Skandinavia, dari segi geografi, merujuk kepada sebuah semenanjung yang terletak di utara Eropah, yang mengandungi negara-negara Norway dan Sweden. Dari segi budaya pula, konsep ini turut merangkumi negara Denmark memandangkan ketiga-tiganya mempunyai bahasa yang hampir serupa.[1] Kadangkala, negara Finland turut diterima di dalam konsep ini atas alasan perkongsian sejarah yang sama selain keakraban dari segi geografi dan politik.

Merah: Tiga negara Skandinavia mengikut takrifan paling ketat; Jingga: kemungkinan penggunan tambahan; Kuning: penggunaan maksimum yang menyamakan Skandinavia dengan negara-negara Nordik.

Konsep yang mengandungi Iceland, Kepulauan Faroe dan Greenland, selain Skandinavia pula merujuk kepada rantau atau negara Nordik.

Galeri sunting

Nota sunting

  1. ^ "Scandinavia". Microsoft Encarta Online Encyclopedia. Microsoft Corporation. 1997–2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-10-28. Dicapai pada 2007-01-30. Scandinavia (ancient Scandia), name applied collectively to three countries of northern Europe—Norway and Sweden (which together form the Scandinavian Peninsula), and Denmark.CS1 maint: date format (link)