Surah al-Fiil (سورة الفيل - Surah Gajah) adalah surah ke-105 dalam al-Quran. Ia adalah surah Makkiyah yang terdiri dari 5 ayat. Ia menghuraikan kejadian Tahun Gajah, tahun keputeraan Nabi Muhammad SAW di mana berlakunya gagalnya usaha penghancuran Ka'bah oleh Abrahah, seorang pembesar Yaman, dan 60,000 orang askar termasuk di antaranya 13 (atau 9 dalam versi lain) ekor gajah yang ditunggang berperang.

Maksud ayat sunting

 
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

  1. Tidakkah engkau mengetahui bagaimana Tuhanmu telah melakukan kepada angkatan tentera (yang dipimpin oleh pembawa) Gajah, (yang hendak meruntuhkan Kaabah)?
  2. Bukankah Tuhanmu telah menjadikan rancangan jahat mereka dalam keadaan yang rugi dan memusnahkan mereka?
  3. Dan Dia telah menghantarkan kepada mereka (rombongan) burung berpasuk-pasukan;
  4. Yang melontar mereka dengan batu-batu dari sejenis tanah yang dibakar keras;
  5. Lalu Dia menjadikan mereka hancur berkecai seperti daun-daun kayu yang dimakan ulat.

Pautan Luar sunting

Dengar bacaan di sini

TEMA

Tema surah Terdapat hampir 7 bahagian di seluruh Al-Quran mengikut Tema. [27] [28] Final 7 bahagian ini bermula dari surah Al-Mulk [surah nombor 67] hingga surah Al-Nas [surah nombor 114]. [29] Bahagian terakhir [7th Quran terakhir] memfokuskan pada; sumber Refleksi, Orang, adegan terakhir mereka yang akan mereka hadapi pada Hari Kiamat dan Neraka dan Syurga secara umum [30] dan Nasihat kepada orang Quraisy mengenai nasib mereka di Akhirat dan Akhirat jika mereka mengingkari Muhammad, secara khusus. [31] Dalam surah ini, hukuman Tuhan yang dijatuhkan kepada orang-orang gajah disebut dan dijelaskan dengan sangat singkat kerana itu adalah kejadian yang baru terjadi, dan semua orang di Makkah dan Arab sangat menyadarinya. Itulah sebabnya orang Arab percaya bahawa Ka'bah dilindungi dalam pencerobohan ini, bukan oleh tuhan atau dewi mana pun, tetapi oleh Tuhan Yang Maha Esa. Kemudian Tuhan sahaja yang dipanggil oleh ketua Quraisy untuk meminta pertolongan, dan selama beberapa tahun, orang-orang Quraisy, setelah terkesan dengan peristiwa ini, tidak menyembah selain Tuhan. Oleh itu, tidak perlu disebutkan perinciannya dalam Surah Al-Feel, tetapi hanya sebutannya saja. [32] Javed Ahmad Ghamidi (b. 1951), seorang teolog Muslim Pakistan yang terkenal, sarjana dan exeget al-Quran, dan ahli pendidikan, menjelaskan tema Surah Al-Fil adalah untuk memberitahu orang Quraisy bahawa Tuhan - yang menghalangi musuh-musuh-Nya dengan cara ini sebelumnya mereka - juga tidak akan melepaskan mereka sekarang kerana mereka juga telah menunjukkan permusuhan kepada-Nya. Mereka juga akan hancur dengan cara yang serupa.


Surah Sebelumnya:
Surah Al-Humazah
Al Quran (القــرآن الكـــريم) Surah Berikutnya:
Surah Quraisy
Surah 105


Pautan Luar sunting