Senarai singkatan undang-undang

rencana senarai Wikimedia

Adalah amalan biasa di dalam dokumen undang-undang untuk memetik penerbitan lain dengan menggunakan singkatan piawai bagi tajuk setiap sumber. Singkatan juga boleh didapati bagi perkataan-perkataan biasa atau frasa undang-undang. Petikan dan singkatan sebegitu boleh ditemui dalam keputusan mahkamah, statut, peraturan, rencana jurnal, buku, dan dokumen lain. Di bawah adalah senarai asas bagi singkatan-singkatan biasa. Oleh kerana setiap penerbit menggunakan amalan berbeza merujuk kepada bagaimana singkatan dicetak, seseorang mungkin melihat singkatan mempunyai titik atau tanpanya bagi setiap huruf. Sebagai contoh, Code of Federal Regulations mungkin disingkatkan sebagai "C.F.R." atau "CFR".

Bagi singkatan yang tiada di sini, berikut merupakan laman alternatif:

Bagi singkatan undang-undang yang tidak didapati di dalam talian, cuba membuat carian di salah satu daripada sumber-sumber singkatan berikut. Penerbitan ini biasanya didapati di perpustakaan undang-undang dan lain-lain.

  • Garner, Brian. Black's Law Dictionary. 9th ed. St. Paul, MN: West Pub. Co., 2009.
  • Harvard Law School. "The Bluebook: A Uniform System of Citation". 18th ed. Cambridge, MA: Harvard Law Review Association, 2005.
  • McGill Law Journal. Canadian Guide to Uniform Legal Citation. 6th ed. Toronto: Carswell, 2006.
  • Prince, Mary Miles. Bieber's Dictionary of Legal Abbreviations. 6th ed. Buffalo, NY: Hein, 2009.
  • Raistrick, Donald. Index to Legal Citations and Abbreviations. 3rd ed. London: Sweet & Maxwell, 2008.


Senarai singkatan istilah undang-undang

Nota kaki sunting

  1. ^ For more information on official, unofficial, and authenticated online state laws and regulations, see Matthews & Baish, State-by-State Authentication of Online Legal Resources,American Association of Law Libraries, 2007. Diarkibkan 2010-07-16 di Wayback Machine