Supercell adalah syarikat permainan mudah alih popular yang berpusat di Helsinki, Finland.[1] Didirikan pada 16 Mei 2010, permainan penampilan syarikat itu adalah permainan penyemak imbas Gunshine.net, dan setelah dilancarkan pada tahun 2011, Supercell mula mengembangkan permainannya untuk permainan mudah alih. Sejak itu, syarikat tersebut telah melancarkan lima permainan mudah alih sepenuhnya: Hay Day, Clash of Clans, Boom Beach, Clash Royale, dan Brawl Stars yang merupakan permainan freemium dan telah berjaya dibangunkan oleh syarikat tersebut.[2] Syarikat Supercell telah mencecah pendapatan sebanyak $2.4 juta sehari pada tahun 2013.

Supercell
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPermainan mudah alih
Ditubuhkan14 Mei 2010; 13 tahun yang lalu (2010-05-14)
Ibu pejabatHelsinki, Finland
Tokoh pentingIlkka Paananen (CEO)
KeluaranLihat § Permainan
Hasil €1.6 bilion (2018)
Pendapatan kendalian €635 juta (2018)
PemilikTencent Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan315 (2018)
Syarikat indukTencent Holdings (81.4%; 2016–Kini)
Tapak webhttps://supercell.com
IMDB: co0619013 Facebook: supercell Twitter: supercell Instagram: supercell Youtube: UCXO2ZE-H4ZVjJDjTuQzv-Bw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Setelah pertumbuhannya yang pesat, Supercell telah membuka pejabat tambahan di Tokyo, Shanghai, San Francisco, dan Seoul.[2]

Syarikat sunting

Model perniagaan sunting

Supercell memfokuskan pada pengembangan permainan bebas bermain yang menghasilkan keuntungan melalui pembayaran mikro dalam permainan. Objektif syarikat adalah untuk memberi tumpuan kepada permainan yang berjaya yang tetap popular selama bertahun-tahun. Tumpuan bukan pada pendapatan, tetapi pada prinsip "merancang sesuatu yang hebat, sesuatu yang disukai pengguna." Pengembangan permainan memfokuskan sekitar "sel" lima hingga tujuh orang yang bermula dengan penjanaan idea dan tinjauan awal oleh CEO Paananen. Pasukan ini kemudian mengembangkan idea itu menjadi permainan, yang mana pegawai syarikat lain boleh bermain-uji, diikuti dengan ujian bermain di iTunes App store Kanada; jika penerimaan Kanada baik, langkah seterusnya adalah pelancaran global (melalui iTunes). Supercell telah menghentikan sebanyak 14 projek permainan yang dianggap tidak cukup menjanjikan dan kegagalan yang dialami oleh pekerja. Salah satu permainan yang dibatalkan dengan baik adalah Battle Buddies, yang juga dinilai baik di pasar ujian, tetapi jumlah pemainnya masih terlalu kecil. Keputusan akhir untuk membatalkan projek dilakukan sendiri oleh pasukan pembangunan.

Kerja amal sunting

Pekerja Supercell menyumbangkan 3.4 juta euro untuk projek Hospital Kanak-kanak Baru Finland. Supercell juga telah memberikan kepada badan amal Amerika Watsi.

Pengasas Supercell Mikko Kodisoja dan Ilkka Paananen mencipta yayasan amal ME. Pada bulan November 2015 Yayasan ME menyumbangkan 2.5 juta euro kepada jabatan pemuda Helsinki untuk sokongan pendatang muda. Supercell juga menganjurkan kempen mengumpul dana dengan mengumpul komputer lama dan tablet daripada syarikat-syarikat permainan untuk menderma kepada keluarga miskin dengan kanak-kanak melalui Tukikummit Yayasan Finland, sebuah pertubuhan bukan keuntungan berdaftar. Supercell juga merupakan pelabur individu terbesar dalam kempen crowdfunding untuk Muzium Permainan Finland pada tahun 2015.

Sejarah sunting

Latar belakang dan asas sunting

Sebelum menubuhkan syarikat Supercell, dua pengasasnya, Mikko Kodisoja dan Ilkka Paananen, bekerja di Sumea, sebuah syarikat permainan mudah alih. Kodisoja mengasaskan Sumea pada tahun 1999, dan Paananen diambil sebagai CEO syarikat pada tahun 2000. Pada tahun 2003 Sumea memperoleh keuntungan sebanyak 1.2 juta euro. Pada tahun berikutnya, American Digital Chocolate membeli Sumea dan menjadikan syarikat itu sebagai ibu pejabat Finland dan Paananen sebagai pengurus Eropah. Kodisoja, pengarah kreatif syarikat itu meninggalkan syarikat itu pada tahun 2010, diikuti oleh Paananen.

Paananen berpindah ke syarikat modal teroka Lifeline Ventures, tetapi ingin mewujudkan sebuah syarikat permainan di mana para eksekutif tidak akan mengganggu kerja pemaju permainan. Paananen, Kodisoja, Petri Styrman, Lassi Leppinen, Visa Forstén, dan Niko Derome bersama-sama saling mengenali melalui hubungan kerja iaitu mengasaskan Supercell pada tahun 2010. Syarikat ini memulakan perniagaannya di daerah Niittykumpu, Espoo.

Kodisoja dan Paananen melabur 250,000 euro di syarikat itu. Tekes, agensi pendanaan Finland untuk inovasi teknologi meminjamkan mereka 400,000 euro lagi dan Lifeline Ventures juga melabur di Supercell. Pada bulan Oktober, Supercell mengumpulkan 750,000 euro melalui pembiayaan benih termasuk dari London Venture Partners dan Initial Capital. Permainan pertama yang mula dikembangkan oleh Supercell adalah Gunshine iaitu permainan dalam talian berbilang pemain yang boleh dimainkan di laman Facebook dengan permainan pelayar web atau di platform mudah alih. Prototaip permainan siap dalam masa lapan bulan. Setelah Gunshine selesai, Accel Partners juga melabur 8 juta euro di syarikat itu pada Mei 2011, dan pemegang saham Kevin Comolli yang menjadi ahli lembaga pengarah Supercell. Accel Partners juga melabur di Syarikat Rovio.

Perubahan strategi sunting

Pada bulan November 2011, Supercell meninggalkan permainan pertama mereka iaitu Gunshine kerana tiga sebab: ia tidak cukup menarik minat pemain, terlalu sukar untuk bermain, dan versi mudah alih tidak berfungsi seperti versi penyemak imbas. Yang baiknya iaitu permainan tersebut mempunyai kira-kira setengah juta pemain. Supercell menganggap kepemimpinan pasaran Zynga dalam permainan di platform Facebook tidak dapat diatasi dan memutuskan untuk beralih fokus pada permainan iPad serta membatalkan permainan di Facebook yang sedang dikembangkannya. Ini juga bertujuan untuk meredakan kebimbangan pelabur Supercell kerana perubahan arah Ilkka Paananen menambah lebih lanjut dalam laporan kemajuan.

Syarikat itu secara bersamaan mengembangkan lima permainan dan yang pertama dilancarkan untuk ujian awam adalah Pets vs Orcs. Permainan Pets vs Orcs ini ditinggalkan. Pada bulan Mei 2012, Hay Day diterbitkan dan akhirnya menjadi permainan pertama yang dikeluarkan oleh Supercell. Hay Day adalah versi Supercell dari permainan Facebook Zynga yang berjaya di FarmVille iaitu sebuah simulator ladang yang mudah dimainkan. Supercell menambahkan ke simulator pertanian mereka kemampuan untuk memperbaiki produk, rantai pengeluaran, dan sifat layar sentuh. Aspek sosial permainan juga ditekankan. Dalam empat bulan seterusnya, permainan ini menjadi salah satu permainan yang paling menguntungkan di App Store Apple di Amerika Syarikat dan merupakan salah satu permainan yang paling menguntungkan di dunia selama dua setengah tahun. Permainan ini menerima kemas kini berkala dan dikendalikan oleh pasukan yang terdiri daripada 14 orang.

Perkembangan permainan Supercell sunting

Lasse Louhento telah memulai di Bloodhouse, dan Lassi Leppinen adalah ketua programmer di Sumea dan Digital Chocolate. Pasukan mereka menghabiskan berbulan-bulan untuk permainan Facebook bertemakan fantasi ketika Supercell mengubah strategi. Leppinen dan Louhento ingin membuat permainan strategi yang akan menggunakan layar sentuh yang lebih mudah. Pengembangan Clash of Clans mengambil masa enam bulan, dan permainan ini dilancarkan pada 2 Ogos 2012. Dalam tiga bulan, ia menjadi aplikasi yang paling menguntungkan di AS. Menurut App Annie, pada tahun 2013 dan 2014 Clash of Clans adalah permainan mudah alih yang paling menguntungkan di dunia. Pertempuran antara klan telah ditambahkan ke permainan pada tahun 2014.

Pada musim panas 2013, Supercell memulakan kerjasama pemasaran bersama dengan GungHo Jepun: syarikat saling memasarkan permainan satu sama lain dalam permainan mereka sendiri. Hasilnya, Clash of Clans menjadi salah satu aplikasi yang paling banyak dimuat turun di Jepun. Ketua dewan GungHo Taizo Son terbang ke Finland untuk mengucapkan terima kasih kepada Paananen dan kemudian memperkenalkannya kepada saudaranya Masayoshi Son, CEO SoftBank Corporation. Tidak lama kemudian, mereka mencadangkan pengambilalihan korporat yang berlaku pada 7 Oktober 2013. SoftBank dan GungHo membeli 51% saham Supercell dengan harga 1.1 bilion euro yang merupakan harga terbesar bagi syarikat swasta Finland dalam sejarah. Dalam enam bulan, nilai Supercell meningkat tiga kali lipat, sejak pada musim bunga 2013 syarikat telah menjual 16.7% sahamnya dengan harga 100 juta euro.

Kedua Clash of Clans dan Hay Day diperkenalkan pada musim panas 2012, dan Supercell tidak melepaskan permainan baru dalam hampir dua tahun. Perancangan permainan ketiga Boom Beach dimulakan pada musim luruh pada tahun 2012, dan dilancarkan pada tahun 2014. Permainan strategi baru ini dilancarkan ke pasar uji pada akhir tahun 2013, setelah itu ia mengalami perubahan besar. Permainan ini sangat berjaya di Amerika Syarikat sejurus dilancarkan pada bulan Mac, tetapi tidak berada di puncak carta muat turun untuk waktu yang lama. Namun, ia naik ke 30 teratas di aplikasi iPhone yang paling banyak dimuat turun setelah Supercell memulakan kempen pemasaran yang mahal pada bulan Disember 2014. Pada tahun 2015, permainan ini mengatasi Hay Day di tangga carta permainan.

Pada bulan Mac 2016, Supercell melancarkan permainan keempatnya iaitu Clash Royale dengan menggunakan watak serupa dari Clash of Clans. Pada bulan Disember 2018, Supercell melancarkan Brawl Stars secara global, yang merupakan permainan kelima mereka yang disokong dan mengambil masa 16 bulan dari pelancaran asalnya.

Pembiayaan sunting

Accel Partners dan Index Ventures melabur $12 juta dalam Siri A Supercell pada tahun 2011, Atomico menerajui pelaburan Seri B, dan pada bulan Oktober 2013 diumumkan bahawa syarikat Jepun GungHo Online Entertainment dan syarikat induknya SoftBank telah memperoleh 51% syarikat untuk dilaporkan sebanyak $1.51 bilion. Pada 1 Jun 2015, SoftBank memperoleh 22.7% kepentingan tambahan dalam Supercell, yang menjadikan jumlah kepentingan mereka kepada 73.2% syarikat dan menjadikan mereka satu-satunya pemegang saham luaran. Pada tahun 2016, Supercell melaporkan pendapatan tahunan sekitar €2.11 bilion. Dalam masa tiga tahun, pendapatan syarikat telah meningkat sebanyak 800 peratus, daripada 78.4 juta (2012). Supercell telah membiayai sejumlah £143.3 juta pound.

Pemilikan sunting

Pada bulan Jun 2016, Halti S.A., sebuah konsortium yang berpusat di Luxembourg pada bulan itu, memperoleh 81.4% Supercell dengan harga $ 8.6 bilion. Pada masa itu, SoftBank Jepun menilai Supercell pada $ 10.2 bilion. Halti S.A. dimiliki oleh syarikat teknologi China Tencent; pada bulan Oktober 2019, Tencent meningkatkan kepentingannya dalam konsortium kepada 51.2% dengan memperoleh saham bernilai $ 40 juta sebagai sebahagian daripada bon yang boleh ditukar.

Permainan sunting

Tajuk Tahun Ketersediaan Penerangan
Gunshine.net (kemudian dikenali sebagai Zombies Online) 2011   Permainan pertama Supercell dan satu-satunya permainan bukan mudah alih. Ini adalah permainan pelayar web yang dilancarkan pada tahun 2011,[3] dan pelayannya ditutup pada 30 November 2012.[4]
Pets vs Orcs 2012   Pets vs Orcs adalah permainan mudah alih yang pertama di syarikat Supercell. Ia boleh dimuat turun selama lebih kurang sebulan pada tahun 2012.[5]
Battle Buddies 2012   Permainan mudah alih yang ke-dua di syarikat tersebut iaitu Battle Buddies yang dilancarkan secara perlahan di sejumlah negara pada tahun 2012, tetapi dihentikan pada tahun yang sama.
Hay Day 2012   Pada 21 Jun 2012, Supercell melancarkan permainan yang ke-tiga mereka iaitu Hay Day pada iOS dan pada 20 November 2013 pada Android.
Clash of Clans 2012 iOS dan 2013 Android   Pada 2 Ogos 2012, Supercell di seluruh dunia melancarkan permainan mereka yang ke-empat Clash of Clans di iOS dan pada 7 Oktober 2013 di Android. Permainan strategi dalam talian di mana pemain membina pertahanan dan melatih pasukan menyerang pangkalan pemain lain, adalah aplikasi terlaris iOS dan Android sepanjang masa. Clash of Clans juga telah mendapat ulasan positif dari penonton global. Ia mempunyai skor 9/10 oleh Pocket Gamer dan 4.5 / 5 bintang dari Gamezebo.
Boom Beach 2014   Pada 26 Mac 2014, Supercell melancarkan permainan yang ke-lima iaitu Boom Beach di iOS dan Android.[6]
Spooky Pop 2014   Pelancaran permainan Supercell yang ke-enam iaitu Spooky Pop , telah dilancarkan pada bulan Disember 2014 dan dihentikan pada bulan Mac 2015.[7] Pada 9 Februari 2015, aplikasinya telah dikeluarkan dari App Store Kanada dan mereka yang mempunyai salinan yang dimuat turun sebelumnya yang cuba mengakses permainan itu disambut dengan mesej timbul mengenai penghentian. Pada 10 Mac 2015, permainan ditutup sepenuhnya.[8]
Smash Land 2015   Smash Land merupakan permainan Supercell yang k-etujuh dilancarkan secara terhad di Kanada dan Australia pada 1 April 2015.[9] Namun, pada 1 Julai 2015, Supercell mengumumkan di forum rasminya bahawa mereka telah memutuskan untuk membatalkan pengembangan permainan.
Clash Royale 2016   Pada 4 Januari 2016, Supercell dilancarkan permainan mereka yang ke-lapan iaitu Clash Royale di iOS dan juga pada 16 Februari 2016, Supercell melancarkan permainan Android di Kanada, Hong Kong, Australia, Sweden, Norway, Denmark, Iceland, Finland dan New Zealand. Pada 2 Mac 2016, Supercell melancarkan permainan secara global untuk iOS dan Android.[10]
Brawl Stars 2018   Pada 14 Jun 2017, Supercell mengumumkan permainan mereka yang ke-sembilan Brawl Stars melalui video di YouTube. Ia menerima pelancaran iOS di Kanada App Store pada hari berikutnya. Ia dikeluarkan di Kedai Aplikasi Finland, Sweden dan Norway pada 19 Januari 2018. Versi Android dikeluarkan pada 26 Jun 2018 di Kanada, Finland, Sweden, Norway , Denmark, Ireland, Singapura, Malaysia dan China. Permainan ini dilancarkan secara global pada 12 Disember 2018, secara keseluruhan 1½ tahun selepas penampilan pertama permainan tersebut.[11]
Rush Wars 2019   Pada 26 Ogos 2019, versi beta Rush Wars dilancarkan di Kanada, Australia dan New Zealand.
Hay Day Pop 2020   Hay Day Pop dilancarkan pada 16 Mac 2020 iaitu permainan Supercell yang ke-sepuluh. Soft Launch hanya boleh didapati di Australia, New Zealand dan Finland, tetapi permainan ini akan dilancarkan di lebih banyak negara di kemudian hari.

Pemasaran sunting

Semasa Super Bowl XLIX pada Februari 2015, Supercell menghabiskan $ 9 juta untuk jangka masa 60 saat di hadapan 118.5 juta penonton. Menurut The Guardian, iklan Clash of Clans adalah salah satu iklan paling popular dari 61 tempat yang disiarkan di NBC. Iklan itu, yang dijuluki "Revenge", menampilkan Liam Neeson yang menggambarkan wataknya dari siri filem Taken dengan membalas dendam di sebuah kedai kopi kerana pemain rawak memusnahkan kampungnya. Iklan ini telah mencapai jumlah keseluruhan 165 juta tontonan di saluran YouTube rasmi permainan setakat ini, dan itu adalah iklan yang paling banyak ditonton di YouTube pada tahun 2015. Walaupun kejayaan iklan itu, Supercell hanya melihat peningkatan muat turun yang sedikit berikutan iklan tersebut.

Penghargaan sunting

Pada tahun 2012, Supercell dianugerahkan sebagai syarikat permulaan Nordik terbaik dan dipilih sebagai pemaju permainan Finland tahun ini. Pada tahun berikutnya, Supercell memenangi peraduan Teknologiakasvattaja 2013 (Teknologi Pendidik 2013) Finland, dan syarikat itu dipilih sebagai pengusaha perisian tahun ini. Pada tahun 2014, agensi penyelidikan dan perundingan T-Media memilih Supercell sebagai syarikat Finland yang paling terkenal dalam laporan Luottamus & Maine (Trust & Reputation).

Rujukan sunting

  1. ^ "Pencipta permainan Clash of Clans untung besar". www.bharian.com.my. 2017-02-15. Dicapai pada 2020-05-08.
  2. ^ a b "Supercell". www.businessfinland.fi. 2020-05-04. Dicapai pada 2020-05-08.
  3. ^ Vilpponen, Antti (Februari 16, 2011). "Supercell Combines The Very Best In Finnish Gaming". ArcticStartup. Dicapai pada 2020-05-08.
  4. ^ "Zombies Online/Gunshine.net Shutdown notice". Gunshine.net. Dicapai pada 2020-05-08.
  5. ^ Seufert, Eric Benjamin (6 Januari 2014). "What is Supercell's strategy with Boom Beach?". Mobile Dev Memo. Dicapai pada 2020-05-08.
  6. ^ "Boom Beach is one of the most popular game on Google Play Store".
  7. ^ "Supercell Cancels Spooky Pop".
  8. ^ "Spooky Pop, Supercell's match-three puzzler, has been cancelled".
  9. ^ "Clash of Clans Maker Supercell soft-Launches 'Smash Land' in Canada". 2015-05-04.
  10. ^ Clash Royale Soft Launch Announcement Januari 4, 2016
  11. ^ AMA! Ask the Brawl Stars Dev Team Anything! : Brawlstars