Star Movies ialah saluran filem milik Asia yang dioperasi oleh STAR TV. Ini merupakan satu kumpulan dengan Star World, ANTV, Star Sports, ESPN, Channel V, dan National Geographic Channel. Star Movies menerbitkan judul-judul filem/ wayang gambar yang diedarkan oleh syarikat-syarikat karya filem utama dunia seperti Disney, 20th Century Fox, Sony Pictures, Miramax Films, MGM, Universal Pictures, Canal Plus dan beberapa syarikat terbitan utama yang lain. Kini, Star Movies telah dinaik taraf ke Fox Movies Premium dan Fox Movies Premium HD pada 1 Januari 2012.

Star Movies
Kawasan siaranBangladesh, China, Hong Kong, Indonesia, India, Nepal, Pakistan, Philippines, Middle East, Malaysia, Mongolia, Singapore, Papua New Guinea, Taiwan, Thailand, Sri Lanka, Maldives, Myanmar and Vietnam.
Ibu pejabatHong Kong
Pengaturcaraan
Format gambar480i (SDTV)
720p (HDTV)
Pemilikan
PemilikSTAR TV
Saluran kembarSTAR Gold, STAR Chinese Movies
Sejarah
Dilancarkan1 Mei 1994; 29 tahun yang lalu (1994-05-01) (split from Star Plus)
1 Oktober 2023; 5 bulan yang lalu (2023-10-01) (Balkans)
MenggantikanBBC World (1991-1992)
Ditutup1 Oktober 2021; 2 tahun yang lalu (2021-10-01) (Mainland China)
31 Disember 2023; 2 bulan yang lalu (2023-12-31) (Taiwan)
Digantikan olehFox Movies Premium

Saluran ini disediakan di Bangladesh, China, Hong Kong, Indonesia, India, Nepal, Pakistan, Philippines, Timur Tengah, Malaysia, Mongolia, Singapore, Papua New Guinea, Taiwan, Thailand, Sri Lanka, Maldives, Myanmar dan Vietnam.

Sejarah sunting

Ia memulakan siarannya pada 1 Januari 1990. Pada waktu itu ia menyewa filem bahasa Inggeris dan Cina bagi melayani kehendak penonton wayang filem di Asia.

Pada tarikh 1 Ogos 1993, ia melancarkan saluran berasingan untuk penonton di kawasan Teluk Parsi dan India, diikuti oleh Star Movies International yang dilancarkan pada tarikh 31 Mac 1996 penonton di Asia Tenggara dan penonton di negara-negara Asia timur. Star Movies saat ini memiliki lima saluran, STAR Movies International (di Asia Tenggara dan China), STAR Movies Taiwan, STAR Movies India, STAR Movies Timur Tengah dan STAR Movies Filipina. Pelancaran rasmi STAR Movies Filipina adalah pada 1 Januari 2010, penonton pemula mulanya menonton STAR Movies International. STAR Movies HD Asia dilancarkan pada tarikh 1 Mei 2010, dan STAR Movies On Demand pada tarikh 16 September 2010.

Trivia sunting

Saluran beroperasi sunting

  1. Star Movies International
  2. Star Movies India
  3. Star Movies Middle East
  4. Star Movies Taiwan
  5. Star Movies Philippines
  6. Star Movies On Demand
  7. Star Movies HD

Star Movies International sunting

STAR Movies International disebarkan di Asia Tenggara dan China. Ini adalah versi iklan terbatas dari saluran filem tersebut dan, tidak seperti versi lain STAR Movies, versi ini juga menghabiskan masa sekurang-kurangnya mempromosikan filem sendiri yang akan datang. channel tidak filem hawa diklasifikasikan sebagai tidak sesuai untuk orang yang berusia di bawah lapan belas tahun.

STAR Movies International versi pertama saluran tersebut dan kemudian kembali dilancarkan pada pelbagai versi yang disesuaikan untuk pasaran Timur Asia Selatan. Seperti bayaran langganan yang cukup tinggi di Sri Lanka, Star TV merasa layak untuk menggantikan iklan rasmi disokong pakan India dengan versi tidak komersil Asia Tenggara. STAR Movies International telah memounyai beberapa acara yang dihasilkan secara tempatan, seperti Access VIP.

Star Movies India sunting

STAR Movies India dihantar di India, Bhutan dan Bangladesh. Saluran ini mempunyai peringkat lebih tinggi di India dari HBO Asia Selatan, satu-satunya kawasan di mana STAR Movies menikmati memimpin di peringkat paparan. Saluran ini terdapat pada semua platform DTH di India dan sebagai sebahagian dari karangan Star India. Berbeza dengan STAR Movies International jumlah perdana filem baru relatif rendah.

Star Movies Middle East sunting

STAR Movies memiliki saluran filem subtitling berbahasa Arab untuk penonton di Timur Tengah. Kerana Timur Tengah adalah daerah yang sangat peka budaya, banyak sensor dikenakan pada filem. Sebahagian besar filem ditayangkan di saluran tersebut sudah tua kerana saluran tidak memiliki izin untuk hawa pengeluaran baru ke wilayah tersebut. Seperti Pakistan juga merupakan negara yang peka budaya, Star TV telah menggantikan pakan India dengan versi Timur Tengah sana.

Star Movies Taiwan sunting

STAR Movies yang disokong dengan iklan ini disasarkan khusus untuk Taiwan. Ini adalah versi yang paling tempatan STAR Movies, kerana overs suara paling-dalam promosi untuk filem yang akan datang di China. Saluran ini juga dilengkapi dengan sub judul China.

Star Movies Philippines sunting

STAR Movies International mulai siaran ke Filipina pada 30 November 2009 dengan iklan semasa dan selepas filem ciri-ciri. Saluran ini simulcast dengan Asia Tenggara dan pakan China sebelum sampai 31 Disember 2009, sebuah saluran eksklusif Filipina dilancarkan tarikh 1 Januari 2010.[1]

Star Movies On Demand sunting

STAR Movies On Demand menawarkan peminat filem pilihan untuk menonton filem kegemaran mereka Hollywood pada bila-bila masa mereka mahu. Akan ada 30 filem untuk Facebook untuk melihat pada satu masa dalam perkhidmatan ini (1), dengan judul baru yang tersedia setiap bulan. Saluran ini kini boleh didapati di Singapura sahaja.

Star Movies HD sunting

Sebuah versi definisi tinggi dari saluran ini dilancarkan pada tarikh 1 Mei 2010. Saluran ini kini boleh didapati di ASIASAT 5. Sekarang berkongsi jadual yang sama melalui teratur STAR Movies International tetapi berbeza dalam iklan termasuk logo mereka dengan tanda HD di sisi kanan atas paparan.[2] Ia disediakan di Filipina, Maldives, Singapura dan Malaysia sahaja.

sunting

Nota sunting

  1. ^ STAR Movies Philippines in Lyngsat retrieved via www.lyngsat.com 11-24-2009
  2. ^ STAR Movies HD Asia in AsiaSat 5 retrieved via www.lyngsat.com 05-26-2010

Pautan luar sunting