Shenzhen Airlines Co. Ltd, beroperasi sebagai Shenzhen Airlines (深圳航空; Shēnzhèn Hángkōng) ialah sebuah syarikat penerbangan beribu pejabat di Lapangan Terbang Antarabangsa Shenzhen Bao'an di Daerah Bao'an, Shenzhen, Guangdong.[1][2] Ia telah menjadi anggota Pakatan Star Alliance sejak 2012, dan kini merupakan satu daripada dua syarikat penerbangan China yang merupakan sebahagian daripada rangkaian syarikat penerbangan global bersama-sama dengan Air China.[3]

Shenzhen Airlines
Penerbangan Shenzhen
深圳航空
IATA ICAO Pengenal
ZH CSZ SHENZHEN AIR
DitubuhkanNovember 1992; 31 tahun yang lalu (1992-11)
Bermula operasi17 September 1993; 30 tahun yang lalu (1993-09-17)
Pangkalan
Bandar tumpuan
Program kesetiaanPhoenixMiles
PerikatanStar Alliance
SubsidiariKunming Airlines (80%)
Pesawat192 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi92 (jumlah keseluruhan destinasi) (71 destinasi domestik dan 21 destinasi antarabangsa)
87 tidak termasuk destinasi yang ditamatkan
Syarikat indukAir China (51%)
Ibu pejabatRepublik Rakyat China Lapangan Terbang Antarabangsa Shenzhen Bao'an
Daerah Bao'an, Shenzhen, Guangdong, Republik Rakyat China
Orang pentingChen Zhiyong (Presiden)
Laman webshenzhenair.com
global.shenzhenair.com/zhair/ibe/common/flightSearch.do


Shenzhen Airlines Co., Ltd
Cina Ringkas: 深圳航空有限责任公司
Cina Tradisional: 深圳航空有限責任公司
Abbreviation
Bahasa Cina:
Ibu pejabat korporat di Lapangan Terbang Bao'an

Syarikat penerbangan itu mengendalikan sejumlah 137 lapangan terbang domestik yang melibatkan 58 lapangan terbang di China, ditambah sembilan laluan antarabangsa. Pada Tahun 2010, syarikat penerbangan itu membawa 16.5 juta penumpang, naik 9% pada tahun sebelumnya.[4]

Status Syarikat dalam Pakatan Star Alliance sunting

Tarikh Bergabung sunting

  • 29 November 2012; 11 tahun yang lalu (2012-11-29) [5]

Program Penerbangan Kerap sunting

Shenzhen Airlines (ZH), sebagai anak syarikat kepada Syarikat Penerbangan Air China (CA), juga menggunakan Phoenix Miles, sebagai Program Penerbangan Kerapnya.

 
Makanan dalam Penerbangan Shenzhen.

Mengenai Penerbangan Shenzhen sunting

  • Nama Syarikat Penerbangan : Shenzhen Airlines
  • Jenis Syarikat Penerbangan : Perkhidmatan Penuh / Rangkaian Penuh
  • Kod IATA : ZH
  • Kod ICAO : CSZ
  • Laman Web : global.shenzhenair.com
  • Am / Perihal : Ditubuhkan pada Bulan November 1992, Shenzhen Airlines Co., Ltd. (selanjutnya disebut sebagai "Shenzhen Airlines") secara rasmi memulakan operasinya pada Tarikh 19 September 1993 dan terutama bergerak dalam perniagaan penumpang udara, pengangkutan barang dan mel, dengan Air China Limited (Air China Terhad) dan Shenzhen International Total Logistics (Shenzhen) Co., Ltd. (Logistik Total Antarabangsa Shenzhen (Shenzhen) Co., Ltd.) sebagai pemegang sahamnya. Menjelang Tahun 2019, Penerbangan Shenzhen memiliki hampir 230 pesawat penumpang dari semua jenis secara keseluruhan, seperti Boeing 737 dan Airbus 330, Airbus 320 dan Airbus 319, serta mengoperasikan sekitar 300 laluan domestik dan antarabangsa. [6]

Data Kod sunting

  • Kod IATA : ZH
  • Kod ICAO : CSZ
  • Panggilan: Shenzhen Air

Slogan Syarikat Penerbangan Shenzhen Airlines sunting

  • "任何时候,自然体贴,深圳航空"
  • (Feel easy and considerate at anytime with Shenzhen Airlines)
  • (Rasa senang dan bertimbang rasa pada bila-bila masa dengan Penerbangan Shenzhen)

Sejarah sunting

pada bulan Julai 2023, di laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Shenzhen merancang untuk membuka destinasi baharu ke Sepanyol, dengan memulakan laluan tanpa henti antara Shenzhen dan Barcelona, yang dimana laluan tanpa henti tersebut akan dimulakan, pada 28 Ogos 2023 [7].

pada penghujung bulan September 2023, ada diumumkan bahawa, Syarikat Penerbangan Shenzhen, ada merancang untuk memulakan semula destinasi antarabangsa ke Filipina, dengan laluan tanpa henti antara Shenzhen dan Manila, yang akan dimulakan pada 30 Oktober 2023 [8].

pada bulan Disember 2023, pada laman aeroroutes, ada diumumkan bahawa, Shenzhen Airlines telah merancang untuk memulakan semula destinasi antarabangsa ke Jepun, dengan laluan tanpa henti antara Shenzhen dan Sapporo/New Chitose, yang akan dimulakan semula pada 18 Januari 2024 [9].

Hal ehwal korporat sunting

Pada satu masa, syarikat penerbangan itu mempunyai ibu pejabatnya di Bangunan Lintian di Lapangan Terbang Antarabangsa Shenzhen Baoan.[10][11]

Profil Syarikat sunting

Ditubuhkan pada Bulan November 1992, Shenzhen Airlines Co., Ltd. (selanjutnya disebut sebagai "Shenzhen Airlines") secara rasmi memulakan operasinya pada Tarikh 19 September 1993 dan terutama bergerak dalam perniagaan penumpang udara, pengangkutan barang dan mel, dengan Air China Limited dan Shenzhen International Total Logistics (Shenzhen) Co., Ltd. sebagai pemegang sahamnya. Menjelang Jun 2018, Penerbangan Shenzhen memiliki hampir 210 pesawat penumpang dari semua jenis, seperti Boeing 737 dan Airbus 330, 320 dan 319, serta mengoperasikan sekitar 300 laluan domestik dan antarabangsa.

Mematuhi garis panduan keselamatan "keselamatan pertama, pencegahan sebagai keutamaan dan tadbir urus yang komprehensif", Penerbangan Shenzhen menumpukan pada mewujudkan budaya pengurusan keselamatan saintifik dan pragmatik, sentiasa meningkatkan keupayaan pencegahan dan kawalan sistematik, menerapkan sistem tanggungjawab dengan tegas, berusaha untuk meningkatkan tahap pengurusan risiko dan memastikan kebolehpercayaan keseluruhan rantai keselamatannya dalam usaha menawarkan perkhidmatan penerbangan yang selamat dan boleh dipercayai kepada para Penumpang.

Dengan menggunakan keselamatan untuk meletakkan asas dan perkhidmatan untuk membina jenama, Penerbangan Shenzhen terus meningkatkan kualiti perkhidmatannya untuk mewujudkan jenama perusahaan yang sangat baik. Untuk memberikan penumpang perkhidmatan berkualiti tinggi sepanjang perjalanan, ia mengembangkan sub-jenama seperti "Shenzhen Airlines Girls", "King Lounge" dan "12 + Member's Day", dan meningkatkan sistem hak pelanggan "Penerbangan Shenzhen" 'Program Penerbangan Kerap PhoenixMiles'. Di samping itu, ia tetap berkomitmen untuk membuat sistem produk jenama yang diberi nama "Shenzhen Airlines Easy Go" dan memulakan perkhidmatan unggulan termasuk perkhidmatan ulang-alik lapangan terbang, perkhidmatan parkir (Tempat Letak Kenderaan) untuk mengambil penerbangan, ekspres bandar, setiausaha penerbangan dan perkhidmatan perjalanan Sunshine, yang memberikan penumpang yang paling mudah dan pengalaman penerbangan yang selesa.

Sebagai syarikat penerbangan yang berkembang bersama dengan Zon Ekonomi Khas Shenzhen, Penerbangan Shenzhen berakar di Shenzhen, melayani orang ramai dan membina pelbagai "koridor udara" untuk pertukaran asing dan perdagangan budaya Shenzhen. Sejak November 2012 ketika Penerbangan Shenzhen secara rasmi bergabung dengan Pakatan Star Alliance, ia mula bergabung dengan pasaran penerbangan antarabangsa dan memulakan jejak antarabangsa dengan penampilan dan imej baharu. Penerbangan Shenzhen tidak hanya memperhatikan perkembangannya sendiri tetapi juga dengan teliti memenuhi tanggungjawab sosial dan memberikan kembali kepada masyarakat, sehingga dipuji sebagai kad nama cerah Shenzhen.

Berdasarkan rancangan pengembangannya, pada akhir periode Rancangan Lima Tahun ke-13, Penerbangan Shenzhen akan memiliki armada lebih dari 230 pesawat penumpang, 6 di antaranya adalah pesawat dengan badan lebar. Dalam pengembangan di masa depan, Penerbangan Shenzhen akan berusaha untuk menjadi syarikat penerbangan Nasional dengan jenama individu dan terkenal di rantau Asia-Pasifik (Asia-Oceania), datang sebagai syarikat penerbangan rangkaian berskala besar dengan Shenzhen sebagai pangkalan dan rangkaiannya yang meliputi Rantau Asia dan antara benua.

Walaupun menghadapi kesulitan dalam perjalanan ke depan, apa yang diperlukan adalah terus maju. Penerbangan Shenzhen akan berkomitmen untuk mempraktikkan dan melaksanakan pandangan saintifik mengenai pembangunan, memimpin dalam pengembangan saintifik dan memberikan sumbangan yang lebih besar untuk membangun China menjadi kekuatan penerbangan awam.[12]

Peta Hab sunting

Hab Shenzhen Airlines sunting

 
 
SZX
 
CAN
 
TNA
 
NKG
 
NNG
 
SHE
 
XIY
 
CGO
 
WUX
 
CTU
Hab Shenzhen Airlines

Budaya Korporat [13] sunting

I. totem budaya: National Roc
Sekali Roc berlepas dengan angin, ia akan terbang tinggi di atas langit


II. Konsep teras


1. Misi

  • Kami bertekad untuk menjadi syarikat penerbangan yang paling dihormati dan paling berharga di dunia, mempromosikan perkhidmatan penerbangan China menjadi pilihan pertama di dunia
  • Kami akan menjadi syarikat penerbangan yang paling dihormati dan paling berharga di dunia melalui inovasi komprehensif dan peningkatan berterusan.
  • Sebagai pemain industri penerbangan awam China, kami masih bertanggungjawab untuk mempromosikan pembangunan seluruh penerbangan nasional dengan usaha kami sendiri, menjadikan penerbangan China sebagai pemimpin di seluruh dunia.


2. Wawasan

  • Peneraju Syarikat Penerbangan Pilihan
  • Kami akan memperlihatkan keperibadian kami melalui ciri-ciri, dengan cita-cita untuk menjadi penganjur dan peneraju syarikat penerbangan unggulan di dunia.


3. Semangat

  • Berjuang: Berjuang untuk Bersaing
  • Bersemangat: Bersemangat untuk Memulakan Perniagaan
  • Berniaga: Berniaga untuk Pembangunan Lestari
  • Inovatif: Berinovasi untuk Membuat Ciri
  • Bertanggungjawab: Bertanggungjawab dalam Operasi Perusahaan


4. Sistem nilai

  • Kami menganjurkan untuk mempromosikan kemajuan berterusan Shenzhen Airlines melalui peningkatan berterusan. Kerana kita sangat percaya bahawa tidak ada yang terbaik, hanya lebih baik
  • Pasukan ini adalah jaminan untuk peningkatan berterusan kami, elemen asas Shenzhen Airlines, dan landasan untuk mengumpulkan kakitangan dan mempromosikan pembangunan berterusan Shenzhen Airlines.
  • Penghormatan terhadap pekerja, pelanggan, dan orang ramai adalah sumber kekuatan peningkatan berterusan Syarikat Penerbangan Shenzhen, sementara pembangunan Shenzhen Airlines yang harmoni memerlukan pengiktirafan, kepercayaan dan sokongan dari semua aspek.


III. Peraturan Operasi

1. Peraturan pasaran: Kualiti hari ini menentukan pasaran esok
2. Peraturan strategi: Jangan bersaing untuk peringkat, tetapi hanya buat ciri
3. Peraturan perkhidmatan: Rasa senang dan bertimbang rasa kapan saja dengan Shenzhen Airlines

4. Peraturan keselamatan: Keselamatan kekal bermula dari sifar



IV. Peraturan Pengurusan

1. Peraturan proses: predigest, progresif dan tepat
2. Peraturan organisasi: tidak terpadu, bekerjasama, praktikal dan cekap
3. Peraturan pasukan: koordinat, perkongsian, inklusif dan diperibadikan
4. Peraturan komunikasi: Komunikasi tanpa sempadan, tanpa had dan tanpa halangan
5. Peraturan bakat: Empat Kebajikan Bakat (Kecerdasan, Integriti, Kebajikan dan Keberanian)

  • Kepintaran: Ambil pandangan luas dan jangka panjang untuk inovasi berterusan
  • Integriti: Menepati janji dan bertanggungjawab
  • Kebajikan: Bersikap tegas dengan diri sendiri tetapi lembut dengan orang lain
  • Keberanian: Berani sehingga tidak pernah mengatakan mati


6. Peraturan prestasi: Nilai prestasi dan kemampuan menghargai

Jadikan pekerja Shenzhen Airlines dengan prestasi yang baik sebagai kebanggaan kami

  • Tunjukkan pekerja Shenzhen Airlines dengan kebolehan yang mendalam seperti gambar kami


7. Peraturan belajar: Inovasi dalam pembelajaran.

  • Pembelajaran adalah sumber inovasi, jadi kami percaya pada pembelajaran berterusan yang komprehensif. Belajar daripada pelanggan, rakan sebaya dan rakan sekerja ...


V. Imej


1. Imej Korporat:

  • Berkongsi dengan pekerja untuk membina syarikat yang disukai oleh pekerja
  • Pengalaman dengan pelanggan untuk membina syarikat yang dipuji oleh pelanggan
  • Kemajuan dengan masyarakat untuk membina syarikat yang dipercayai oleh masyarakat


2. Imej Pekerja:

  • Bertanggungjawab, bersemangat, berkebolehan dan bermaruah
  • Bertanggungjawab: Menepati janji dengan tindakan
  • Bersemangat: Lakukan tindakan dengan hati
  • Berkeupayaan: Melakukan tindakan secara profesional
  • Memartabatkan: Mengambil tindakan untuk kebaikan


3. Gaya Kami:

  • Pimpin dengan teladan, kuat dan tegas


4. Slogan:

  • Rasa senang dan bertimbang rasa pada bila-bila masa dengan Shenzhen Airlines


Destinasi sunting

Perjanjian Perkongsian Kod sunting

Penerbangan Shenzhen mempunyai perjanjian perkongsian kod dengan syarikat penerbangan berikut: [14]

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Shenzhen Airlines (ZH) sunting

 
Shenzhen Airlines Airbus A320.
 
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Shenzhen Airlines dengan siri Boeing 737

Armada sunting

Setakat Mac 2019, armada Penerbangan Shenzhen terdiri daripada pesawat berikut: [16][17]

Armada Shenzhen Airlines
Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang Nota
J Y+ Y Total
Airbus A319-100 8 8 120 128
Airbus A320-200 76 8 150 158
Airbus A320neo 16 11 8 150 158 Menggantikan Pesawat siri Airbus A320 dan Pesawat siri Boeing 737 yang lebih tua
Airbus A330-300 6 18 24 267 309
Boeing 737-800 76 8 160 168
Boeing 737-900 5 8 159 167
Boeing 737 MAX 8 5 25 8 154 162 Menggantikan Pesawat siri Airbus A320 dan Pesawat siri Boeing 737 yang lebih tua
Total 192 37

Rujukan sunting

  1. ^ 聯系方式. Shenzhen Airlines. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-04-12. Dicapai pada 30 December 2011. 公司地址:深圳寶安國際機場深圳航空有限責任公司(518128)
  2. ^ "Contact Us Diarkibkan 2017-07-31 di Wayback Machine." Shenzhen Airlines. Retrieved on 30 December 2011. "Company Address: Shenzhen Bao’an International Airport, Shenzhen Airlines (518128)"
  3. ^ "Shenzhen Airlines accepted as future Star Alliance member carrier". Star Alliance. 6 July 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 July 2011. Dicapai pada 6 July 2011. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ "Shenzhen Airlines is China's fourth biggest domestic airline". anna.aero. Dicapai pada 22 June 2011.
  5. ^ name=StarAlliance2015
  6. ^ https://www.routesonline.com/airlines/4431/shenzhen-airlines-/about/
  7. ^ "SHENZHEN AIRLINES SCHEDULES LATE-AUGUST 2023 BARCELONA LAUNCH". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 3 Julai 2023. Dicapai pada 3 Julai 2023. Star Alliance member Shenzhen Airlines from late-August 2023 is launching new European service from Shenzhen, as the airline opened reservation for Shenzhen – Barcelona nonstop service. Currently listed from 28AUG23 until 27OCT23, the airline’s A330-300 aircraft will operate this route twice weekly.
  8. ^ "SHENZHEN AIRLINES RESUMES MANILA SERVICE IN NW23". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 26 September 2023. Dicapai pada 29 September 2023. Shenzhen Airlines during Northern winter 2023/24 season plans to resume Shenzhen – Manila route, last served until October 2017. The Star Alliance member plans to operate this route 5 times weekly, effective 30OCT23 with Boeing 737-900.
  9. ^ "SHENZHEN AIRLINES ADDS SHENZHEN – SAPPORO SERVICE FROM MID-JAN 2024". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 5 Disember 2023. Dicapai pada 10 Disember 2023. Shenzhen Airlines in the first quarter of 2024 plans to resume service to Hokkaido, where the airline schedules Shenzhen – Sapporo New Chitose route. From 18JAN24, Boeing 737-800 aircraft operates this route 3 times weekly.
  10. ^ "World Airline Directory." Flight International. 4–10 April 2000. "Wuhan Airlines" p. 102. "Lintian Building. Lingxiao Garden, Shenzhen Airport, Shenzhen, Guangdong, 518218, China"
  11. ^ "World Airline Directory." Flight International. 26 March-1 April 2002. p. 78. "Lintian Building, Lingxiao Garden, Shenzhen Airport, Shenzhen, 518128, China"
  12. ^ http://p.global.shenzhenair.com/zhair/cms/static/pages/wcm/static-navigation/AboutUs/CompanyOveriew/CompanyProfile/CompanyProfile_en?language_id=102
  13. ^ http://p.global.shenzhenair.com/zhair/cms/static/pages/wcm/static-navigation/AboutUs/CompanyOveriew/CorporateCulture/CorporateCulture_en?language_id=102
  14. ^ http://centreforaviation.com/profiles/airlines/shenzhen-airlines-zh
  15. ^ "SHENZHEN AIRLINES / THAI RESUMES CODESHARE SERVICE FROM AUGUST 2023". www.aeroroutes.com (dalam bahasa Inggeris). aeroroutes.com. 24 Ogos 2023. Dicapai pada 31 Ogos 2023. Star Alliance members Shenzhen Airlines and Thai Airways International (THAI) earlier this month resumed reciprocal codeshare partnership, covering selected service between Mainland China and Thailand.
  16. ^ "Global Airline Guide 2017 (Part One)". Airliner World (October 2017): 11. |access-date= requires |url= (bantuan)
  17. ^ "Shenzhen Airlines Fleet Details and History". planespotters.net. Dicapai pada 9 October 2017. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Lihat Juga sunting

Pautan luar sunting