mereka telah jauh dari Bumi daripada orang lain. Dua belas yang berjalan di Bulan adalah satu-satunya orang yang pernah menjejakkan kaki pada objek astronomi selain Bumi.

Dari dua puluh empat angkasawan yang terbang ke Bulan, dua pergi untuk memerintahkan misi Skylab, satu memerintahkan Apollo-Soyuz, seorang yang terbang sebagai komander untuk Pendekatan dan Pengujian Pendaratan Bolak-balik Angkasa, dan dua pergi untuk memerintahkan Angkasa Antariksa orbit misi. Sejumlah dua puluh empat angkasawan NASA dari era Apollo terbang di Bolak-balik Angkasa.

Angkasawan sunting

Mercury Seven sunting

Astronaut Group 2 sunting

Astronaut Group 3 sunting

Ini adalah kelas pertama angkasawan yang pengalaman ujian perintis tidak diperlukan, tetapi pengalaman jet pejuang diterima.

Lima kumpulan ini mendapat pengalaman penerbangan angkasa pertama mereka sebagai kerusi kedua di Gemini:

Baki enam ahli kumpulan ini dipilih untuk penerbangan angkasa pertama mereka di Apollo:

Astronaut Group 4 sunting

Astronaut Group 5 sunting

Rujukan sunting

  1. ^ George E. Mueller, Associate Administrator of the Office of Manned Spaceflight, issued a directive on April 24, 1967, that the mission would be officially recorded as Apollo 1, "first crewed Apollo Saturn flight - failed on ground test." Ertel, Ivan D.; Newkirk, Roland W.; Brooks, Courtney G. (1978). "Vol.11, part 1 (1967 Mar/Apr), March 25 - April 24". NASA SP-4009: The Apollo Spacecraft – A Chronology. NASA. Dicapai pada March 3, 2011.
  2. ^ Zornio, Mary C. Detailed Biographies of Apollo I Crew - "Gus Grissom", NASA, accessed July 19, 2006.
  3. ^ Slayton, Donald K; Cassutt, Michael (1994). Deke!: U.S. Manned Space from Mercury to the Shuttle (ed. 1st). New York City: Forge: St. Martin's Press. m/s. 234. ISBN 0-312-85503-6. LCCN 94-2463. OCLC 29845663.
  4. ^ "Footagevault, Project MOCR". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-15. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting