Sue Sylvester ialah watak rekaan dari drama komedi musikal Fox, Glee. Dilakonkan oleh Jane Lynch, dan telah muncul di Glee sejak episod pertamanya Pilot.[1][2][3]

Sue Sylvester
Watak Glee
Kemunculan pertama "Pilot"
Dicipta oleh Ryan Murphy
Brad Falchuk
Ian Brennan
Dilakonkan oleh Jane Lynch
Informasi
PekerjaanPelatih pasukan sorak
Pengetua sekolah (episod 7-8 musim 2)
KeluargaDoris Sylvester (ibu)
Bapa tidak bernama (meninggal)
Jean Sylvester (adik perempuan)
AgamaTiada

Sue dibangunkan oleh pencipta Glee: Ryan Murphy, Brad Falchuk, dan Ian Brennan. Di Glee, Sue merupakan pelatih pasukan sorak yang ganas dan tanpa belas kasihan di William McKinley High School. Akibat kewangan untuk kelab pasukan sorak bersaing dengan kewangan untuk kelab glee, dia berusaha untuk menghancurkan kelab glee. Meskipun demikian, Sue tidaklah selalu jahat. Dalam undian untuk pemilihan pemenang di Regionals, Sue memilih New Directions sebagai pemenang (meskipun anggota kelab glee tidak tahu). Begitu juga ketika Sue meraikan Krismas bersama Will dan anggota kelab glee yang lain.

Rujukan sunting

  1. ^ Stack, Tim (May 21, 2010). "'Glee': The show heard round the world". Entertainment Weekly. Time Inc. Dicapai pada September 4, 2011.
  2. ^ The Futon Critic Staff (October 30, 2008). "Development Update: Thursday, October 30". thefutoncritic.com. Dicapai pada September 5, 2011.
  3. ^ Itzkoff, David (May 18, 2009). "Jane Lynch Brings Her Inner Mean Girl to 'Glee'". The New York Times. The New York Times Company. Dicapai pada May 31, 2009.

Pautan luar sunting