Sikhye (juga dieja shikhye atau shikeh; juga kadang-kadang disebut dansul atau gamju) adalah minuman manis berasaskan nasi dan malta dalam masakan tradisional Korea, biasanya dihidangkan sebagai makanan penutup atau manisan. Selain cecair, sikhye juga mengandungi butir bijian, dan dalam beberapa hidangan, mengandungi kacang pain.

Sikhye
Sikhye served in a bowl
Nama Korea
Hangul식혜
Hanja
Perumian Semakansikhye
McCune–Reischauersikhye

Persiapan sunting

Sikhye dibuat dengan menuangkan air ke malta. Nasi dimasukkan dalam air malta pada 150 darjah Fahrenheit hingga butir padi muncul di permukaan. Cecair tersebut kemudian dengan hati-hati dicurahkan, meninggalkan bahagian-bahagian lebih kasar, dan direbus dengan gula. Halia atau jujube sering ditambah untuk rasa tambahan. Minuman ini disajikan sejuk.

Di Korea Selatan dan di kedai runcit Korea, sikhye sudah sedia dijual dalam tin atau botol plastik. Salah satu pengeluar terbesar Korea Selatan sikhye adalah syarikat Vilac dari Busan. Dalam minuman tin kebanyakan, boleh didapati setiap satunya mempunyai sisa ras dimasak di bahagian bawah. Sikhye sering disajikan selepas makan di Restoran Korea.

 
Sebuah tin sikhye, dihasilkan oleh Korea Yakult

Terdapat beberapa variasi serantau sikhye. Ini termasuk Andong sikhye dan sikhye yeonyeop atau yeonyeopju, pelbagai sikhye dibuat di Gangwon (Korea Selatan). Andong sikhye berbeza kerana turut mengandungi lobak putih, lobak merah, dan cili merah. Selain itu, diperam selama beberapa hari. Penting untuk diketahui bahawa tekstur renyah muncul dari lobak meskipun proses penapaian masih berlaku lagi, kerana tekstur yang terlalu lembut akan menghasilkan produk yang tidak digemari. Di restoran, sikhye dinikmati sebagai minuman manisan, manakala Andong sikhye diambil sebagai alat bantu pencernaan.

Nama sunting

Sikhye juga disebut dengan nama dansul (단술) dan gamju (감주; ). Kedua penamaan tersebut bererti anggur manis. Namun, mereka juga boleh digunakan untuk merujuk kepada gamju.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting