Spektrometer (spektrofotometer, spektrograf atau spektroskop) adalah alat yang digunakan untuk mengukur ciri cahaya pada bahagian tertentu spektrum elektromagnet, lazimnya digunakan dalam analisis spektroskopik untuk mengenal pasti bahan.

Spektroskop sunting

 
Spektroskop

Spektroskop adalah alat yang digunakan dalam kimia dan fizik untuk pemerhatian dan analisis sinaran elektromagnet yang dipancarkan oleh sumber. Prisma boleh melakukan ini, jika ia menggunakan kekisi prisma optik atau, jika menggunakan parutan belauan.

Spektroskop yang merupakan alatan yang terdiri daripada kolimator itu, teleskop, Ck, platform dan 2 / 9. Kolimator ini tetap untuk tiub logam di dalam yang diatur dalam bentuk kanta menumpu sesuai. Ia boleh laras dan disengetkan melalui skru, dan berakhir di satu pihak dengan satu celah lebar laras. Bahagian hujung lain menghadapi plat mana parutan atau prisma. Plat ini boleh laras untuk sendeng dan ketinggian melalui dua skru melanjutkan atau memendekkan batang yang berpendapat ia naik, dan bebas untuk berputar. Di bawah tiang bertahan piring adalah jangka sudut dengan 2 / 9. Teleskop ini sama dengan kolimator tetapi bebas untuk berputar dan disediakan dengan mata untuk mencari rasuk yang terpesong. Teleskop boleh tetap dengan skru untuk menjadikannya lebih stabil kepada pergerakan tidak sengaja, dan boleh disesuaikan dengan akhir tombol satu peraturan.

Mata membezakan jarak gelombang cahaya melalui kepelbagaian perasaan yang dipanggil warna. Jika tiba di retina, ditambah bersama-sama, jarak gelombang yang berbeza radiasi, mekanisme psiko-fizikal penglihatan tidak membezakan komponen radiasi individu: sensasi ialah warna yang terhasil, seperti juga dengan pelbagai jenis haiwan dan warna yang kita lihat di sekeliling kita. Pemisahan pelbagai komponen dalam gelombang cahaya yang berbeza berlaku dalam alam semula jadi dalam pelbagai keadaan, seperti permukaan berwarna-warni dan pelangi. Ini pemisahan buatan teknikal dipanggil serakan, dicapai dengan fizikal separuh tenggelam-yang kebanyakannya sebuah prisma kaca atau parutan.

Imej monokrom dengan penggunaan mudah prisma atau parutan secara amnya tidak baik diasingkan daripada satu sama lain dan sebahagiannya berada di atas. Untuk dapat gelombang berasingan sangat dekat dengan satu sama lain perlu ditukar kepada bahawa perkiraan yang sewajarnya dibuat dengan cara yang dipanggil spektroskop, jika ia hanya untuk melihat spektrum dengan mata, atau jika anda perlukan spektograf untuk gambar spektrum. Dalam instrumen, yang penting untuk mencapai keupayaan pengasingan yang tinggi, iaitu, sebagaimana yang mereka katakan dalam bahasa teknikal, satu kuasa yang tinggi menyelesaikan, adalah kehadiran celah pintu masuk yang sempit yang diasingkan cahaya sempit cahaya untuk diperiksa: yang garis spektrum tidak begitu banyak imej monokrom dari celah tersebut.

Hati spektroskop dan spektograf adalah tenggelam, yang merupakan satu prisma yang boleh kekisi. Setiap satu daripada alternatif mempunyai kelebihan dan kekurangan yang perlu dinilai mengikut permohonan itu kepada mana instrumen tersebut dimaksudkan. Ia juga harus menjadi kanta yang mengumpul cahaya dari celah dan dengan cahaya ini tenggelam dan kemudian lensa yang mengumpul cahaya yang bertaburan dan imej monokrom ditubuhkan pada satah plat fotografi. Dalam astronomi, spektograf yang digunakan untuk teleskop supaya celah itu bertepatan dengan kanta input. Hasilnya ialah spektrum bintang itu yang imej terbentuk di dalam api.