Sualo, martin dan sayap-gergaji, atau Hirundinidae, merujuk pada keluarga burung passerine yang boleh ditemui di seluruh benua di dunia, termasuk kadang kala di Antartika. Ia mencari makan semasa terbang serta memiliki ciri-ciri yang ketara. Terdapat sekitar 90 spesies Hirundinidae,[1] yang dibahagikan kepada 19 genera, dengan kepelbagaian tertinggi ditemui di Afrika, yang ia dipercayai mengalami evolusi dengan membuat sarang di dalam lubang pokok.[2] Ia juga boleh ditemui di beberapa pulau-pulau di lautan. Sejumlah spesies Eropah dan Amerika Utara merupakan spesies migrasi jarak jauh; berlawanan dengan spesies sualo di Afrika Barat dan Selatan yang merupakan bukan spesies migrasi.

Sualo
Sualo Sayap Pied Hirundo leucosoma
Pengelasan saintifik s
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Passeriformes
Suborder: Passeri
Keluarga: Hirundinidae
Rafinesque, 1815
Genera

19, lihat teks

Keluarga ini terdiri dari dua subfamili: Pseudochelidoninae (martin sungai dalam genus Pseudochelidon) dan Hirundininae (semua sualo, martin dan sayap-gergaji yang lain). Di Dunia Lama, nama martin lebih cenderung untuk digunakan pada spesies ekor-kotak, dan nama sualo untuk spesies ekor bercabang; bagaimanapun, tiada perbezaan saintifik antara dua kumpulan ini.[3] Di Dunia Baru, "martin" telah dikhaskan untuk anggota dalam genus Progne. (Dua sistem ini dipertanggungjawabkan untuk martin pasir yang dikenali sebagai "sualo tebing" di Dunia Baru.)

Taksonomi sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Swallow". Unknown parameter |encyclopedia= ignored (bantuan)
  2. ^ Angela Turner; Chris Rose (2010). A Handbook to the Swallows and Martins of the World. A&C Black. m/s. 12. ISBN 9781408131725.
  3. ^ Turner, Angela; Rose, Chris (1989). Swallows and martins: an identification guide and handbook. Houghton-Mifflin. ISBN 978-0-395-51174-9.

Pautan luar sunting

Templat:Hirundinidae