Sheryl Geting atau nama pentasnya sebagai Shae (dilahirkan pada 16 Februari 1994 di Pekanbaru, Riau, Indonesia) ialah penyanyi dari Indonesia. Beliau ialah anak kepada bapa yang mempunyai keturunan Australia dan ibundanya dari Riau, Indonesia. Dia memulakan kemunculan pertama untuk kerjaya beliau di muzik Indonesia apabila pelepasan satu lagu yang bertajuk Sayang dan Kok Telpon Telpon Sih yang diambil daripada album sulungnya The First pada tahun 2012.[1] Antara lagu beliau iaitu bertajuk Sayang telah pun terkenal di Malaysia, Singapura dan malah boleh merebak ke Filipina dan Thailand terlebih dahulu walaupun beliau dari Indonesia. Di samping beliau terbabit dalam kerjaya dunia muzik, beliau telah juga menjalani kerjaya sebagai pemain filem dan fesyen. Dia telah berlakon untuk sebilangan pengiklanan dalam televisyen dan juga sinetron.

Shae
Latar belakang
Nama lahirSheryl Geting
Kelahiran (1994-02-16) 16 Februari 1994 (umur 30)
Pekanbaru, Riau Indonesia
GenrePop
R&B
PekerjaanAktris, penyanyi
InstrumenVokal
Tahun aktif2012-kini
Syarikat rakaman
Warner Music Indonesia

Kerjaya nyanyian sunting

Sheryl memulakan kerjaya sebagai penyanyi pada umur 15 tahun. Selepas menyertai pelbagai pertandingan nyanyian, beliau mula bertemu dengan seorang penggubah lagu dan pemain dram yang bernama Posan Tobing sebagai individu yang bertanggungjawab bagi kerjaya Sheryl. Sheryl masuk ke bidang muzik, menyertai satu syarikat rakaman Warner Music Indonesia dan melancarkan album sulungnya yang bertajuk The First (2012) pada umur 18 tahun. Semua lagu daripada album ini dicipta oleh Posan Tobing. Kemudian album ini mula menuai populariti melalui satu hit tunggal bertajuk Sayang kerana sering didengari dalam radio-radio Malaysia di kala pelepasan album ini.[2]

Filemografi sunting

Filem sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
2008 Basahhh... Indah
2014 3600 Detik Sandra
2015 Rock N Love Shae

Drama sunting

Tahun Judul Peran Catatan
2007 My Love Ratu 28 episod
Monyet Cantik Alena 33 episod
2013 Stawberi & Karipap Dirinya sendiri Penampilan khas
2014 Perempuan Dalam Pasungan Kawan baik Fariena

Telefilem sunting

Tahun Tajuk Watak Catatan
2013 Cinta Sambal Belacan Wanda
Cintaku Telah Mati Untukmu Sarah

Teater sunting

  • Bunga untuk Mira (2018)

Rujukan sunting

  1. ^ Laman web rasmi Shae di Warner Music Indonesia Diarkibkan 2013-05-26 di Wayback Machine, diambil semula pada 2 Jun 2013.
  2. ^ Temubual antara Shae dan Sinar Harian Malaysia, diambil semula pada 2 Jun 2013.

Pautan luar sunting