Spageti (Itali: spaghetti, Itali: [spaˈɡetti]) adalah pasta yang panjang, nipis, silinder, pejal.[2] Seperti pasta lain, spaghetti diperbuat daripada gilingan gandum dan air. Spaghetti Itali diperbuat daripada semolina gandum durum, tetapi di tempat lain ia boleh dibuat dengan tepung jenis lain.[3]

Spaghetti
Spaghetti hung to dry
JenisPasta
Tempat asalItaly
Bahan utamaSemolina atau tepung, air
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Spaghetti (diperkaya, kering)
Nilai pemakanan per hidangan
Saiz hidangan 1/2 cawan (70 gram)
Tenaga 460 kJ (110 kcal)
Karbohidrat 22g
- Gula 0g
- Serabut diet 1g
Lemak 0.5g
- tepu 0g
- trans 0g
Protein 4g
Vitamin A setara 0 μg (0%)
Vitamin C 0 mg (0%)
Kalsium 0 mg (0%)
Besi 4 mg (31%)
Natrium 0 mg (0%)
Source: USDA [1]
Peratusan dianggarkan
menggunakan syor A.S. untuk orang dewasa.
Ralat ungkapan: Pengendali or tidak dijangka

Pada asalnya, spaghetti adalah sangat panjang, tetapi jenis lebih pendek semakin popular pada separuh akhir abad ke-20 dan kini spaghetti paling biasa didapati dalam 25–30 cm (10–12 in) panjang. Pelbagai menu hidangan pasta berdasarkannya.

Etimologi sunting

Perkataan spaghetti yang menyerap kepada kata bahasa Melayu "spageti" adalah bentuk kata jamak perkataan bahasa Itali spaghetto mengecilkan kata spago yang bermaksud "tali nipis" atau "benang pintalan".[2] Nama ini pertama kali diungkapkan dalam karya Li maccheroni di Napoli nukilan Antonio Viviani, seorang penyajak dari Napoli, pada tahun 1824.[4][5][6]

Sejarah sunting

Pasta di Barat mungkin hasil pengubahsuaian menjadi bentuk nipis yang panjang di Sicilia sekitar abad ke-12, seperti pada Kitab Rujar oleh Muhammad al-Idrisi yang mencatatkan beberapa tradisi mengenai kerajaan Sikiliah.[7] Pada abad ke-5, diketahui bahawa pasta boleh dimasak melalui pendidihan.[8] Populariti spaghetti tersebar di seluruh Itali selepas penubuhan kilang spaghetti pada abad ke-19, yang membolehkan pengeluaran spaghetti besar-besar untuk pasaran Itali.[9]

Di Amerika Syarikat, sekitar akhir abad ke-19, spaghetti ditawarkan di restoran sebagai Spaghetti Italienne (yang mungkin terdiri daripada mi al dente, dan sos tomato ringan berperisa dengan rempah dan sayur-sayuran yang mudah didapati seperti cengkih, daun bay dan bawang putih) dan hanya sehingga dekad kemudian barulah muncul penyediaan seperti sekarang dengan oregano atau selasih.[10][11][12]

Bahan sunting

Spaghetti diperbuat daripada kisaran bijian (tepung) dan air.[13]

Spaghetti gandum penuh dan multibijirin spaghetti juga boleh didapati kini.[3]

Pengeluaran sunting

Spaghetti segar sunting

 
spaghetti baru yang disediakan dengan menggunakan mesin pasta

Paling mudah, spaghetti boleh dibentuk dengan menggunakan tidak lebih daripada pin giling dan pisau. Sebuah mesin pasta rumah memudahkan gilingan, dan membuatkannya lebih seragam ketika memotong. Spaghetti segar biasanya dimasak dalam masa beberapa jam selepas diacu. Spaghetti 'segar' versi komersial dihasilkan di kilang..[14]

Spaghetti kering sunting

Sebahagian besar spaghetti kering dihasilkan di kilang-kilang menggunakan penyemperitan auger. Walaupun pada dasarnya mudah, proses ini memerlukan perhatian yang terperinci untuk memastikan bahawa pencampuran dan pengadunan bahan-bahan menghasilkan campuran homogen, tanpa gelembung udara. Acuan memerlukan air sejuk untuk tidak merosakkan pasta dengan suhu proses yang terlalu panas. Pengeringan spaghetti yang baru dibentuk perlu berhati-hati dikawal untuk mengelakkan setiap jalur daripada melekat bersama-sama, dan meninggalkan kelembapan yang mencukupi supaya ia tidak terlalu rapuh. Pembungkusan untuk perlindungan dan label telah berkembang daripada pembalut kertas kepada beg dan kotak plastik.[15]

Penyediaan sunting

Spaghetti segar dan kering dimasak di dalam air masin panas yang menggelegak di dalam periuk besar dan kemudian dikeringkan dalam penapis (Itali: scolapasta).

Di Itali, spaghetti biasanya dimasak al dente (Itali untuk ke gigi), dimasak sepenuhnya dan masih utuh, ia juga boleh dimasak dengan konsistensi yang lebih lembut.

Spaghettoni adalah lebih tebal yang mengambil lebih banyak masa untuk memasak. Spaghettini adalah satu bentuk spaghetti sangat nipis (ia boleh dipanggil spaghetti rambut bidadari) yang mengambil kurang masa untuk memasak.

perkakas digunakan dalam penyediaan spaghetti termasuk sudu dan penyepit spaghetti.

Spaghetti juga boleh dimasak dengan jayanya di dalam ketuhar gelombang mikro.[16]

Sajian sunting

Masakan Itali sunting

 
Spaghetti klasik alla carbonara

Lambang masakan Itali, spaghetti sering dihidangkan dengan sos tomato, yang mungkin mengandungi pelbagai herba, (terutamanya oregano dan selasih), minyak zaitun, daging, atau sayuran. Persediaan spaghetti lain termasuk Bolognese atau carbonara. Parut keju, seperti Pecorino Romano, Parmesan dan Grana Padano, sering ditaburkan di atas.

Masakan Antarabangsa sunting

Di sesetengah negara, spaghetti dijual dalam tin dengan sos.

Di Amerika Syarikat, kadang-kadang disaji dengan cili con carne.

Hidangan spaghetti sunting

  • Spaghetti aglio e olio - ("spaghetti dengan bawang putih dan minyak" dalam Itali), sebuah hidangan tradisional pasta Itali, yang datang dari Napoli. Ia adalah variasi hidangan asal, Spaghetti alle vongole.
  • Spaghetti alla puttanesca - ("spaghetti gaya pelacur" secara harfiahnya dalam bahasa Itali), yang masam, hidangan pasta Itali yang agak masin dicipta pada pertengahan abad ke-20. Bahan-bahannya ialah yang biasa masakan Selatan Itali: tomato, minyak zaitun, buah zaitun, kaper dan bawang putih [17]
  • Spaghetti alle vongole - bahasa Itali untuk "spaghetti dengan kima", ia sangat popular di seluruh Itali, terutamanya kawasan tengah, termasuk Rom dan jauh ke selatan di Campania (di mana ia merupakan sebahagian tradisional masakan Neapolitan).
  • Spaghetti dengan bebola daging - satu hidangan Itali Amerika yang biasanya terdiri daripada spaghetti , sos tomato dan bebola daging

Pasaran sunting

Menjelang 1955, penggunaan spaghetti tahunan di Itali meningkat dua kali ganda daripada 14 kilogram (30.9 lb) bagi setiap orang sebelum Perang Dunia II kepada 28 kilogram (61.7 lb).[18] Pada tahun itu, Itali menghasilkan 1,432,990 tan spaghetti, 74,000 daripadanya ialah dieksport, dan mempunyai kapasiti pengeluaran sebanyak 3 juta tan.[18]

Gizi sunting

Pasta menyediakan karbohidrat, bersama-sama dengan protein, besi, serat, kalium dan B vitamin.[19] Pasta yang disediakan dengan gandum penuh menyediakan serat pemakanan lebih [19] berbanding dengan yang disediakan tepung tanpa germa.

Rekod sunting

Rekod dunia untuk mangkuk spaghetti terbesar telah dicapai pada Mac 2009 dan diset semula Mac 2010 apabila restoran Buca di Bipo di Garden Grove, California, memenuhkan kolam renang dengan lebih daripada 13,780 paun (6,251 kg) pasta [20]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Spaghetti, Enriched, Dry" (PDF). United States Department of Agriculture. October 2012. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-07-04. Dicapai pada 16 December 2014.
  2. ^ a b Lihat:
    • spaghetti. Dictionary.com. Dictionary.com Unabridged (v 1.1). Random House, Inc. (accessed: June 03, 2008).
    • "spago¹". Vocabolario on line (dalam bahasa Itali). Istituto della Enciclopedia Italiana. 2023. Dicapai pada 16 Apr 2023. Filato di canapa o di altre fibre tessili, formato dalla riunione mediante ritorcitura di due o più filati semplici...
  3. ^ a b "How to Make Spaghetti". Better Homes and Gardens. Retrieved on 22nd December 2014.
  4. ^ "Storia degli spaghetti". Barilla (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 7 Oktober 2012.
  5. ^ "Storia dei maccheroni". maccheroni.it (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 7 Oktober 2012.
  6. ^ "Storia degli spaghetti". PastaRound (dalam bahasa Itali). Dicapai pada 7 October 2012.
  7. ^ Kummer, Corby (1 July 1986). "Pasta". The Atlantic.
  8. ^ "Pasta is Not Originally from Italy". www.todayifoundout.com. Retrieved on 22nd December 2014.
  9. ^ Whiteman, Kate; Boggiano, Angela; Wright, Jeni (2007). The Italian kitchen bible. Hermes House. m/s. 12–13. ISBN 978-1-84038-875-6.CS1 maint: ref=harv (link)
  10. ^ The Settlement Cook Book: Tested Recipes from the Settlement Cooking Classes, the Milwaukee Public School Kitchens, The School of Trades for Girls, and Experienced Housewives. Settlement Cook Book Company. 1921.CS1 maint: ref=harv (link)
  11. ^ Mazdaznan encyclopedia of dietetics and home cook book: cooked and uncooked foods, what to eat and how to eat it ... Mazdaznan associates of God. 1909.CS1 maint: ref=harv (link)
  12. ^ Levenstein, Harvey (2002). Counihan, Carole M. (penyunting). Food in the USA: A Reader. Routledge. m/s. 77–89. ISBN 0-415-93232-7.
  13. ^ Gisslen, Wayne; Griffin, Mary Ellen; Le Cordon Bleu (2006). Professional Cooking for Canadian Chefs. John Wiley & Sons. m/s. 635. ISBN 0471663778.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  14. ^ gregr (16 October 2008). "Homemade Spaghetti". Instructables.com. Dicapai pada 19 December 2014.
  15. ^ "Pasta Manufacturing" (PDF). Epa.gov. August 1995. Dicapai pada 19 December 2014.
  16. ^ Brenan, Philip. "How to cook spaghetti in a microwave oven". www.reddit.com. Reddit. Dicapai pada April 2015. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  17. ^ Zanini De Vita & Fant 2013, m/s. 68.
  18. ^ a b Salerno, George (13 December 1956). "Spaghetti consumption up as national dish in Italy". Wilmington Morning Star. 90 (52). Wilmington, North Carolina. United Press.
  19. ^ a b Ridgwell, Jenny (1996). Examining Food and Nutrition. Heinemann. m/s. 94. ISBN 0435420585.
  20. ^ KTLA News (March 12, 2010). "Restaurant Sets World Record with Pool of Spaghetti to be used as animal feed". KTLA.

Bibliografi sunting

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting