Steven Universe ialah sebuah siri televisyen animasi Amerika yang dicipta oleh Rebecca Sugar untuk Cartoon Network. Siri ini siri animasi pertama Cartoon Network yang dicipta sepenuhnya oleh seorang wanita. Ia ialah siri menjadi dewasa seorang budak lelaki muda, Steven Universe (disuarakan oleh Zach Callison), yang tinggal dengan Permata Kristal—makhluk asing magis yang seperti manusia bernama Garnet (Estelle), Amethyst (Michaela Dietz), dan Mutiara (Deedee Magno Hall)—di bandar fiksyen Beach City. Steven, yang merupakan separuh Permata, berkembara dengan kawan-kawannya dan membantu Permata melindungi dunia daripada jenis mereka. Episod rintisnya kali pertama ditunjukkan pada 21 Mei 2013, dan siri ini di tayangan perdana pada 4 November 2013. Siri kelima dan terakhirnya tamat pada Januari 2019. Filem TV Steven Universe: The Movie ditayangkan pada 2 September 2019, dan epilog siri terhad, Steven Universe Future, di tayangan perdana pada 7 Disember 2019 dan berakhir pada 27 Mac 2020.

Steven Universe
Genre
PenciptaRebecca Sugar
Pelakon suara
Penggubah lagu tema
Lagu pembukaan"We Are the Crystal Gems" (Kami Permata Kristal), dipersembahkan oleh Zach Callison, Estelle, Michaela Dietz, dan Deedee Magno Hall
Lagu penutup"Love Like You" (Sayang Seperti Kamu), dipersembahkan oleh Rebecca Sugar
PenggubahAivi & Surasshu
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim5
Bilangan episod160 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Rebecca Sugar
  • Ian Jones-Quartey (penerbit eksekutif bersama, musim 2–3)
  • Kat Morris (penerbit eksekutif bersama, musim 5)
Penerbit
Tempoh siaran11 minit
Syarikat penerbitan
Cartoon Network Studios[3]
Syarikat pengedaran
Warner Bros. Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalCartoon Network
Format gambar1080i (16:9 HDTV)
Format audioDolby Surround
Kronologi
Diikuti oleh
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan Cartoon Network Studios[3]

Tema siri ini termasuk cinta, keluarga, dan kepentingan hubungan satu sama lain yang sihat. Sugar mengasaskan watak utama pada adiknya Steven, yang merupakan pelukis bagi siri ini. Beliau menghasilkan Steven Universe sambil beliau juga penulis dan pelukis papan cerita di Adventure Time, yang beliau tinggalkan apabila Cartoon Network menempah sirinya untuk penerbitan penuh. Siri ini pacuan papan cerita; apabila episod diterbitkan, pelukis papan cerita bertanggungjawab menulis dialog dan mencipta aksi. Buku, komik dan permainan video berdasarkan siri ini telah dikeluarkan.

Siri ini menghasilkan kumpulan peminat yang luas dan disanjung secara kritis oleh reka bentuknya, muzik, lakon suara, perwatakan, menonjol tema LGBTQ dan pembinaan dunia fantasi sains. Siri ini memenangi Anugerah Media GLAAD pertamanya bagi Rancangan Kanak-Kanak & Keluarga Cemerlang pada 2019, menjadi siri animasi pertama untuk memenangi anugerah ini. Ia juga menerima Anugerah Peabody pertamanya bagi Pengaturcaraan Kanak-Kanak & Belia pada 2019. Ia telah dicalonkan lima Anugerah Emmy dan lima Anugerah Annie.

Rujukan sunting

Bibliografi sunting

  • McDonnell, Chris (2017). Steven Universe: Art & Origins (dalam bahasa Inggeris). Abrams Books. ISBN 978-1419724435.CS1 maint: ref=harv (link)

Nota kaki sunting

  1. ^ a b "Amazon: Steven Universe Season 1: Amazon Digital Services LLC". Amazon. Diarkibkan daripada yang asal pada January 23, 2016. Dicapai pada May 10, 2016.
  2. ^ "Steven Universe TV Review". Common Sense Media. Diarkibkan daripada yang asal pada June 3, 2016. Dicapai pada May 10, 2016.
  3. ^ McLean, Thomas J. (September 11, 2012). "Cartoon Network Greenlights Steven Universe, Uncle Grandpa Series". Animation Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2014.

Pautan luar sunting

Templat:Steven Universe Templat:Cartoon Network original programming