Sula nebouxii adalah seekor burung laut yang berasal dari kawasan subtropika dan tropika timur Lautan Pasifik. Ia adalah salah satu daripada enam spesies genus Sula. Burung ini mudah dikenali kerana kaki biru terang yang tersendiri dan ditentukan secara jantina khususnya dalam kalangan burung jantan.

Sula nebouxii
Pengelasan saintifik e
Templat taksonomi hilang (baiki): Sula (genus)
Spesies:
Nama binomial
Sula nebouxii
Taburan berwarna merah

Taburan dan habitat sunting

Burung ini boleh ditemui di pantai-pantai pesisiran timur Lautan Pasifik dari California di bahagian utara ke Kepulauan Galápagos ke Peru.[2] Ia hidup khususnya di laut, di mana ia hanya akan turun ke darat membiakkan dan membesarkan anak sepanjang pantai berbatu Pasifik timur.[3]

Gambaran sunting

Burung betina diperhatikan agak lebih besar daripada burung jantan dengan ukuran menjangkau hingga 90 cm (35 in) panjang dan lebar sayap hingga 1.5 m (5 ka).[4]

Sayapnya panjang, runcing, dan berwarna perang. Leher dan kepala haiwan dua-dua jantina berwarna perang muda dengan garis putih, sementara perut dan bahagian bawah berbulu putih.[5] Matanya diletakkan di kedua sisi patuh menghadap arah arah depan, memungkinkan penglihatan meneropong yang sangat baik.

Tabiat sunting

Pemakanan sunting

Haiwan ini sering memburu kawanan ikan kecil seperti sardin, ikan bilis, ikan tenggiri dan ikan terbang. Namun ada juga sumber lain yang dipelbagaikan seperti sotong atau sisa bangkai haiwan lain.

Pembiakan sunting

Rujukan sunting

  1. ^ BirdLife International (2012). "Sula nebouxii". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2012. Dicapai pada 26 November 2013.CS1 maint: ref=harv (link)
  2. ^ Zavalaga, Carlos B.; Benvenuti, Silvano; Dall'Antonia, Luigi; Emslie, Steven D. (2007). "Diving behavior of Blue-footed Boobies Sula nebouxii in northern Peru in relation to sex, body size and prey type". Marine Ecology Progress Series. 336: 291–303. doi:10.3354/meps336291. 
  3. ^ Díaz, Hernández; José Alfredo; Erika Nathalia Salazar Gómez. "Blue-footed Booby (Sula nebouxii)". Neotropical Birds Online. Dicapai pada 9 December 2012.
  4. ^ "Blue-footed Booby Day". Galapagos Conservation Trust. 2010. Dicapai pada 26 November 2012.
  5. ^ "Blue-footed Booby - Sula nebouxii". NatureWorks. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 March 2013. Dicapai pada 26 November 2012.