Serbuk cili (juga cili serbuk) ialah satu atau lebih jenis buah cili yang kering dan lumat, kadang-kadang dengan tambahan rempah lain (juga kadang-kadang dikenal sebagai serbuk cili campuran). Ia digunakan sebagai rempah untuk menambah kepedasan dan rasa untuk hidangan.

Serbuk cili untuk dijual di Bolivia

Serbuk cili digunakan dalam banyak masakan yang berbeza, termasuk masakan Amerika, terutama dalam Tex-Mex, China, India, Korea, Mexico, Portugis, dan Thai. Serbuk cili campuran ialah ramuan perisa utama dalam chili con carne.

Jenis sunting

Serbuk cili kadang-kadang dikenali dengan jenis cili tertentu yang digunakan. Varieti cili yang digunakan untuk membuat serbuk cili termasuk: lada cili Aleppo, ancho, cayenne, chipotle, chile de árbol, Cheongyang, jalapeño, New Mexico, pasilla, dan piri piri.

Gochugaru (고춧가루; gochutgaru atau gochu-garu), yang secara harfiah diterjemahkan sebagai "serbuk cili", ialah serbuk atau emping cili yang digunakan dalam Masakan Korea.[1][2] Secara tradisional dibuat daripada cili kering yang dijemur yang dikenali sebagai taeyang-cho, gochugaru mempunyai rasa yang rumit dengan rasa pedas, manis, dan sedikit berasap, dan tahap kepedasan mungkin berbeza-beza dari ringan hingga sangat panas dalam jenis yang diperbuat daripada lada cili Cheongyang.[2]

Campuran sunting

Campuran serbuk cili terdiri terutamanya daripada lada cili dan dicampur dengan rempah lain yang termasuk jintan putih, bawang, serbuk bawang putih, dan kadang-kadang garam.[3][4] Cili yang paling lazim ialah lada cili merah atau lada cayenne, yang kedua-duanya adalah spesies Capsicum annuum. Sebagai hasil daripada pelbagai bahan tambahan, kepedasan serbuk cili adalah berubah-ubah.

Campuran komersial pertama serbuk cili di A.S. telah dicipta oleh D.C. Pendery dan William Gebhardt untuk hidangan ini.[5] Gebhardt membuka Salun Miller di New Braunfels, Texas. Chili adalah hidangan kegemaran bandar ini. Walau bagaimanapun, lada cili hanya boleh ditemui pada masa-masa tertentu dalam sepanjang tahun. Gebhardt mengimport beberapa lada ancho dari Mexico dan memasukkan lada melalui penggiling daging kecil sebanyak tiga kali dan mencipta serbuk cili komersial yang pertama, yang boleh didapati pada tahun 1894.[6]

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Collins, Glenn (4 December 2012). "Sandwiches for Sandy Relief". The New York Times. Dicapai pada 27 July 2017.
  2. ^ a b Smith, Kat (8 March 2017). "Gochugaru: The Hot, Sweet, Smoky Red Pepper Powder That is the Taste Behind Many Korean Foods". One Green Planet. Dicapai pada 28 July 2017.
  3. ^ Brown, Alton (Ogos 18, 2004). "AB's Chili Powder Recipe". Good Eats. Food Network. Diarkibkan daripada yang asal pada Oktober 13, 2007. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ Bradshaw, Eleanor (June 1997), How to Make Your Own Chili Powder; or, Some Like it Hot, Texas Cooking Online, Inc., dicapai pada September 11, 2007
  5. ^ DeWitt, Dave; Gerlach, Nancy (2003), "Chili Conquers the U.S.A.", The Great Chili con Carne Project, Fiery-Foods.com, diarkibkan daripada yang asal pada September 15, 2007, dicapai pada September 11, 2007 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Massey, Sarah (March 1, 1997). "Man Who Invented Chili Powder". The Pierian Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-12-28. Dicapai pada August 25, 2011.