Serangan Liège 2011

Serangan Liège 2011 berlaku pada 13 Disember 2011 di bandar Liège, Wallonia negara Belgium. Serangan dilakukan oleh lelaki berusia 33 tahun Nordine Amrani yang membaling bom tangan dan menghantar mesej FAL FN. Dia mensasarkan orang awam di Saint-Lambert Square. Serangan itu membunuh 5 orang dan 125 orang lain cedera, tujuh daripada mereka mengalami kecederaan yang serius. Penyerang juga telah membunuh seorang wanita di rumahnya.

Serangan Liège 2011
Perhentian bas di Saint-Lambert Square, Liège. Pembunuh berdiri lalu membunuh diri di platform, yakni di sebelah kanan gambar.
Ralat Lua pada baris 90 di package.lua: bad argument #1 to 'require' (string expected, got table).
Lokasi serangan
Map
LokasiLiège, Wallonia, Belgium
Koordinat50°38′42″N 5°34′23″E / 50.645°N 5.573°E / 50.645; 5.573
TarikhSelasa, 13 Disember 2011
12:33 (CET) (UTC+01:00)
SasaranOrang awam
Jenis serangan
Pembunuhan sebelum membunuh diri
SenjataFN FAL, grenad
Kematian6 (termasuk pelaku)
Tercedera125
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Serangan sunting

Serangan itu berlaku pada 13 Disember 2011 jam 00:33 waktu tempatan (11:33 UTC ) di Saint-Lambert Square iaitu di mahkamah bandar. Hari itu sibuk dengan ramai pembeli sempena Krismas. Saksi-saksi melaporkan empat letupan dan tembakan. Mulanya, dipercayai bahawa terdapat dua atau lebih penyerang, yang membaling bom ke arah mahkamah.Lelaki bersenjata itu melepaskan tembakan dari atas bumbung kedai bakeri di seberang dataran . Polis segera menutup lokasi kejadian.

Amrani membunuh tiga orang dalam serangan itu dan mencederakan 125 yang lain, tujuh serius. Selepas itu, Amrani membunuh diri dengan menembak dirinya dengan satu pistol . Dua orang mati adalah remaja lelaki berumur 15 dan 17 tahun dan dinamakan sebagai Mehdi Belhadj dan Pierre Gérouville. Seorang budak lelaki berusia 17 bulan, Gabriel Leblond, meninggal dunia di hospital. Seorang lelaki berusia 20 tahun dalam keadaan kritikal. Seorang wanita berusia 75 tahun itu cedera parah. Akhirnya, dia meninggal dunia akibat kecederaan beliau dua hari selepas serangan

Pelaku sunting

Nordine Amrani dilahirkan di Ixelles / Elsene di Brussel, Belgium pada 15 November 1978. Dia berasal dari Belgium Perancis tetapi berbahasa asal Maghribi. Menurut peguam Amrani, Amrani tidak boleh bercakap bahasa Arab dan bukan Islam.

Dia dibesarkan berhampiran Brussel, dan hidup dengan seorang jururawat. Amrani merupakan seorang yatim piatu dan dia telah dibesarkan di rumah angkat.

Amrani telah dibebaskan dari penjara pada bulan Oktober 2010. Dia telah disabitkan hukuman penjara 58 bulan (4 tahun, 10 bulan) Beliau ditusuh memiliki beribu-ribu senjata termasuk pelancar roket, serangan, dan senapang sniper, serta 2800 pokok ganja. Polis juga menyiasat berhubung kes penderaan seksual.

Sebelum serangan tersebut, Amrani memindahkan wang dari akaunnya kepada teman wanitanya. Pada pagi serangan itu, Amrani membunuh wanita berusia 45 tahun di apartmennya. Mangsa telah bekerja sebagai tukang cuci untuk jiran Amrani. Selepas pembunuhan itu, dia menyembunyikan mayat itu dalam kandang, kemudian meninggalkan flat dan pergi ke pusat bandar, dilengkapi dengan beg yang mengandungi senjata.

Reaksi sunting

Perdana Menteri Belgium yang baru, Elio melawat lokasi serangan dan menyifatkan serangan itu sebagai "mengerikan".Willy Demeyer, Datuk Bandar Liège, mengutuk serangan itu .

Rujukan sunting