Templat:Infobox cocktailTemplat:Infobox cocktail Sling Singapura adalah koktail sling berasaskan gin dari Singapura . Minuman ini mula dibangunkan ketika sebelum 1915 [1] oleh Ngiam Tong Boon, seorang pelayan bar Hainan yang bekerja di Long Bar di Hotel Raffles, Singapura. Ia merupakan adaptasi sesebuah minuman keras manis iaitu sling,[2] malah ia pernah awalnya dikenali sebagai gin sling[3]

Sejarah sunting

D. A. Embury dinyatakan didalam bukunya Fine Art of Mixing Drinks: "Daripada semua resipi yang diterbitkan untuk [minuman ini] saya tidak pernah melihat mana-mana dua yang sama." The Times menggambarkan "resipi asal" sebagai mencampurkan dua langkah gin dengan salah satu brendi ceri dan satu setiap jeruk, nanas, dan jus kapur. Alternatif "resipi asal" menggunakan gin, Cherry Heering, Bénédictine, dan jus nanas segar, terutamanya dari Sarawak (atau "cayenne licin") nanas, yang meningkatkan rasa dan mencipta topi berbuih. Resipi hotel telah dicipta berdasarkan kenangan bekas pelayan bar dan menulis nota yang mereka temui berkenaan resipi asal.

Gaya hadir sunting

Menjelang tahun 1980-an, di beberapa negara seperti Amerika, Sling Singapura sering kali lebih banyak daripada gin, botol manis dan masam, dan kordial manis tetapi menunjukkan sedikit kaitan dengan resipi yang digunakan di tempat lain di bawah nama yang sama. Pada masa itu kedua-duanya di Hotel Raffles, Hong Kong dan umumnya di UK, resipi itu tetap diseragamkan sebagai gin dan ceri brendi (dalam pelbagai nisbah antara 2: 1 dan 1: 2). Menjelang tahun 2000 satu mula melihat pengenalan benedictine dan penggunaan jus nanas yang lebih meluas. Di New Orleans, kadangkala campuran Hurricane digunakan tidak termasuk nanas.

Hari ini dan di peringkat antarabangsa, melainkan jika anda menentukan era minuman atau resipi peribadi anda, anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan apa-apa yang anda kenali.

Gin slings sunting

Gin sling, dibuktikan dari 1790, menggambarkan gin minuman Amerika Utara dimana telah ditambah perisa, dipermaniskan dan dihidangkan sejuk. [4] Sling Singapura telah didokumenkan seawal tahun 1930 sebagai resipi dalam Buku Coklat Savoy ; Bahan-bahan ¼ jus lemon, ¼ Gin kering, ½ Cherry Brendi: "Goncang dengan baik dan ketatkan ke dalam gelas saiz sederhana, dan isi dengan air soda. Tambah 1 ketulan ais ". [5]

Resipi ini berterusan selama beberapa dekad dan disebarkan semula pada tahun 1982 di The Sainsbury Book of Cocktails & Party Drink [6] di mana ia juga dikenali sebagai Sling Singapore dan merupakan resipi klasik pada masa itu. Terdapat perbezaan kecil di mana tahap kesegarannya adalah dua kali ganda digabungkan dengan lemon dan soda dari kutipan 1930 dan dihiasi dengan kepingan lemon dan ceri glasi. Tidak ada keraguan bahawa kedua-dua bentuk yang sangat serupa ini mewakili versi sebenar Sling Singapore.

Juga didokumentasikan dalam The Sainsbury Book of Cocktails & Party Drinks[7] bahawa Sling Straits yang mana lebih kuat juga menambah Benedictine, Angostura Bitters, dan Orange Bitters, tetapi hiasan kedua-duanya mempunyai hirisan lemon dan oren dan ia tidak mempunyai ceri glacé.

Apa yang kadang-kadang tersedia pada masa ini adalah transformasi Sling Straits dengan oren dan lemon digantikan dengan jus nanas sebagai kandungan dan hiasan. Walaupun sesetengah mungkin memanggil ini Sling Singapura, ia sememangnya tidak begitu dan mereka yang berkhidmat sebagai risiko Sling Singapura setelah ditolak.

Brewer merujuk kepada gin-sling sebagai "minuman yang umumnya terdiri daripada gin dan lemon" dan menyatakan bahawa ia telah dikaitkan dengan pelayan bar, John Collins dari London, "tetapi ia bermula dari sebelum waktunya dan dijumpai di Amerika Syarikat pada tahun 1800" [8] yang sama dengan John Collins dimana minuman tersebut daripada gin dan lemon.

Variasi sunting

The Sling Chinatown mengandungi gin, triple sec, Bénédictine liqueur, Angostura bitters, Cherry Heering, jus nanas, jambul nanas, dan ceri maraschino. [9]

Lihat juga sunting

  • Tom Collins
  • John Collins
  • Senarai koktail

Rujukan sunting

  1. ^ Campbell, Colin (12 December 1982). "Singapore Journal; Back to Somerset Maugham and Life's Seamy Side". The New York Times. Singapore.
  2. ^ OED sling, n.5
  3. ^ The Daily Telegraph, Peterborough: Sling shot AVA GARDNER'S knickers are still missing, 13 April 1991
  4. ^ OED, gin-sling, n.
  5. ^ OED Singapore sling n.
  6. ^ Turner, Joe (1982). The Sainsbury Book of Cocktails & Party Drinks. London: Cathay Books. m/s. 68. ISBN 0 86178 182 1.
  7. ^ Turner, Joe (1982). The Sainsbury Book of Cocktails & Party Drinks. London: Cathay Books. m/s. 69. ISBN 0 86178 182 1.
  8. ^ Brewer's Dictionary of Phrase and Fable 1969, pp. 463.
  9. ^ https://www.foodandwine.com/recipes/chinatown-sling-cocktails-2005

Bacaan lanjut sunting

  • "Buku Koktail dan Minuman Parti Sainsbury", Joe Turner, Cathay Books, 1982
  • "Genealogi dan Mitologi Sling Singapura," Ted "Dr. Cocktail" Haigh, dalam Mixologist: The Journal of the American Cocktail, 2007, ISBN 978-0-9760937-0-1
  • Andrew F. Smith: Oxford Companion untuk Makanan dan Minuman Amerika . Oxford University Press 2007, ISBN 978-0-19-530796-2 , ms.   567 ( [ online copy] di Buku Google )
  • Rob Chirico: Panduan Lapangan untuk Koktail: Bagaimana Mengenalpasti dan Menyediakan Hampir Setiap Minuman Campuran di Bar . Buku Quirk 2005, ISBN 978-1-59474-063-3 , ms.   257 ( [ online copy] di Buku Google )

Pautan luar sunting