Sushruta, atau Suśruta ( Sanskrit : सुश्रुत, IAST: Suśruta, harfiahnya, " bagus didengar" [1] ) adalah seorang doktor India purba yang dikenal sebagai pengarang utama karya The Compendium of Suśruta (Sanskrit: Suśruta-saṃhitā).[2]. Mahabharata, sebuah teks epik India kuno, menggelarnya sebagai anak lelaki Vishvamitra, yang bertepatan dengan penangguhan semula Sushruta Samhita.[3] Kunjalal Bhisagratna berpendapat bahawa adalah selamat untuk menganggap bahawa Sushruta sebagai nama klan milik Vishvamitra.[4] Sushruta adalah salah seorang daripada beberapa individu yang digambarkan sebagai "Bapa pembedahan" dan "Bapa Pembedahan Plastik".[5] [6]


Sushruta
Patung yang didedikasikan untuk Sushruta di Haridwar
Kelahiran600 S.M.[perlu rujukan]
India
Terkenal keranaPenulis bagi Sushruta Samhita
Kerjaya saintifik
Bidang

Sushruta Samhita adalah salah satu karya kuno yang paling penting dalam perubatan dan dianggap sebagai teks asas Ayurveda.[7] Rujukannya mengandungi semua aspek perubatan umum, tetapi penerjemah GD Singhal digelar Suśruta "bapa pembedahan" kerana penjelasan terperinci pembedahan dapat dijumpai dalam karya tersebut.[8]

The Compendium of Suśruta menempatkan pengarangnya di Varanasi .

Tarikh sunting

Para ilmuwan awal Rudolf Hoernle mengusulkan beberapa konsep dari Suśruta-saṃhitā yang dapat dijumpai di Śatapatha-Brāhmaṇa, bahawa ia bertarikh pada abad keenam S.M.,[9] dan tarikh ini masih sering diulangi. Walau bagaimanapun, pada abad yang lalu, ilmu tentang sejarah kesusasteraan perubatan India telah berkembang dengan ketara, dan bukti kukuh telah mengumpulkan bahawa Suśruta-saṃhitā adalah karya beberapa lapisan sejarah. Komposisinya mungkin telah bermula pada abad-abad terakhir S.M. dan ia telah siap dalam bentuknya sekarang oleh seorang penulis lain yang menyusun lima bab pertama dan menambah bab panjang, akhir, "Uttaratantra." Ia mungkin bahawa Suśruta-saṃhitā dikenali kepada ilmiah Dṛḍhabala (halaman 300-500   CE), yang memberikan tarikh terkini untuk versi karya yang telah datang kepada kami hari ini.[10] Ia juga menjadi jelas melalui penyelidikan sejarah bahawa terdapat beberapa pengarang purba yang disebut "Suśruta" dan bahawa mereka tidak boleh digabungkan.[10]

Pemetikan sunting

Mahābhārata menyenaraikan Suśruta sebagai anak-anak Viśvāmitra, sang lagenda bijak.[11] Hubungan yang sama dengan Viśvāmitra juga dibuat dalam Suśruta-saṃhitā sendiri.[12] Nama Suśruta muncul dalam kesusasteraan kemudian dalam Bower Manuscript (abad keenam CE), [13] di mana Suśruta disenaraikan sebagai salah satu dari sepuluh orang bijak yang tinggal di Himalaya.[13]

Suśruta-saṃhitā sunting

 
Teks India kuno Sushruta samhita yantra, menunjukkan instrumen pembedahan 4 dari 4
 
Teks India Purba Sushruta samhita shastra dan kartarika, instrumen pembedahan 1 daripada 4

Suśruta-saṃhitā, dalam bentuknya yang masih ada, dalam 184 bab mengandungi penjelesan 1,120 penyakit, 700 tumbuhan ubatan, 64 persiapan dari sumber - sumber mineral dan 57 persiapan berdasarkan sumber haiwan . Teks ini membincangkan teknik pembedahan untuk membuat incisions, probing, pengekstrakan badan-badan asing, pengalkalian alkali dan terma, pengekstrakan gigi, pengecualian, dan trocars untuk mengubati abses, mengalir hidrocele dan cecair ascitic, mengeluarkan kelenjar prostat, diletasi ketat uretra, vesikolitotomi, pembedahan hernia, bahagian caesari, pengurusan buasir, fistula, laparotomi dan pengurusan usus usus, usus berlubang dan penembusan perut tidak sengaja dengan penonjolan omentum dan prinsip-prinsip pengurusan patah, iaitu, daya tarikan, manipulasi, penentuan dan penstabilan termasuk beberapa langkah pemulihan dan pemasangan prostetik . Ia menyenaraikan enam jenis dislokasi, dua belas jenis patah tulang, dan klasifikasi tulang dan tindak balas mereka kepada kecederaan, dan memberikan klasifikasi penyakit mata termasuk pembedahan katarak .

Rujukan sunting

  1. ^ Monier-Williams, Monier (1899). A Sanskrit-English Dictionary. Oxford: Clarendon Press. m/s. 1237. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-10-18. Dicapai pada 2021-08-12.
  2. ^ "Modi was half-right: World's first plastic surgeon may well have been Indian (but he wasn't Shiva)".
  3. ^ Bhishagratna, Kunjalal (1907). An English Translation of the Sushruta Samhita, based on Original Sanskrit Text. Calcutta: Calcutta. m/s. ii(introduction).
  4. ^ Bhishagratna, Kunjalal (1907). An English Translation of the Sushruta Samhita, based on Original Sanskrit Text. Calcutta: Calcutta. m/s. ii (introduction).
  5. ^ Champaneria, Manish C.; Workman, Adrienne D.; Gupta, Subhas C. (July 2014). "Sushruta: father of plastic surgery". Annals of Plastic Surgery. 73 (1): 2–7. doi:10.1097/SAP.0b013e31827ae9f5. ISSN 1536-3708. PMID 23788147.
  6. ^ Sushruta: the father of Indian surgery and ophthalmology
  7. ^ "When all of Indian food is obsessed with digestion, why are only Bengalis the butt of jokes?".
  8. ^ Singhal, G. D. (1972). Diagnostic considerations in ancient Indian surgery: (based on Nidāna-Sthāna of Suśruta Saṁhitā). Varanasi: Singhal Publications.
  9. ^ Hoernle, A. F. Rudolf (1907). Studies in the Medicine of Ancient India: Osteology or the Bones of the Human Body. Oxford: Clarendon Press. m/s. 8.
  10. ^ a b Meulenbeld, Gerrit Jan (2002). A History of Indian Medical Literature. IA. Groningen: Brill. m/s. 333–357. ISBN 9789069801247.
  11. ^ कृष्णाचार्य, टी. आर्. (1910). "Sriman Mahabharatam. A New Edition Mainly Based on the South Indian Texts, with Footnotes and Readings". SARIT. Dicapai pada 2016-01-10.
  12. ^ "Suśrutasaṃhitā. By Suśruta. A SARIT edition". SARIT. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-14. Dicapai pada 2016-01-10.
  13. ^ a b Wujastyk, Dominik (2003). The Roots of Ayurveda. London etc.: Penguin. m/s. 149–160. ISBN 978-0140448245.

Pautan luar sunting