Surah Az-Zukhruf (سورة الزخرف) diturunkan di Makkah, merupakan surah yang ke-43 dalam al-Quran dalam juzuk yang ke-25, mengandungi 89 ayat. Dinamakan "Az-Zukhruf" (Perhiasan), kerana pada ayat ke-35 dan ayat-ayat yang terdahulu daripadanya diterangkan perihal kaum kafir musyrik yang menentang Nabi Muhammad SAW. Mereka mengatakan: sepatutnya jawatan Nabi itu diberikan kepada seorang besar yang kaya raya dan berpengaruh. Bagi menolak hujah mereka, Allah Taala menerangkan bahawa kekayaan dan kemiskinan tidak boleh dijadikan ukuran bagi darjat seseorang, kerana segala kekayaan dan perhiasan dari emas dan lain-lainnya itu hanyalah merupakan kesenangan hidup di dunia sebaliknya kesenangan hari akhirat di sisi hukum Allah adalah tertentu bagi orang-orang yang bertakwa.

Isi kandungannya sunting

Membentangkan sebahagian dari pertentangan keras yang dihadapi oleh "Dakwah Islamiyah" dalam zaman Nabi SAW dan menerangkan bagaimana pertentangan itu diberi penjelasan-penjelasan yang disertakan dengan dalil-dalilnya di dalam Al-Quran nul Karim.

Kemudian Allah Taala (Allah yang Esa) menegaskan bahawa sesiapa yang tidak mengindahkan pengajaran al-Quran maka Allah akan mengadakan baginya Syaitan yang menghasut dan menyesatkannya lalu menjadilah ia temannya yang tidak renggang daripadanya.

Ditegaskan juga bahawa al-Quran itu menjadi kemuliaan besar dan peringatan bagi Nabi Muhammad SAW dan kaumnya serta umat Islam seluruhnya kerana mengandungi pelajaran dan undang-undang yang sesuai bagi segala tempat dan segala zaman.

Setelah menceritakan perihal Nabi-nabi yang telah lalu, maka Allah Taala menerangkan, bahawa Nabi Isa (a.s.) menjadi tanda tentang kedatangan hari kiamat. Yakni salah satu di antara tanda-tanda yang menunjukkan hampirnya hari kiamat ialah turunnya Nabi 'Isa (a.s.) pada akhir zaman. (Hal ini dijelaskan lebih lanjut di dalam hadis-hadis Nabi SAW yang Sahih Bukhari, Sahih Muslim dan lain-lainnya).

Pautan Luar sunting

Dengar bacaan di sini


Surah Sebelumnya:
Surah Asy-Syuraa
Al Quran (القــرآن الكـــريم) Surah Berikutnya:
Surah Ad-Dukhaan
Surah 43