Sisters of the Sun

"Sisters of the Sun" (bahasa Melayu: Kembar Matahari) ialah episod kelapan rancangan televisyen dokumentari sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia bersiaran pada 27 April 2014, di Fox, dan pada 28 April 2014, di National Geographic Channel.[1] Episod ini menerangkan fenomena kosmos kekerasan supernova, yang secara purata berlaku sekali setiap galaksi setiap abad atau satu bilion kali setahun dalam alam semesta yang dapat dilihat.[2] Episod ini memberi penghargaan kepada penerokaan dua ahli astronomi wanita, Cecilia Payne (suara oleh Kirsten Dunst) dan Annie Jump Cannon (suara oleh Marlee Matlin), dan rintangan dihadapi oleh saintis wanita, terutamanya mereka yang bekerja di awal abad ke-20.[3] Payne menemui komposisi kimia bintang dan mereka kebanyakannya terdiri daripada Hidrogen. Cannon mengembangkan katalog pertama untuk ciri-ciri spektrum bintang.[1] Judul episod merujuk kepada sumbangan saintifik para saintis wanita yang dipaparkan dalam episod serta bagaimana penemuan mereka membantu memajukan pengetahuan kita tentang komposisi bintang-bintang.

"Sisters of the Sun"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 8
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steven Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehJohn Duffy
Michael O'Halloran
Eric Lea
Kod produksi108
Tarikh keluaran asal27 April 2014
Durasi penyiaran44 minit
Tetamu undangan
Kronologi episod
← Sebelum
"The Clean Room"
Selepas →
"The Lost Worlds of Planet Earth"
Senarai episod Cosmos: A Spacetime Odyssey

Episod ini menerima 1.4/4 dalam penarafan/saham 18-49, dengan 3.66 juta penonton Amerika menonton di Fox.[4]

Ringkasan episod sunting

 
Komputer Harvard yang membantu mengelaskan jenis bintang

Episod ini memberikan gambaran mengenai komposisi bintang, dan nasib mereka dalam berbilion tahun. Tyson menerangkan bagaimana manusia awal akan mengenal pasti bintang melalui penggunaan buruj yang terikat dengan pelbagai mitos dan kepercayaan, seperti Pleiades. Tyson menggambarkan kerja-kerja Edward Charles Pickering untuk menangkap spektrum berbilang bintang serentak, dan kerja-kerja Komputer Harvard atau "Pickering's Harem", satu pasukan penyelidik wanita di bawah bimbingan Pickering, untuk mengkaji spektrum tersebut. Pasukan ini termasuk Annie Jump Cannon, yang membangunkan sistem pengelasan najam, dan Henrietta Swan Leavitt, yang menemui cara untuk mengukur jarak dari bintang ke bumi dengan spektrumnya, kemudian digunakan untuk mengenal pasti galaksi lain di alam semesta. Kemudian, pasukan ini termasuk Cecilia Payne, yang akan membangun persahabatan yang baik dengan Cannon; Tesis Payne berdasarkan karyanya dengan Cannon dapat menentukan komposisi dan suhu bintang, berkolaborasi dengan sistem klasifikasi Cannon.

Tyson kemudian menerangkan kitar hayat bintang-bintang, ditanggung dari awan antara najam. Beliau menerangkan bagaimana bintang-bintang seperti Matahari mengekalkan saiznya kerana daya graviti yang bertentangan yang menarik gas, dan pengembangan dari melepaskan gas dari reaksi fusi pada terasnya. Ketika Matahari berusia, ia akan tumbuh lebih panas dan lebih cerah ke titik di mana keseimbangan antara reaksi-reaksi ini akan gagal, menyebabkan Matahari terlebih dahulu berkembang menjadi gergasi merah, dan kemudian jatuh ke kerdil putih, keruntuhan dibatasi oleh kekuatan atom. Tyson menerangkan bagaimana bintang yang lebih besar boleh membentuk bentuk bahan yang lebih runtuh, mewujudkan nova dan supernova bergantung kepada saiz mereka dan membawa kepada pulsar. Bintang besar boleh runtuh ke dalam lubang hitam. Tyson kemudiannya menjelaskan bahawa bintang hanya boleh menjadi begitu besar, dengan menggunakan contoh Eta Carinae yang dianggap sebagai jisim solar yang tidak stabil yang boleh menjadi hypernova pada masa depan yang agak dekat. Tyson berakhir menggambarkan bagaimana semua perkara di Bumi adalah benda yang sama bintang-bintang yang terbuat dari, dan cahaya dan tenaga dari bintang-bintang ini adalah yang mendorong kehidupan di Bumi.

Penerbitan sunting

Marlee Matlin, Pemenang Anugerah Akademi bagi Pelakon Wanita Terbaik untuk persembahannya daam filem 1986 Children of a Lesser God, dan satu-satunya orang pekak yang memenangi Oscar Pelakon Wanita Terbaik, telah berkolaborasi dengan penerbit eksekutif Cosmos Seth MacFarlane sebelum Family Guy di mana beliau meminjamkan suara untuk watak Stella, pekerja sampingan pekak Peter Griffin di Pawtucket Brewery.[1] Di sini, Matlin meminjamkan suara Annie Jump Cannon, ahli astronomi pekak di Harvard, bersama dengan Edward C. Pickering, dikreditkan dengan penciptaan Skim Pengelasan Harvard, yang merupakan usaha percubaan serius yang pertama untuk menganjurkan dan mengelaskan bintang berdasarkan suhu mereka.

Sambutan sunting

Tayangan perdana episod di Fox membawa 1.4/4 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan penonton seramai 3.66 juta penonton Amerika. Ia menduduki tempat keempat dan terakhir di dalam slot masa di belakang The Good Wife, Resurrection dan Believe; dan ketiga belas di dalam tujuh belas malam.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Gannon, Megan (April 26, 2014). "Kirsten Dunst, Marlee Matlin Voice Famed Female Astronomers on 'Cosmos' Sunday". Space.com. Dicapai pada April 27, 2014.
  2. ^ The Daily Galaxy (April 25, 2014). "'Cosmos: A Spacetime Odyssey' (Sunday's Episode 8) --Preview & Background for "Sisters of the Sun"". The Daily Galaxy. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-27. Dicapai pada April 27, 2014.
  3. ^ Chambers, Becky (April 26, 2014). "Sunday's Episode Of Cosmos Will Feature Two Female Astronomers Everybody Should Learn About". The Mary Sue. Dicapai pada April 27, 2014.
  4. ^ a b Bibel, Sara (April 29, 2014). "Sunday Final Ratings: 'Once Upon A Time', 'Revenge' & 'The Simpsons' Adjusted Up; 'Believe', '60 Minutes', 'Dateline' & 'American Dream Builders' Adjusted Down". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-29. Dicapai pada May 11, 2014.

Pautan luar sunting