Sistem pembiakan manusia

Sistem pembiakan manusia biasanya melibatkan persenyawaan dalaman oleh hubungan seksual. Dalam proses ini, lelaki memasukkan zakarnya ke dalam faraj wanita dan pemancutan air mani, yang mengandungi sperma. Sebilangan kecil sperma melalui serviks ke dalam rahim, dan kemudian ke dalam tiub Fallopio untuk persenyawaan ovum. Hanya satu sperma yang diperlukan untuk menyuburkan ovum. Apabila persenyawaan yang berjaya, ovum yang disenyawakan, atau zigot, bergerak keluar dari tabung Fallopio dan masuk ke rahim, di mana ia menaruh pada dinding rahim. Ini menandakan permulaan kehamilan, yang lebih dikenali sebagai kehamilan, yang berterusan selama sembilan bulan apabila janin berkembang. Apabila janin telah berkembang ke tahap tertentu, kehamilan diselesaikan dengan melahirkan anak, melibatkan buruh. Semasa buruh, otot-otot kontrak rahim dan serviks membentang selama beberapa jam, dan bayi itu keluar dari vagina. Bayi manusia hampir tidak berdaya dan memerlukan tahap penjagaan ibu bapa yang tinggi. Bayi bergantung kepada penjaga mereka untuk keselesaan, kebersihan, dan makanan. Makanan boleh disediakan melalui penyusuan susu ibu atau susu formula.[1]

Manusia Pembuahan. Sperma dan ovum bersatu melalui pembuahan.

Sistem pembiakan wanita mempunyai dua fungsi: untuk menghasilkan sel telur, dan melindungi dan menyuburkan janin sehingga kelahiran. Sistem pembiakan lelaki mempunyai satu fungsi: untuk menghasilkan dan menyimpan sperma. Manusia mempunyai tahap pembezaan seksual yang tinggi. Di samping perbezaan di hampir setiap organ pembiakan, terdapat banyak perbezaan dalam ciri khas seks sekunder.

Pembiakan sunting

=== Penghasilan gamet

Gamet dihasilkan dalam gonad melalui proses yang dikenali sebagai gametogenesis. Ini berlaku apabila beberapa jenis sel kuman menjalani meiosis untuk membahagi bilangan kromosom diploid biasa (n = 46) ke dalam sel haploid yang mengandungi hanya 23 kromosom.[2]

 
Anatomi testis

Pada lelaki, proses ini dikenali sebagai spermatogenesis, dan berlaku hanya selepas pubertas dalam tubulus seminiferous testis. Spermatozoa yang tidak matang atau sperma kemudiannya dihantar ke epididimis, di mana mereka mendapat ekor, yang membolehkan motilitas. Setiap sel germinal diploid asal atau spermatosit primer membentuk empat gamet fungsional yang setiap selamanya muda. Pengeluaran dan survival sperma memerlukan suhu di bawah suhu badan teras biasa. Kerana skrotum, di mana testis hadir, terletak di luar rongga badan, ia memberikan suhu kira-kira 3 ° C di bawah suhu badan normal.

Pada perempuan, gametogenesis dikenali sebagai oogenesis; ini berlaku dalam folikel ovari. Proses ini tidak menghasilkan ovum matang sehingga pubertas. Berbeza dengan laki-laki, setiap sel germinal diploid asal atau oosit utama hanya membentuk satu ovum matang, dan tiga badan kutub yang tidak mampu bersertifikat. Ia telah lama difahami bahawa pada wanita, tidak seperti lelaki, semua oosit utama yang pernah dijumpai pada wanita akan diwujudkan sebelum lahir, dan tahap akhir produksi ova tidak akan disambung semula hingga pubertas.[2] Walau bagaimanapun, penyelidikan saintifik baru-baru ini telah mencabar hipotesis itu.[3] Penyelidikan baru ini menunjukkan bahawa sekurang-kurangnya beberapa spesies mamalia, oosit terus diisi semula pada wanita selepas kelahiran.[4]

Penyakit sunting

Seperti semua sistem organ kompleks, sistem pembiakan manusia terjejas oleh banyak penyakit. Terdapat empat kategori utama penyakit reproduktif pada manusia. Mereka adalah:

  • ketidaknormalan genetik atau kongenital,
  • kanser,
  • jangkitan, yang sering dijangkiti penyakit kelamin,
  • masalah fungsian yang disebabkan oleh faktor alam sekitar, kerosakan fizikal, masalah psikologi, gangguan autoimun, atau punca lain. Masalah fungsian yang paling terkenal termasuk disfungsi seksual dan ketidaksuburan, yang kedua-dua istilah luas yang berkaitan dengan banyak gangguan dengan banyak punca.

Penyakit pembiakan spesifik selalunya adalah gejala-gejala penyakit dan gangguan lain, atau mempunyai banyak atau sebab-sebab yang tidak diketahui menjadikan mereka sukar diklasifikasikan. Contoh-contoh gangguan yang tidak dikelaskan ialah penyakit Peyronie pada lelaki dan endometriosis pada wanita. Banyak keadaan kongenital menyebabkan keabnormalan reproduktif, tetapi lebih dikenali dengan gejala lain. Ini termasuk: Sindrom Turner, sindrom Klinefelter, fibrosis Cystic, dan sindrom Bloom.[5]

Rujukan sunting

  1. ^ Sexual Reproduction in Humans. 2006. John W. Kimball. Kimball's Biology Pages, and online textbook.
  2. ^ a b Development of sex cells in Reproductive system, Body Guide. Adam.
  3. ^ Tilly JL, Niikura Y, Rueda BR (August 2008). "The Current Status of Evidence for and Against Postnatal Oogenesis in Mammals: A Case of Ovarian Optimism Versus Pessimism?". Biol. Reprod. 80 (1): 2–12. doi:10.1095/biolreprod.108.069088. PMC 2804806. PMID 18753611.
  4. ^ Johnson J, Canning J, Kaneko T, Pru JK, Tilly JL (March 2004). "Germline stem cells and follicular renewal in the postnatal mammalian ovary". Nature. 428 (6979): 145–50. doi:10.1038/nature02316. PMID 15014492.
  5. ^ Genetic Conditions > Reproductive system. 2007. Genetics Home Reference. U.S. National Library of Medicine.