Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band ialah album yang dikeluarkan oleh kumpulan rock Britain, The Beatles. Ia album ke-9 The Beatles yang dikeluarkan di United Kingdom pada 26 Mei 1967 dan di Amerika Syarikat pada 2 Jun 1967, dan kekal di tangga teratas selama 26 minggu di Carta Album UK dan 15 minggu di Amerika Syarikat. Album ini dipuji oleh pengkritik untuk inovasi dalam produksi, penulisan lagu dan reka bentuk grafik, untuk merapatkan jurang budaya antara Muzik Popular dan Seni Tinggi, dan untuk memberikan representasi muzik dari generasi dan Counter-culture. Album ini memenangi empat pencalonan di Anugerah Grammy 1968, salah satunya ialah pencalonan untuk Album Terbaik, rekod LP rock pertama yang menerima penghormatan ini.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
Album studio oleh
Dilancarkan pada26 Mei 1967
TempatUnited Kingdom dan Amerika Syarikat Edit the value on Wikidata
StudioAbbey Road Studios (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Genrerock
Panjang39:49
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
SyarikatEMI, Parlophone
PenerbitGeorge Martin
Kronologi The Beatles
Revolver
(1966)
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
(1967)
Magical Mystery Tour
(1967)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada bulan Ogos 1966, The Beatles telah berhenti dari lawatan dan memulakan percutian selama tiga bulan. Semasa penerbangan kembali ke London pada bulan November, Paul McCartney mempunyai idea untuk lagu yang melibatkan kumpulan tentera Edward Era yang membentuk Inisiatif Konsep Sgt. Pepper. Sesi rakaman bermula pada 24 November di Abbey Road Studios dengan dua komposisi yang diilhamkan oleh pemuda Beatles, "Strawberry Fields Forever" dan "Penny Lane" tetapi setelah mendapat tekanan dari EMI, lagu-lagu tersebut dirilis sebagai single A-Side Records dan dikeluarkan. dalam album.

Pada bulan Februari 1967, setelah merakam judul lagu "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", McCartney menyarankan agar The Beatles harus melepaskan keseluruhan album yang mewakili persembahan oleh Fiction Band Sgt. Pepper's. Kumpulan Alter ego ini akan memberi mereka kebebasan untuk bereksperimen secara muzik. Semasa sesi rakaman, band ini meneruskan kemajuan teknologi yang telah mereka buat di Album Revolver pada tahun 1966. Mengetahui bahawa mereka tidak perlu melakukan trek secara langsung, mereka mengadopsi pendekatan eksperimental untuk komposisi dan rakaman pada lagu seperti "Lucy in the Sky with Diamonds. ","Being for the Benefit of Mr. Kite! ", dan" Sehari dalam Kehidupan ". Pengeluar George Martin dan Jurutera Geoff Emerick membantu menghidupkan idea kumpulan dengan menjadikan studio lebih dekat sebagai instrumen, menerapkan Ordestra Overdubbing, kesan bunyi dan kaedah manipulasi pita lain. Rakaman selesai pada 21 April 1967. Sampul, yang menggambarkan Beatles berpose di hadapan tablo selebriti dan tokoh sejarah, direka oleh artis pop Britain, Peter Blake dan Jann Haworth.

Sgt. Pepper's dianggap oleh pakar muzik sebagai permulaan album konsep yang memajukan penggunaan bentuk panjang dalam muzik popular sambil meneruskan pematangan artistik yang dilihat dalam siaran sebelumnya The Beatles. Karya penting muzik British Psychedelian, album ini menggabungkan pelbagai pengaruh gaya, termasuk Vaudeville, Muzik Circus, Dewan Muzik, Avant-garde, Muzik Klasik, dan Muzik Tradisional India. Album ini digambarkan sebagai salah satu LP Pertama Art rock, membantu pengembangan muzik rock Progresif dan dikreditkan sebagai menandakan permulaan era album. Pada tahun 2003, Perpustakaan Kongres Amerika Syarikat memasang Sgt. Pepper di Pendaftaran Rekod Nasional sebagai "penting dari segi budaya, sejarah, atau estetika". Pada tahun yang sama, Rolling Stone menduduki tempat pertama dalam senarai "500 album terhebat sepanjang masa" majalah Rolling Stones. Hingga tahun 2011, album ini telah terjual lebih dari 32 juta salinan di seluruh dunia, menjadikannya salah satu album terlaris yang pernah dikeluarkan. Profesor Kevin Dettmar, menulis dalam The Oxford Encyclopedia of British Literature, menggambarkannya sebagai "album rock-and-roll terpenting dan berpengaruh yang pernah dirakam".

Latar belakang sunting

 
The Beatles, bersama joki cakera Jim Stagg, dalam Jelajah Akhir mereka pada bulan Ogos 1966

Menjelang tahun 1966, The Beatles telah bosan dengan persembahan secara langsung. Menurut pendapat John Lennon, mereka dapat "mengirim empat lilin ... dan itu akan memuaskan banyak orang. Konsert Beatles tidak ada kaitan dengan muzik lagi. Itu hanya rangkuman." Pada bulan Jun itu tahun, dua hari setelah menyelesaikan album Revolver, kumpulan ini telah mengadakan lawatan konsert di Jerman Barat. Semasa di Hamburg, mereka menerima telegram tanpa nama yang menyatakan: "Jangan pergi ke Tokyo. Hidup anda dalam bahaya." Ancaman itu ditangani dengan serius berikutan kontroversi mengenai lawatan di kalangan kumpulan agama dan konservatif Jepun, khususnya penentangan terhadap penampilan yang dirancang. The Beatles di arena suci Nippon Budokan. Sebagai langkah berjaga-jaga tambahan, 35.000 polis dikerahkan dan ditugaskan untuk melindungi kumpulan itu, yang diangkut dari hotel ke tempat konsert dengan kenderaan perisai. The Beatles kemudian tampil di Filipina, di mana mereka diancam dan dianiaya oleh warganegara mereka kerana tidak mengunjungi Ibu Negara Imelda Marcos. Kumpulan itu marah kepada pengurus mereka, Brian Epstein, kerana bersikeras pada apa yang mereka anggap sebagai jadual yang melelahkan dan moral yang memalukan.

Cover Album sunting

 
Bentuk penutup

Sampul album Sgt. Pepper's adalah salah satu yang terbaik setakat ini. Kulit album menunjukkan puluhan orang terkenal yang dipilih sendiri oleh The Beatles, The Beatles dalam pakaian karnival, dan juga tokoh-tokoh lilin dari Beatles dari era moptop. Foto-foto itu dirakam bersama dalam kolaj, menunjukkan gambar 'band' yang bepergian bersama. Antara gambarnya ialah Edgar Allen Poe, Mae West, Karl Marx dan lain-lain. Terdapat beberapa foto yang diinginkan oleh Beatles tetapi tidak berakhir di sampulnya, seperti Adolf Hitler, Mahatma Gandhi dan Jesus Christ.

Senarai lagu sunting

Bahagian pertama sunting

  1. "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" – 2:02
  2. "With a Little Help from My Friends" – 2:44
  3. "Lucy in the Sky with Diamonds" – 3:28
  4. "Getting Better" – 2:47
  5. "Fixing a Hole" – 2:36
  6. "She's Leaving Home" – 3:35
  7. "Being for the Benefit of Mr. Kite!" – 2:37

Bahagian kedua sunting

  1. "Within You Without You" (Harrison) – 5:05
  2. "When I'm Sixty-Four" – 2:37
  3. "Lovely Rita" – 2:42
  4. "Good Morning Good Morning" – 2:41
  5. "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)" – 1:18
  6. "A Day in the Life" – 5:33

Pautan luaran sunting