Sistem taksonomi
tumbuhan
Sistem APG
Sistem APG II
Sistem Bentham & Hooker
Sistem Cronquist
Sistem Dahlgren
Sistem de Candolle
Sistem Engler
Sistem Reveal
Sistem Takhtajan
Sistem Thorne (1992)
Sistem Wettstein

Sistem APG II ialah sebuah sistem taksonomi tumbuhan yang diterbitkan oleh Kumpulan Filogeni Angiosperma (APG) dalam karya-karya berikut:

Kumpulan Filogeni Angiosperma (2003). Pengemaskinian untuk pengelasan Kumpulan Filogeni Angiosperma bagi susunan dan famili tumbuhan-tumbuhan berbunga: APG II. Botanical Journal of the Linnean Society 141: 399-436. (Boleh didapati dalam talian: Abstrak | Teks penuh (HTML) | Teks penuh (PDF))

Sistem APG II ialah waris untuk sistem APG. Setiap sistem ini merupakan sepersetujuan umum oleh sebilangan ahli botani sistematik yang bersatu di bawah APG dan bertugas dalam beberapa banyak institusi di seluruh dunia. Perkembangan selepas APGII boleh didapati di Gu tapak web APG .

Sistem APG II terbukti berpengaruh dan telah digunakan, baik secara seluruh mahupun sebahagiannya (kekadang dengan pengubahsuian) dalam sebilangan rujukan yang terkini.


Kumpulan utama sunting

Kumpulan-kumpulan utama untuk sistem ini (kesemuanya merupakan klad yang tidak mempunyai aras


Yang berikut memberikan butiran yang lebih terperinci (tetapi tidak termasuk sedozen genus yang tidak mempunyai golongan). Pada permulaan setiap senarai, tercatatnya sebilangan famili atau susunan yang tidak digolongkan dalam klad yang lain:

Nota: "+ ..." = famili alternatif yang tidak wajib.